Vandrør 3/4 tomme til pex 15 mm og tilbage?

Er det en god ide? Vandledningen IND i huset er 3/4 galv. rør. Herfra vil jeg føre det en bedre vej via PEX rør (15mm tror jeg - den str. man får i jem og fix.) OG så slutte det til det gamle 3/4 rørsystem igen længere inde i huset.
Giver det problemer? Vil det reducere trykket? Er vand stikledingen IND i et hus altid 3/4? Og er der noget med messing (pex muffer) og stål (3/4 rør) der korroderer?

klassikeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det er galv og messing skulle der ikke være nogen problemer. Men hvorfor vil du gå ned i 15. Du kan sagtens benytte PEX 22 VA godkendt. Det skulle give dig en bedere løsning. Det er ikke helt så bøjeligt som pex 15 men skulle kunne lade sig gøre..

Rasmus
www.killerbeast.dk/bad/ <- nu med vvs fittings over det hele
Umiddelbart vil jeg da tro at det giver store problemer med trykket, og dermed mængden fra den enkelte hane, i det tilfælde du åbener flere steder af gangen. Jeg har dog ikke noget fagligt belæg for at sige det, men jeg ville bruge samme rør/pex rør hele vejen for at undgå en "prop" på strengen.
Nej det er ikke en god ide, et 15*2,5 har en lysning på 10mm, og dit 3/4" rør har en lysning på ca. 18mm, du vil ikke kunne åbne 2 vandhaner samtidigt uden du for trykfald

Som killerbeast skriver så er 22*2 minimum, dette svarer til dit 3/4"rør

Husk ikke at lave skjulte samlinger, brug evt. alu-pex rør, det kan være nemmere at bøje og få gemt af vejen.

Nej man bruger ikke 3/4" rør til stikledninger mere, i dag er det som min. 25mm pem rør, men som regelt er det 32mm pem rør.

Mvh

Klaus
VVS grossisten sælger det ønskede rør på metermål, samt fittings. Jeg har lavet samme øvelse (skulle have nogle grimme rør i kælderen op i loftet, har ikke problemer med det kolde vand, kun det varme.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Mange tak for de gode svar. Jeg har nu indkøbt 22 mm pex og fittings (ved en vvs grossist) - og glæder mig til at lave en god løsning!

klassikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis