Kvalitet af granitfliser

Hej,

Jeg har nu været på jagt efter granitfliser til mit kommende nye badeværelse og køkken. Jeg har set på granitfliser både hos køkkenfirmaer, byggemarkeder og private. Jeg oplever, at den blankpolerede flade ikke er 100% i orden dvs. der ofte er krakelerede områder og små porøsiteter i overfladen. Som sådan kan jeg godt acceptere de naturlige porøsiteter som vil forekomme i granitten, men jeg synes nu alligevel at den polerede flade ikke må have større krakelerede områder - Kan mærkes med fingerspidsen og kan ses som matte pletter, hvis lyset flader korrekt på stenen.

Min erfaring er, at kvaliteten af granitfliserne er værst hos de private sælgere, Silvan og Bauhaus er ok men efter min mening ikke helt i orden. Køkkenfirmaer mv. har typisk kun en flise at vise frem, hvilket som regel er den bedst kvalitet (men det skyldes sikkert at de har udvalgt den pæneste flise til fremvisning).

Mine spørgsmål er så, er det mig som har for store forventninger til kvaliteten og må derfor acceptere kvalitet eller er der noget om snakken? Er der nogen som har lagt mærke til det og evt. har erfaring med en butik, hvor kvaliteten er i orden?

Mvh. Lars
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt en hel del forskellige granitfliser, og tror nok jeg kan følge dig lidt i at der er lidt forskel på meget dyre og meget billige.
I hvert fald er der flere med "farvefejl", hvis man kan sige det om et naturprodukt.
Jeg har nogle ret lyse fra Jem og Fix til ca. 100 kr. m2, hvori der er nogle sorte pletter, som ved et hurtigt øjekast kunne ligne en sort skovsnegl, der har listet sig ind på gulvet :-), hvilket dog ikke generer mig, og det kunne jeg da også se, da jeg stod og rodede med pakkerne. Ligeledes er der nogle "brudliner", som dog ikke er starten på noget brud, har jeg efterprøvet. Jeg synes det giver et spændende spil i gulvet.
Derimod synes jeg ikke der er matte pletter, men derimod fine "revner", som man kan føle med en negl. Disse fine revner er der også på nogle andre til 4-600 kr.
Det er et naturprodukt, hvor man må affinde sig med naturens luner og spil på godt og ondt.
mvh
ktm,
der er meget glad for granit.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm,

Jeg kan nemt følge dig, hvad angår at stenenes naturlige/forskellige artede udseende, hvilket giver et spændende spil. De fliser jeg har kik på er blankpolerede sorte granitfliser, hvor jeg i øvrigt ikke har oplevet nogen mærkbar farveforskel. Dog mener jeg at de fejl jeg ser, er fejl fra producentens bearbejdning af fliserne og de burde være i stand til at polere fliserne således, at disse fejl ikke er i overfladen, eftersom jeg godt kan finde fliser uden fejlene udover de naturlige porøsiteter.

I butikkerne følger prisen som udgangspunkt kvaliteten. Men man kan købe den samme flise hos en privat til 250 kr/m2 som i butikken koster 650 kr/m2, dog synes jeg at der er en kvalitetsforskel.
Eksempelvis, hvis der er stor efterspørgsel på en flise kan man godt forestille sig, at flisemarkedet bliver fyldt med tilsvarende vare af en dårligere kvalitet og til færre penge. Så spørgsmålet er om det er tilfældet eller om min opfattelse af kvaliteten blot er et rent tilfælde?!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har handlet fliser hos FK i odense, og der er naturlige revner i dem.

Hvis du har kvaler med det findes der forskellige midler du kan benytte på overfladen. eks en art flydende glas der skal males på i et ultra tyndt lag. Ellers er det et ? om at benytte en alm overfladebehandnling for at sikre dig at flisen er lukket for vand og andet der trænger igennem. Granit afh. af type er i følge chefen (kæresten er geolog) ret porøs og vandet kan derfor trænge ned i stenen...

Rasmus

www.killerbeast.dk/bad/ <-badeværelse nu med gulv
Netop det med at vand kan trænge ind i granitten, er kommet noget bag på mig. På lys granit, kan det ligefrem medføre misfarvninger, så vidt jeg kan regne ud.
Det var interessant det med "flydende glas" til imprægnering.
Er det noget du ved mere om, og hvor man kan få fat i det?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Ja, jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt mere om det her flydende glas.

I øvrigt er jeg helt med på at granit er porøs. Min bekymring gik på hvorvidt de fejl jeg ser i stenene skyldes fremstillingen eller om de er naturlige. Jeg synes at kunne se, at det skyldes fremstillingen - dvs. man må kunne finde nogen uden alle disse fejl.

Mvh. Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg skal ned og hente nogen andre ting dernede i dag. så skal jeg lige se på sagen og vende tilbage.

Jeg har så et andet ? nu har jeg synlige kanter der hvor jeg har skåret mine granit fliser. er der nogen der ved hvodan jeg evt polere dem op så de bliver blanke som oversiden af flisen er det? Eller om der er et andet trix til det..

Rasmus
Nej, men jeg er svært interesseret i at høre om mulighederne! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Ang. polering så ville jeg prøve følgende:

Start med noget groft sandpapir evt. korn 120 og når alle større ujævnheder er væk så tag noget korn 180 og dernæst noget korn 360. Derefter ville jeg skifte til vandslibningspapir korn 500-1000 med vand og til sidst noget lammeskin evt. med noget slipol (tror jeg det hedder)/slibemiddel.

Har ikke prøvet det på granit sten men stål, aluminium, kul, glas, plast, epoxy mv. Afhængig hvor toldmodig du er samt anvendelse af slib, så kan du få det til at ligne et spejl – så stop når du mener du har den ønskede overflade.

Mvh. Lars
Jeg prøver mig frem med slibningen

Takker for rådet
Jeg sleb kanter på granitfliser med en carborundum-sten. Jeg er tilfreds med resultatet. NB! jeg skar fliserne med en vådskærer, så jeg fik helt skarpe kanter, som skulle rundes lidt for at man ikke skulle skære sig på dem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også