Dampspærrer - hvor (eller hvor mange)?

Tommelfingerreglen er som bekendt: Dampspærre på den varme side.

Men hvordan gør man i en skunk?

Skunken er både isoleret ud mod taget og ind mod rummet, og ned mod etagen nedenunder, så den lille skunk er isoleret hele vejen rundt.

Der skal selvfølgelig være dampspærre ind mod rummet og rummet nedenunder, men da der jo ligger bla rør til radiatorer bliver der jo lidt varmere i skunken end udenfor i det fri.

Med andre ord er der jo også en varm og en kold side på den isolering der vender er ude mod taget. Til gengæld burde der jo ikke være fugt på samme måde som inde i huset hvor der jo er mennesker, madlavning, vask og tørring osv.

Er det nok med dampspærre som normalt, eller bør der være en ekstra dampspærre inde i skunken, på den flade der vender mod taget?

/Rob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er sådan generelt set to muligheder når man taler skunk.

Der er den kolde skunk, hvor selve skunkvæggen er isoleret og hvor dampspærren løber ned langs tagfladen indvendig, for derefter at følge skunkstolpen, og dernæst føres ud på den varme side for loftet nedenunder og ud til muren.

Ved den varme skunk, er tagfladen isoleret helt ned til tagfoden, og damspsærren følger også denne hele vejen ned.

Jeg ville ikke benytte dampspærre begge steder, så helst den, hvor skunken indlemmes som en del af den varme konstruktion.
Hvis skunken pakkes fuldstændig ind, altså dampspærre på begge sider, vil jeg mene at der bør være mulighed for ventilation.

Carsten.
I dit tilfælde skal der kun dampspærre på skunkvæggen ind mod værelset og på loftet i rummet nedenunder skunken.
Det dampspærren skal beskytte imod er fugtig indendørs luft fra mennesker, madlavning etc. som kan trænge ud i konstruktionerne.
Selv om temperaturen stiger i dit skunk rum pga. varmerør øges luft fugtigheden i skunk rummet jo ikke.

Altid kun een dampspærre.

mvh
Jens
Tak for jeres svar. Jeg kan se at min dampspærre er som den skal være så smile

/Rob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis