Udskiftning af fuger i murværk

Hej

Jeg står og skal igang med at skifte fuger i hytten her til foråret da murstenene springer i frostvejer, det er alle fuger jeg har tænkt mig at skifte, men jeg kunne godt tænke mig den samme fuge igen (farve og hårdhed) men hvordan finder jeg lige ud af hvilket blandingsforhold jeg skal bruge??
samtidig havde det været rart hvis der var en der lige kunne fortælle fremgangsmåden ved et sådan projekt, hvis jeg nu har overset noget..

på forhånd tak for hjælpenwink
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er svært at få nogen til at rådgive om farven da vi jo ikke får at vide om det er sort, grå eller....grøn.....findes der måske nogle huse med grønne fuger. wink smile smile

Nå men spøg til side. Jeg var sidste år igang med tilsvarende på mit hus. Jeg købt en billig billig vinkelsliber hos jem & fix og et dertilhørende aggregat til at fræse fugerne med.

Så er det ellers et spørgsmål om at anskaffe sig noget til at blande med - hvis du skal fuge hele dit hus kan det nok godt betale sig at købe sådan en kammerat. Bauhaus sælger sådan nogle til at blande en spand mørtel med for 1500-2000 kr. Det gør det hele MEGET nemmere end at blande i hånden eller med et piskeris påmonteret en tilfældig boremaskine.

Du skal have et pudsebræt at smide mørtel på og en fugeske. Køb en fugeske der er mindre end dine fuger.

Når du har fræset dine fuger ud så får du renset dem for skidt og støv med f.eks. en højtryksrenser....men ikke med så meget tryk at du ødelægger dine sten.

Du forvander fugerne godt og grundigt og begynder så ellers at fylde dem op. Hvis du som jeg har blødstrøgne sten så lad være med at lade mørtlen sidden på selve murstenens overflade - når du afsyre er det nemlig ikke til at få dem helt rene for mørtle slør osv.

Nå hvor kom vi til, fugerne er fyldt og og med ende af et kostskafte kører du over fugerne igen så de får en pæn afrunding og finish. Så venter du til dagen efter hvor du så afsyre hele skidtet og begynder på en ny del af din mur.

Forbered dig på at det tager temmelig lang tid at fuge et hus ene mand. Køb en radio eller ring efter en kammerat der kan hjælpe. Ideelt set begge dele.

Jeg har med garanti glemt et eller andet.....men når jeg kommer i tanke om det skal jeg nok vende tilbage
Prøv at bruge søgefunktionen - der er mange glimrende indlæg. Prøv at se

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=43690&highlight=fuge

som var lige det, jeg skulle bruge....

I tillæg - jeg købte en stålkugle på skaft til at trykke fugen med. Efter sigende den løsning, der giver den stærkeste fuge (presser den "overskydende" mørtel helt ud til stenens kant). Nem at bruge og giver en flot finish selv på ujævne på sten. Jeg bruger Maxit færdigblandet mørtel - noget dyrere, men når man som jeg tager en etape ad gangen, sikrer det et ensartet resultat.

Mvh.

Jan R.
Hej - SCO Jurakalk www.scokalk.dk laver en fuldstændig analyse af din gamle mørtel - Jeg får ofte matched mørtel og de ramme stort set hvergang på partikkelstørrelse, bindemiddelindhold og farve.
så lige i gør det selv : http://www.hagilab.se/

Deres "fogspruta" til montering på boremaskine ser lidt fiks ud. Hvis du vælger at forsøge med sådan en fætter, så vil vi gerne høre om det er så smart som det ser ud.

cvi
Skal selv i gang med at reparere efter murbier.
Er der én der ved hvor man køber den viste fugesprøjte?
Har set videoen - og det ser godt nok nemt ud.

GUG
Man kan vist kun købe sprøjten via hjemmesiden. Hvis det er til at betale direkte er der jo også en chance for at få fordel af kursen på sek.
Håber at høre lidt mere om erfaringer med den, hvis den er så smart som den ser ud, så er den da ganske uundværlig....
En rigtig lav-det-selv-gadget

cvi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis