tømrer hjælp

Jeg er gået i lære som tømrer. Og i den forbindels er vi iøjeblikket på skole. Vores næste projekt er fritvalg. Og da jeg bor i hus med garage som vender ud til haven. Så manger jeg en ny dør meller garagen og haven. Jeg har fået lov til at lave/bygge den.

Men jeg mangler altså lidt informationer ang. sådan en dør. Jeg vil ikke have det bare er såden et par brædder der bliver sat sammen. Men den skal virke som en normal yderdør man køber ved grossisten.

Så er der nogen der har nogle tegninger på opbygning af yderdøre og materiale valg. Den skal ende op med at være hvis. Så det skal selvfølgelig ikke være maghony. Men skal det være limtræ eller noget andet holdbart.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fin idé du er gået i lære som tømrer. Der mangler jo masser af 'træmænd' i byggeriet.

Du skal altså have lavet en dør fra garagen ud til haven. I de mange tilfælde jeg har lavet døre til en en sådan anvendelse, har det gerne været en almindelig facadedør. Det bliver noget omstændigt at beskrive og vedhæfte tegninger på en sådan dør, selv om jeg godt kunne.

Men jeg har en del gange lavet en noget simplere dørtype, med krydsfinérplader ind- og udvendig, til kunder der ville have det:

Du skal lave en karm, hvor falsen er 16 x 50 mm. Karmdimmensionen er op til dig, men jeg er vant til 44 x 115 mm. I bunden af karmen bør der være en eller anden form for metalskinne i stedet for et bundstykke af træ. Jeg synes, det er ret upraktisk med et træbundstykke fra garage til have.

Så skal du tappe en dørramme sammen, hvor dimmensionen på rammetræet skal være 36 x 100 mm. Ud over spændstykkerne i bund og top, skal der yderligere være to stykker fordelt ligeligt. Så limer og skruer du en 12 mm krydsfinerplade på den ene side - og gør det på samme måde på den anden side. MEN, her skal krydsfinérpladen gå ind i lysningen. Når du er i gang, kan du lige så godt isolere døren. Koster jo ikke mange kroner.

I sådan et tilfælde med en så enkelt en dørtype, er der ikke beregnet tætningsliste. Vil du have det, må du fræse en passende fals ud i dørrammen. Så skal du ellers have købt hængsler og dørlås, og tja her er der jo masser at vælge imellem.

En ret enkel måde at lave en dør på, når det 'kun' er fra garagen ud til haven.

Håber du kan bruge mit svar til noget

Svend Erik

Bygningssnedker

Tak for svaret. men da jeg har gooooooooooddddd tid til at lave den i. Kunne det være sjovt at lave den som en rigig dør. Så hvis du har nogle tegninger. Så ville det være lækkert. du kan evt. sende dem til jesper(a)stensboel.com
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis