Komfortniveau i både...

Hejsa..

I forlængelse af indlægget om varmt vand i båden, kunne det være meget sjovt, lige at høre, hvad folk mener, er minimum i deres båd.

Da vi købte vores Albin, havde vi nogle ret klare krav:

* Agterkahyt til vores søn, hvis han er med ude.
* Sovepladser til to voksne udover agtekahytten
* Toilet, så man ikke skal sidde med måsen ud over rælingen
* Pantry, så vi kan få vores KAFFE og måske varme en dåse konserves.

Vi søgte - og fandt - med andre ord et hjem, som i hvert fald i 1 - 2 døgn er fuldstændigt uafhængigt af kontakt med land.

Bad er for os - når vi er på vandet - en biting, så længe vi begge lugter lige fælt. Og ellers er der jo det store badekar lige udenfor rælingen.

Men hvad mener I andre, man som minimum skal have på en sejltur?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget individuelt, hvad folk forlanger af deres båd. Vore krav var mere sikkerhed frem for komfort, og derfor endte vi med at købe en Maxi 84. Den opfyldte også de mere behagelige krav, såsom pantry, 4-5 sovepladser, toilet, ståhøjde (næsten da jeg måler +190)
Men det er jo også en del af charmen ved en ferie, at "fladskærm, sauna og udestuen" bliver på land. smile

Mvh.
bodker

Hej,
Vi er to familier om vores båd - Poca IV - så der skulle være min. 6 soverpladser, pantry og sø-toilet. Derudover skulle den være god at fiske fra, da vi gør en del i det. Driftøkonomi spiller også ind ( vi har en 20 HK Bukh diesel ) - den går en 7-8 knob. Fart spiller ikke den store rolle. Vi kan således også sagtens være på vandet en 2-3 dage uden problemer.
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Nu har jeg godt nok næste altid sejlet alene det har så gjort mine krav mindre. Men sødygtighed er den væsentligste faktor. et par gode brede køjer med slingerage var også et must. en primus (Petrolium) et vaskefad, en pøs der kunne bruges som toilet. Og så en god petroliums lampe der også gav varme på kølige dage. Simple vanddunke til ferskvand og ikke for meget dåsemad, hvorfor dog det når man sejler rundt på et stort spisekammer.
Og jeg kunne sagtens klare 14 dage uden at skulle i land, hvad skulle jeg dog der, der er overbefolket i havnene og værst en hel masse plastic baljer med stakit og lokum. wink

V.h. Håndværkeren smile
Hej
Håndværker.
Jeg sejler godt nok rundt i en båd der er lavet af noget der er rørt op i en spand, eller som du skriver en plastikbalje, eller hvad nu folk finder på at kalde en fiberbåd.
Det skyldes at jeg ikke har den tid der kræves for at vedligeholde et træskiv, med masser af slibe og lakere og slibe og lakere, men indrømmet, kunne jeg ved køb af et træskiv, få en hel pose slibe og lakfolk med, ville jeg da gerne have et.
Men tråden gik på komforten, og er det ikke noget af det folk vil have mere og mere af idag.
Vi selv har da også investeret i et skiv der først og fremmest ikke vælter, bare fordi vorherre nyser lidt, men samtidig også virkelig kan sejle, samt en motor, så vi også kan sejle, når han ikke lige puster os i nakken.
En del i komfort, er der dog også, varme, varmt og koldt trykvand, et rimeligt pantry, med 2 blus og ovn, køleboks, autopilot, kortplotter, VHF, der kan sende vores poss. ved tryk på en knap, redningsflåde, lazyjack, rullegenua, baderum m. toilet, og pruttetank, og elspil, da jeg efter en skulderoperation ikke kunne hive skødet hjem mere, og så som tidligere nævnt, bad på agterdækket (læses hækspoiler).
Mon ikke det var lidt om hvad tråden gik på. ????
Mvh Ole
Til eftertanke som Gerhard nævner, har vi også papirkort til de steder vi vil besøge.
Bevares, vi har da også en masse andet tingel-tangel i vores båd, som gør vores sejlads lettere, men ikke var udslagsgivende for vores valg: Selvstyrer, GPS til den bærbare med Det Levende Søkort, 230 V overalt, køleskab, radio med CD, lille TV osv. osv.

Sikkerhed er en meget vigtig faktor for os også - og her har de gamle Albin'er jo et godt ry. At den så er umulig at lave havnemanøvrer med i lidt frisk sidevind, og absolut vil sejle i cirkler, når vi går bak, det er den slags ting, man må lære at leve med.

Driftsøkomomien er heller ikke helt uvæsentlig, og her har vi været heldige. Der sidder den originale 2 cyl. AD21 i vores, og på sommerferien sejlede vi ca. 300 sømil på 90 liter diesel. Det kan godt konkurrere med en mellemstor bil med campingvogn, og vi sparer brotakster og færgebilletter (og kan bruge pantry, toilet og køjer undervejs).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Det vi tog med i købet af vores "nye" gamle båd, var "ligklædet" uden på træbåden - i håb om, at vi frem over har en tør sovepose også når det har stået i stænger i flere dage på sommerferien - toilettet er "rart", så bruger vi kun "pøsen" ved nattisseriet i havnen - (og jeg LOVER at vi nok har en holdingtank installeret inden næste sommerferie) - det var en ståhøjde i hovedkahytten - når man er over 55 er det ikke så rart at skulle kravle rundt for at komme i seng, som vi gjorde i 3 sæsonner i den gamle kragejolle.
Vi tog "stakittet" som gevinst(når først det vippede lidt meget i den gamle båd, synes HUN i rollen som forgast, at det var forbundet med nogen risiko, når hun skulle frem og bjærge specielt klyveren) - vi tog rullefokken som gevinst (den blev iøvrigt stjålet inden vi fik fjernet båden fra Kalundborg, og den "nye" brugte er ikke blevet tilpasset endnu - men HUN glæder sig over ikke både at skulle bakse med fok og KLYVER, som blev et hadeord - er lidt spændt på, om det samme kommer til at gælde en evt. spiler, som HUN synes ser smart ud - men som endnu kun er på "nice to have" listen)
Vi har det levende søkort installeret på en speciel 12v computer (Mini-ITX - hvis nogen er interesseret) - og så lige en god del af vores cd liggende på HD. De første par år brugte jeg et billig 12v LCD-tv på tv-out til søkortet (og til at følge Tour de France i regnvejrsdagene), men da jeg ikke helt kunne vedligeholde ruter i DLS fordi billedet var for grumset til jeg helt kunne se tabellerne - ja så er nyanskaffelsen en 9" touch-screen.
Nåe- ja, så er mobilen med, og til DMI (og LDS og MSN osv. ) smutter internettet ned via Gprs. Så ja- vi har alt det som "nogen" ikke synes at man bør have med - mangler lige at få køleskabet til at virke - bl.a.
En 220V generator blev en del af udstyret dagen efter vi røg på grund fordi vi ikke havde startstrøm, og klovnen her ikke kunne krydse den gamle båd på fokken - men den er ikke installeret i den nye båd - endnu- fordi jeg ikke synes den starter ordentligt - måske en sammenhæng med prisen.
Vore lille 220 v grill ovn (den fik vi altså forærende ) viste sig, min skepsis til trods, at være et glimrende alternativ til pizza et par aftner, hvor det skulle være nemt og hurtigere end en engangsgrill.
Til ovennævnte pc bruger jeg et alm. tastetur, og jeg skal undlade at gengive havnefogden i Veddelev havns kommentar, da han så en gammel træbåd - gaffelrigget bovspryd og det hele - med indbygget edb......

Gerhard

NB - for en sikkerheds skyld har vi iøvrigt altid "rigtige" søkort med til de områder vi skal til - det har reddet os et par gange, hvor jeg fejlbetjente DLS - lad mig nævne i flæng - Garmin driveren (til den håndholdte hvor ruter lægges ned påwink lagde i de første versioner waypoints ca. 200 m skævt, så første år gik jeg til kort da vi ud for Rørvig havn havde en rute tværs over sandrevet på tværs af bøjerne - andet år opdagede jeg, at en rute i den håndholdte kun kunne have 20 waypoints - den løb tør (og viste ikke kursen) lige da vi kom syd fra Frederikssund mod Frederiksværk, og i meget smalt farvand (næsten på en stenmole, som rager ud) skulle kursændre 90 grader sharp for ikke at gå på grund - og jeg iøvrigt lå nede i køjen og holdt på, at HUN bare skulle følge kursen på GPS, og fik svaret, at "der var ingen!!!!"

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard:

Vores 230V kommer fra en 300W inverter, som trækker på forbrugsbatterierne (150 Ah). Grunden til at vi overhovedet købte inverteren, er at næsten alt vores ekstra isenkram er på opladelige batterier, og alt har en 230V omformer. Man kan synes, det er lidt at kravle under åen efter brændte bagerbørn at omdanne god 12V jævnspænding til 230V vekselspænding og så tilbage til 5V, 9V, 12V, 15V osv. men i praksis er det det nemmeste - så kan man tage apparaternes normale ladere med.

Når vi er i havn, kan vi skifte bådens 230V installation over til landstrøm, men erfaring viste os, at ved ophold på bare et døgns tid, kunne det ikke betale sig - vores forbrugsbatterier kunne sagtens holde båden kørende, både med 12V og 230V.

Hvad er der nu galt med EDB i en gammel båd? Vi har trådløst internet i Ishøj Havn, og en dag i efteråret gad jeg ikke sidde alene på kontoret, så jeg kørte ned til båden og sad en hel dag og servicerede mine kunder derfra - ingen af dem bemærkede forskellen. Og så længe man ikke glemmer de gode, gamle papirkort og evnen til at styre efter landmærker og lodskud, er der vel intet galt i at benytte sig af de muligheder, teknologien giver os. Selv Håndværkeren vil vel foretrække en motorcykel af stål fremfor én af træ...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

AutoOle har efterlyst et øgenavn til glasfiberbåde. Jeg har et, der rammer i plet:
"POLYESTERMIRAKEL"....
Og det, selv om jeg som stædig gammel skibstømrer har bøjet mig for trenden og selv købt en af disse konstruktioner.
(Må jeg tilføje: Min lille kabinebåd har smukke former, og kunne ligevel være bygget af træ. Jeg vil ikke være andet bekendt overfor min selvfølelse).

PS: Jeg har meget lidt erfaring med glasfiber, så bemærk at jeg i en tråddddd længere oppe søger gode råd om rensning af fribord - m. petroleum (?)

God vind til alle. Må vinteren blive kort, og sommeren lang.

Lars Jacobsen
Hej Lars.
Jeg har da også haft Glasfiber båd, og den hed PAP SKIVET.
Men der er mange øgenavne; Yughurt Bæger, Kumme Fryser, Plastic Balje og som tidligere beskrevet Papskiv med Stakit og Lokum. Og der er sikkert mange flere.
Jeg er da heller ikke helt afvisende over for Glasfiber både, det er et utroligt stærkt matriale hvis det behandles korrekt i støbefasen.
Men jeg syntes ikke at en glasfiberbåd har nogen sjæl, sidder du eks. i sådan en glas kahyt i haglvejr / Kraftig regn føles det som sad man i en violin, den lyd er væsentlig mere afdæmpet i et træskiv. Men også det at en båd af træ kan ligesom fortælle dig om du presser den for hårdt i søen (Under sejl) den kan vride sig og der er heller ikke den støj fra søen mod skroget.
Men værst af alt glasfiberstanken under dæk UF ! En motor larmer også meget mere i en glasfiberbåd end i en træbåd. Endelig er der jo det at træ er et fantastisk matriale at forme og arbejde med.

V.h. Håndværkeren
Jeg iler med at tilstå, at min endelige løsning også indeholder en inverter, af samme årsag, samt, at jeg måtte konstatere, at pc-en mente 12V, og jeg var ikke klogere dengang, end at jeg købte den første den bedste 1,5 kvadrat ledning i Harald Nyborg, da jeg skulle installere el. Resultatet var, at pc-en ikke kunne køre så længe. En inverter derimod kan tåle både de 13.4 v ladespænding og ned til vel ca. 11,5 v. Selvfølgelig er der lidt tab - vel ca. 10%, men det lever jeg også med. (Alternativt burde jeg anskaffe stabilt 12v - det koster så det 3 dobbelte af en inverter -)
(Som jeg så et af håndværkerens indlæg er hans motorcykkel vinddrevet - i rygvind forståes *GG*)

Gerhard

(og ja - jeg har også en lille trådløs usb-lan med hvis nu ---)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis