Hjemmelavet seng!!! HJÆLP

Hej, jeg har en (meget optimistisk) plan om at lave min egen seng!:p

Jeg bor i en meget lille lejlighed og vil derfor godt have en seng der er høj, så den kan bruges som extra siddeplads og der kan være opbevaringsplads neden under!

Jeg har en box-madras (23x120x200) og havde forestillet mig at få fat i nogle køkkenskabe eller reoler som madrassen kunne skrues fast på (!?)confused

Jeg vil gerne have sengen op i en højde på cirka 70 cm, og da madrassen er 23 i forvejen, skal jeg altså finde skabe i en højde på cirka 50 cm.

Jeg forestiller mig at jeg skal bruge 4 køkkenskabe som "ben", 2 i hver ende af sengen, men vil det være for lidt støtte til madrassen??? Den skal jo helst ikke begynde at "bue" ned mod midten! Hvad kan jeg evt. bruge som "støtte-ben" i midten, uden at miste alt for meget opbevarings plads?

-og kan sådan nogle køkken-skabe egentlig holde til en box-madras + mig der sover på den? og hvor får jeg fat i dem, nogenlunde billigt? og hvad med lågerne, skydelåger er nok smartest, eller hvad?

Er der evt. nogle andre løsninger, hvor madrassen kan komme op i højden (har kun set senge-meder og ben op til 30 cm)?

Håber der er nogle "gør-det-selv"-folk herinde, måske med erfaringer i "senge-bygning" der kan give mig nogle råd...

KH fra Signe i Århus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt mere info, jeg har ser køkken overskabe i Ikea der er 60 brede, 57 høje og 37 dybe, det ville jo passe fint, men hvordan undgår jeg at sengen kommer til at "hænge" i midten????
Hej Signe. Ja men der er da masser af løsninger på dit sengeproblem, du kan da også hæve den så højt at du kan sidde under den hvis du ikke har så meget plads i forvejen, det gjorde jeg i mine unge dage.
Hvis du kigger i din post "kasse" private beskeder, vil du kunne se løsningen der.

V.h. Håndværkeren
Jeg har lavet noget lignende med udtræksskuffer fra en køkkensystem. Det er den type som man f.eks. sætter et køleskab oven på.
Min sengeopbygning er en dobbeltseng, 2 stk. á 200 x 90, og jeg har sat 3 af disse skuffelementer á 60 x 60 cm i hver side af sengen og i den åbne gavl 1 element á 40 cm til at lukke. Jeg har trukket elementerne ca 15 cm ind under yderkanterne for at man ikke skal sparke til dem, når man vakler til ro :-)
Oven på har jeg lagt en 18 mm finerplade, som jeg har skruet ned i skuffelelementerne og her oven på lagt boksmadrasserne. Disse har jeg så skruet fast i "udhænget" på finerpladen.
Her efter er jeg kommet til at hade alle normalt høje senge! :-) Det er meget nemmere at komme op om morgenen fra dette høje stade.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

1000 Tak for svarene,
-er det nødvendigt med en finerplade til at lægge madrassen på? Jeg går udfra at det selvfølgelig giver noget extra støtte? (behøver man så ikke noget "støtte-ben" i midten?)
-læste ét eller andet sted, at man skulle sørge for at madrassen havde luft/ventilation nok og at man skulle bore huller (?) i den plade den evt. skulle ligge på?

Signe
Jeg lagde pladen, for dels at undgå en nedbøjning og for at ikke sengen skulle vippe, hvis man sidder/ligger helt ude på kanten og for også at få et godt fæste for hele anretningen.
Jeg har ikke nogen støtte under midten, men jeg har så heller ikke mere end 40 cm fri luft.
Om det virkelig skulle være nødvendigt med lufthuller aner jeg ikke noget om. Jeg har ikke konstateret noget problem i de 6 år jeg har haft arrangementet og jeg stiller mig noget tvivlende over for nødvendigheden af det. Vi bruger en relativ tyk topmadras, som så kan luftes/evt. tørres om nødvendigt.
Jeg er i det hele taget meget vigtig af min "opfindelse" :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
De flest boksmadrasser kan "holde sig selv". I Ikea kan man f. eks købe en boksmadras og 4 løse ben, der monteres i hvert sit hjørne. De fleste "rigtige" senge er også konstrueret, så de kun støtter i siderne. Jeg har haft en 140 cm bred boksmadras, der kun blev understøttet i siderne.

mvh
Torben
Hej Signe.
Super ide.

Så en der mindeom den his Ilva som konen forleskede sig i.
Der var der også højere skbe i enden - det så rigtigt fint ud.

Du kan evr. bruge sokkelskuffer fra køkkner (de er ca 37 cm i højden og bør holde til det.

Det er sengens kvalitet der BØR sørge for at udnerstøttelse i midten ikke er nødvendigt.

God fornjlese - et billede af resultatet ville da ikke gøre noget

Hej.

Jeg er ikke håndværker - så dobbetltjek evt gode råd :)

Men jeg har rodet en del med køkkener og hjælper lidt til hos http://www.skabe.nu/ som sælger køkkenskabe og køkkenudstyr.

Så er det på plads for en ordens skyld :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis