Lakering af dæk

Hej

Jeg har gennemgået mit dæk og må konstaterer at der ikke er mulighed for at rense og polerer det op til et tilfredsstillende resultat.

Jeg ønsker ikke at lægge mastertread eller teakdæk, men ønsker at lakere det.

Jeg har fundet den farve der ligger tættest på originalen, men nu er mine spørgsmål:

1: Udover den almindelig rengøríng inden maling er der så noget jeg skal tage mig i agt for ? Her tænker jeg fx. på evt. slibning o.lign.

2: Skal jeg vælge en 1-komponent eller en 2-komponent maling

Jeg skal have malet min forluge og ankerlugedæksel (hedder det sådanconfused ) i løbet af weekenden, så det er jo vigtigt at vælge den rigtige inden jeg går igang med dækket.

hilsen
Flying Leth
Hej Jeg har gennemgået mit dæk og må konstaterer... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er der i vejen med decolay?
Jeg har overvejet at bruge det på vores båd.
mvh. Peterkaae
Citat fra Peterkaae

Hvad er der i vejen med decolay?
Jeg har overvejet at bruge det på vores båd.
mvh. Peterkaae
.

Decolay har jeg selv brugt på en Liljebåd, i første forsøg løsnede det sig, fordi der faldt dug inden det var helt tørt. Men jeg fik malet igen og det holdt sig sådan set godt nok, skridsikkerheden var ok, men det var svært at holde rent og påføre, så det ser pænt ud, det fremtræder mat. Liljebåden var af plywood og her var det en rimelig løsning, men jeg ville aldrig bruge det på glasfiber. der er et billede af båden på min side, desværre ses dækket ikke.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Jeg har nu prøvet med teakrens - desværre uden held. Der var ingen forskel at spore, så der er ingen vej uden om det bliver lakering til sommer.

Tak for snakken tidligere idag.

Hilsen
F.L.
Hej.
Angåene Decolay kan jeg tilslutte mig advarslen. Det hærder uendlig langsomt, og tåler ikke fugt under hærdningen, og det er umuligt at holde rent.
Hilsen
bjor
Der er vist ingen vej udenom, på med båndsliberen og slib det nuværende skridmønster ned.

Tommelfingeren peger tilsyneladende ned hvad angår decolay (har ikke selv erfaring med dette), så er en to- komponent polyurethan maling tilsat ovntørret sand eller micro-balloner (micro-glaskugler) nok vejen frem.
Inden påførelse af Polyurethanen bør du forsegle overfladen med en epoxy-primer. Der kan måske også blive behov for at spartle lidt.

Eller, du kan rulle en ny topcoat på tilsat aerosil (tix-middel) således at den får en konsistens som gør at den ikke flyder ud. Men det kræver lige lidt øvelse indtil man finder den rette mængde af aerosil.
For meget giver for spidse toppe, for lidt at den flyder for meget ud og ikke har så stor skridsikkerhed.

Og husk at ved arbejde med polyester produkter (topcoat , gelcoat og polyester) skal temperaturen op over 18 grader.

Med polyurethan løsningen får du nok den overflade som er nemmest at holde ren.
Men lad være med at vælge en for mørk farve, og slet ikke rød - den "dør" hurtigt pg.a. solen.

Mvh
Henrik.A
Hi Fly
Selv tak. Som du ser er det ret dramatisk det HHA foreslår, derfor havde det været rart om det kunne ha' været renset af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også