Lakering af dæk

Hej

Jeg har gennemgået mit dæk og må konstaterer at der ikke er mulighed for at rense og polerer det op til et tilfredsstillende resultat.

Jeg ønsker ikke at lægge mastertread eller teakdæk, men ønsker at lakere det.

Jeg har fundet den farve der ligger tættest på originalen, men nu er mine spørgsmål:

1: Udover den almindelig rengøríng inden maling er der så noget jeg skal tage mig i agt for ? Her tænker jeg fx. på evt. slibning o.lign.

2: Skal jeg vælge en 1-komponent eller en 2-komponent maling

Jeg skal have malet min forluge og ankerlugedæksel (hedder det sådanconfused ) i løbet af weekenden, så det er jo vigtigt at vælge den rigtige inden jeg går igang med dækket.

hilsen
Flying Leth
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hi Fly
Hempels den lille søstærke kan nok hjælpe dig på vej, derudover ville jeg lige frekventere en autolakerer og tiltuske mig lidt siliconefjerner, sidst jeg brugte det, var det i en lille gummitut, ligesom man havde lighterbenzin i førhen. Ellers får du små øjer i malingen, hvor der er bare den mindste smule voks tilbage. 1 eller 2 komp. begge dele dur. Sprøjte eller pensel/rulle ?
En ulempe ved at male er at du kommer til at fylde det meste af skridmønstret ud og mister lidt sikkerhed. Det er vel ikke nok at male uden om skridmønstret ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis jeg ikke husker meget galt, så var der en artikel i enten Bådnyt eller Bådmagasinet for ganske nyligt.
Check på biblioteket.
Artiklen beskrev maling af dæk med decolay, som er et Hempel produkt. Malingen er en smule gummiagtig, men fås kun i 2 farver så vidt jeg husker. Ring evt. til Hempel Yachtservice.

Alternativet kunne være Hempels Polybest tilsat glaskugler - men som Lynæs er inde på, så kan du læse mere i den lille søstærke fra Hempel.

Mvh
Henrik.A





Citat fra lynæs

Hi Fly
Hempels den lille søstærke kan nok hjælpe dig på vej, derudover ville jeg lige frekventere en autolakerer og tiltuske mig lidt siliconefjerner, sidst jeg brugte det, var det i en lille gummitut, ligesom man havde lighterbenzin i førhen. Ellers får du små øjer i malingen, hvor der er bare den mindste smule voks tilbage. 1 eller 2 komp. begge dele dur. Sprøjte eller pensel/rulle ?
En ulempe ved at male er at du kommer til at fylde det meste af skridmønstret ud og mister lidt sikkerhed. Det er vel ikke nok at male uden om skridmønstret ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Decolay skal du holde dig fra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Jeg har den lille søstærke - så den bruger jeg selvfølgelig

Det er netop nede i skridmøstret det meste slidtage er- hvem der nu kan forstå det - da man jo lige præcis ikke burde slide nede mellem toppene på slidmønstret, så jeg skal jo nok vælge sprøjten

jeg har vedhæftet et billed hvor man kan se at det er i skridmønstret.
Og selvom det ligner skidt - det er checket med lup og det er faktisk glasfiberen man kan ane gennem gelcoaten

mvh
F.L.

I øvrigt tak for hurtig responsbiggrin
Hej igen.
Man skal jo stole på folk, men jeg ville prøve med lidt poleremiddel og en blød kludeskive på boremaskinen først, for det ligner skidt og noget, jeg har set før.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej F.L.
Som lynæs skryver, Så tror jeg også at det er snavs.
Du tager en sporvognsskinneskidtskraber, og gør hver lille rille ren.
Hmmm, måske du bare skulle prøve spidsen af en kniv, og se om du kan rense en rille, er det tilfældet, TROR jeg at en iblødsætning i metax grundrens, eller fiberrens måske kan fjerne det.
Mvh Ole
Hej Lynæs og autoole

Jeg har prøvet stortset alle de rengøringsmidler der er tilgængelig ( dog ikke metax grundrens ), jeg har prøvet med polerskive, med boatrubbing, med wienerkalk/sprit, med kniv, med stegenål, med stålbørste, med ja jeg kunne blive ved, men det kan altså ikke komme af
hilsen
F.L.
Hej igen.
Jeg ville også have foreslået en stålbørste, for at prøve, men når ikke den kan fjerne det, så ved jeg snart ikke, kan det tænkes at gelcoaten har opsuget snavset.
Der må være nogle kloge hoveder med hensyn til fiber/gelcoat, der kan hjælpe.
Mvh Ole
min teori er at det er døde alger, fordi det er altid der det sidste vand står efter en byge. det skulle så være sådan at der ikke skulle være noget, der hvor det skråner så meget at vandet ikke kunne blive stående. på min Erria rensede jeg noget der lignede af med teak-rens.





starinls6.gif

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Teakrens har jeg ikke prøvet - det gør jeg indenfor den næste times tid.

Hilsen
F.L.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også