Udkradse fuger i murværk

Hejsa,

jeg har banket en mur lidt for hårdt ned, hvilket har resulteret i, at der er kommet en revne fra gulv til loft i fugerne et stykke inde på den eksisterende væg. Når jeg rykker i murværket for enden, så kan jeg høre, at det giver sig hele vejen op. Det sidder altså løst.

Spørgsmålene er:

1. Hvor langt ind skal jeg udkradse fugerne? Er 4-5 cm nok? Eller skal hele fugen erstattes?

2. Jeg kan umuligt få hele fugen ren. Gør det noget, at der sidder noget tilbage på stenene, hvis bare jeg sørger for at støvsuge alt det løse væk?

(Jeg har skruet en Betonskrue/Karmskrue i et træbrædt, som jeg bruger til at udkradse fugerne med.)

/Brian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville erstatte hele fugen, eller mindst 2/3 dele

Brug evt. en boremaskine med et murbor til at kradse fugerne ud, du skal ikke bore med boret, men kradse ud med siderne af bordet. Undgå at bruge slag, da det bare vil få flere mursten til at gå løse.

Det gør ikke noget at murstenene ikke bliver helt rene, bare du for kradset så meget ud at du har plads til at få noget nyt mørtel ind i fugerne

Når du er færdig så gør det rent evt. med en støvsuger, trykluft eller lille kost, fugt rigeligt med vand(brug evt en forstøver), og fyld fugerne godt op med mørtel.

Mvh

Klaus
Hej,

tak for dit svar.

Jeg endte op med, at bruge en længere karmskrue på et brædt, så jeg kom 8,5 cm ind i fugen. Det er ca. 4,0 - 4,5 cm længere end mit første forsøg. Jeg brugte en støvsuger med et spidst mundstykke sat på, så jeg kunne komme til at suge helt ind fugen.

Jeg har ingen forstøver, men jeg brugte en bred malerpensel, som jeg dyppede i en bajle vand. Den kunne sprøjte ind alle steder, hvis man slog den/rystede ind mod væggen.

Det tog godt nok lang tid at fuge, men de blev forhåbentlig også godt komprimeret.

Det var så halvdelen af fugerne. Nu venter jeg et par dage, ind til den nye mørtel har sat sig fast, med at tage de sidste fuger.

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også