2 Grupper i 5x2,5mm2 kabel?

Hej,

Må jeg gerne trække to forskellige elgrupper i ét 5 ledet 2,5mm2 installationskabel?

Jeg har nemlig tænkt mig at trække både en stikkontaktgruppe samt en gruppe til gaskomfur med elovn i ét kabel ud til køkkenet.

/Anders
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så kommer du da vist til at mangle én leder?

Er der noget i vejen for at køre elovnen og stikkontakten på samme gruppe?
Citat fra steinaa

Så kommer du da vist til at mangle én leder?

Er der noget i vejen for at køre elovnen og stikkontakten på samme gruppe?

Man kan såvidt jeg ved godt bruge den samme jord til begge grupper.

Jeg tror ikke, det er muligt at bruge den samme gruppe til begge dele, da en ovn typisk trækker 2-3kw.

/Anders
Du kunne gøre som Steinaa skriver. En trepolet gruppeafbryder med 16A giver jo også rigelig med kraft til en ovn og en stikkontakt!! Du kan så køre et treledet kabel fra ovnens stik til stikkontakten.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg kan ikke huske lovteksten ang. pe-ledere og jeg har ikke en SB ved min side, men jeg er ikke helt sikker på at du må bruge samme pe-leder; hvis du eksempelvis laver installationen som du selv foreslår vil du fjerne jorden fra stikkontakten når du roder med ovnen... det er vist knap så heldigt...

Ovnen bruger jo kun strøm når den er tændt.... så med mindre du har behov for at bruge elkogeren samtidigt med at kyllingen bliver brun ville jeg ikke have de store betænkeligheder ved at anvende samme gruppe til de to.

Ellers er næstformandens løsning med en 3p+n gruppeafbryder nok at foretrække.
Det er nok ikke tilladt at have 2 grupper i samme installatonskabel eller rør. Jeg vil personlig foretrække 2 adskilte kabler/rør, man ved aldrig hvad fremtiden bringer af køkkenmaskiner som kræver watt og hvem af husets beborere husker at ikke må bruge el-koger og ovn på samme tid.

 

Annonce
Det er korrekt, at man ikke må have to forskellige grupper i samme kabel. Men, som jeg skrev, kan man godt have flere faser. Blot de kommer fra samme gruppe!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det kan ikke lade sig gøre!

2,5 mm2 kræver min 16A sikring

En stikkontakt kan maks forsikres med 10A

Dvs. hvis du forbinder dit 2,5mm2 kabet til en 3-pol sikringsgruppe på 16 A, så har du også 16 A på din stikkontakt gruppe, dette er LK`s stikkontakter ikke godkendt til.

Træk dog 2 kabler det koster jo ikke alverden.

Mvh

Klaus
Er fattet, mit indlæg var rettet til 'Kanten'
Jeg vil som alternativ vælge 16 ampere gruppe med 3 x 2,5 kvadrat kabler til en ovn plus en stikkontakt.
En stikkontakt skal dog have en markering at den har 16 ampere, det ses at der er en lille påtryk sort ring på selve afbryderknappen.

 

Hov hov! Nu skal vi lige holde tingene adskilt.

Der er intet i vejen for at have flere grupper i samme kabel. Hvis der er forsyning flere steder fra i en dåse skal det dog stå uden på dåsen.

2,5 mm2 kræver ikke 16A sikring, men det må forsikres med op til 16A.

LKs stikkontakter (der er dog forskel på de nye og gamle) kan bære op til 13A men må forsikres med 20A. Dvs. du må sætte en 20A sikring foran stikkontakten, men det er forbrugerens ansvar at han ikke trækker mere end 13A ud af den.

Handyman: Jeg havde nu altid troet at den lille sorte ring på stikkontakten var for at indikere at afbryderen var 2-polet frem for 1-polet? Jeg er ret sikker på at hvis du hiver 16A igennem den vil LK nok trække på smilebåndet når du kommer og beder om en ny fordi den gamle er smeltet...
Du har ret steinaa, jeg havde i tankerne at kanten skulle bruge 16A til sin elovn. men set er selvfølgeligt OK at sikre med en mindre sikring.

Mvh

Klaus
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis