Genvex - hvad vil I anbefale?

Er der nogen her der har erfaring med genvex anlæg og hvilke mærke/ type vil I anbefale...? det skal kunne trække et 200m2 hus med gulvvarme...

Lad os høre nogle erfaringer... især susen for ørene, reperationer og strømforbrug er interessant hvis nogen har dårlige erfaringer med det...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er sendt videre til Den Gamle!! Han har lavet det i et par huse. Og har selv boet i et med genvex siden ´97

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra STH

hej
prøv at søge på genvex her i lav hus, så kommer der en del hit, det har været oppe at vende før

mvh
steen


Jep det har jeg gjort og det var fra 2003 eller sådan noget men jeg søgte godt nok kun med genvex i overskriften... Ellers kommer der jo en milliard...
Citat fra STH

ja men der er stadig noget af det der har relevans

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37460&highlight=genvex

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37702&highlight=genvex

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=37053&highlight=genvex

prøv at se i disse links

mvh

steen


Kanon - tak skal du have...

Så kommer der lige nogle spørgsmål...biggrin

1: Når nu jeg sætter det her anlæg op - så vil det jo være en fordel at bruge spiorør så vidt jeg kan læse mig frem til - har jeg ret?

2: Og når jeg placerer mit genvex i kælderen så regner jeg med at køre hele rørføringen på indv. side af isolering og over nehængt loft men så vil man vel ikke isolere rørene for så opstår der vel ikke kondens eller?

3: Hvor kan man købe exhausto billigt privat....?

god fornøjelse...wink
Annonce
Hej

Jeg har en exhausto maskine installeret her i huset. Jeg har selv sat den op men haft en prof til at tegne installationen, beregne rør størrelser og indkøre anlægget da det var sat op.
Anlæggets størrelse beregnes ud fra antallet af M3 rum/luft i huset.
Normal komfort ventilation er udskiftning af ca. 50% af luften, i timen. Altså en stue på 30 m2 og 2,5 m til loftet vil være 75m3 og have et behov for komfort ventilation på 37,5 m3 i timen, og så fremdeles.
I mit hus er der absolut ingen støj eller træk med den udskiftning. Jeg kan køre op på en udskiftning på 2,8 gange i timen. Her larmer det en lille smule fra ventilerne, men ingen træk.
Det eneste tidspunkt jeg bemærker anlægget på er hvis det, af en eller anden grund, IKKE køre. Mit er integreret, rent styringsmæssigt, med en masse andet i huset, men det kan sagtens slukkes om nattes eller når du ikke er hjemme.
Ventilationen kan ikke bruges som varmekilde, højst supplerende, men køre glimrende med gulvvarme.
Jeg ved ikke hvad dem bruger af strøm, komfort koster, men det er helt klart at anbefale at sætte en varmeflade med vand i den i stedet for en på el. Den på vand er både dyre og kræver mere installation men er meget billigere, alt efter varmekilde, at køre med.
Regne ikke med noget mindre varmeforbrug, nærmere modsat, i forbindelse med at du ikke skal lukke vinduer i i forbindelse med udluftning. Sælgeren kan godt finde på at sige noget andet.
Citat fra cln

Hej

Jeg har en exhausto maskine installeret her i huset. Jeg har selv sat den op men haft en prof til at tegne installationen, beregne rør størrelser og indkøre anlægget da det var sat op.
Anlæggets størrelse beregnes ud fra antallet af M3 rum/luft i huset.
Normal komfort ventilation er udskiftning af ca. 50% af luften, i timen. Altså en stue på 30 m2 og 2,5 m til loftet vil være 75m3 og have et behov for komfort ventilation på 37,5 m3 i timen, og så fremdeles.


Jep alt det der har jeg styr på (sidder selv pt og laver beregning på ventilation i forbindelse med en 550 m2 stor børnehave)


Citat fra cln

I mit hus er der absolut ingen støj eller træk med den udskiftning. Jeg kan køre op på en udskiftning på 2,8 gange i timen. Her larmer det en lille smule fra ventilerne, men ingen træk.


Se det er jo noget der rykker - hvor mange m2 hus har du og hvad for et anlæg (model/type) samt rørføring har du valgt??biggrin


Citat fra cln

Regne ikke med noget mindre varmeforbrug, nærmere modsat, i forbindelse med at du ikke skal lukke vinduer i i forbindelse med udluftning.


confused confused Den fangede jeg ikke - sparer man varme eller koster det varme...?
Citat fra znapster

Jep alt det der har jeg styr på (sidder selv pt og laver beregning på ventilation i forbindelse med en 550 m2 stor børnehave)


Ok, så vidt jeg ved er der andre regler i forbindelse med den slags, men bare der er styr på det.
Det er absolut heller ikke lige meget med placering af ind og udsugningsventiler, jeg fik forklaret rimeligt dybt hvorfor det var som det var.



Se det er jo noget der rykker - hvor mange m2 hus har du og hvad for et anlæg (model/type) samt rørføring har du valgt??biggrin
Huset er 120 m2 stort, kan ikke helt huske hvor mange m3 der var vi regnede det ud til men modellen er den mindste Exhaoust med bypass spjæld og vandvarmeflade. Styringen har jeg selv lavet via husets IHC anlæg og termostaterne for gulvvarme. Rørføringen er efter den tegning jeg havde en proffesionel kammerat til at lave. Alt, og jeg mener alt, er i spiorør i forsellige dimensioner. Dimensionerne er valgt ud fra en øvre grænse for lufthastighed i rørerne. Overskrides den støjer det. Det er det samme der gør sig gælende i ventilerne.





confused confused Den fangede jeg ikke - sparer man varme eller koster det varme...?


Det KOSTER varme. Sælgere vil, af og til, slå på at der ikke skal åbens vinduer for at lufte ud, men den holder ikke i forhold til økonomi.
Virkningsgraden er omkring 90% i krydsveksleren. Altså et tab på ca. 10% af varmen i luften.
En jeg snakkede med (ikke den samme som tegnede anlægget) sagde at den luft der røj ud gennem afkastet aldrig måtte blive under 4 grader hvis jeg havde vandvarmeflade i maskinen. Gjorde den det, frostsprang fladen. Forestiller man sig at temperaturen er -10 grader udenfor er det jo så den luft du suger ind. Det må give et tab et sted.
Du kan jo eventuelt overveje en varmepumpe istedet. Jeg har en Nibe Fighter 310. Den suger fra 4 udtag (køkken, to badeværelser og bryggers) i alt 200-300 m³/h fra et 140 m² stort hus. Man kan høre lyden svagt i aftrækkene hår der er helt stille, hvorimod friskluftventilerne er helt lydløse. Varmen leveres til en vandkreds, der kan føde din gulvvarme.

/Thomas
hmmm - det er sku mere kompliceret end som så...confused
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis