traktolin

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra volvodriver

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?
.

Hej . Jeg kan ikke gi' dig den kemiske sammensætning, men sige at det er et brændstof, som blev brugt til lavkomprimerede og langsomtgående 4 takts motorer. Det kunne dog først anvendes når motoren var varm, hvorfor man startede på BENZIN, og også helst skulle slutte på dette, da man eller skulle tømme karburator mm. for at kunne starte igen. Samme egenskaber ca. har petroleum, men da det også nedsætter effekten og er blevet ret dyrt, er der nok ikke nogen der gider at bøvle med det. Traktolin fås ikke mere.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg husker det fra min barndom i halvtredserne. Vores "lystbåd", som det hed dengang havde en eencylindret totaktsmotor (hjælpemotor) under dørken. I agterrummet lå 2 tanke, en lille og en større, den lille var der benzin i, og i den store traktolin. Motoren skulle startes på benzin og når den så var varm stillede fatter om til traktolin, og den skulle osse helst stoppes mens den kørte på benzin. En gang imellem skete det under havnemanøvrer at motoren alligevel gik i stå på traktolinen, og så var fatter lidt ærgerlig, for han skulle ned og tømme karburatoren. Mon ikke at traktolinen var det samme som petroleum, måske med et oktanforhøjende middel tilsat. Jeg tror at traktolinen stammede fra landbrugets Fergusontraktorer, og vel osse fiskeriets glødehovedmotorer. Jeg husker forøvrigt osse at fatter fik statstilskud til traktolinen, det var noget som blev klaret gennem sejlklubben.

Venlig hilsen
Knud
Citat fra volvodriver

har hørt og læst, bla her på forum, traktolin omtalt.. hvad er det præcis. en makker har renoveret en ældre motor som skulle kunne køre på det.. er det diesel? petroleum? eller et helt andet produkt?



Traktolin er et blandnings produkt som landmænd kunne bruge på deres motoriserede maskiner.
2/3 petrolium 1/3 lav oktan Benzin, og motoren skulle ikke som Lynæs skriver startes på benzin først. ( Du roder lidt rundt i det min ven)
Traktolin er fra den gang hvor Petrolium var et billigt produkt i forhold til Benzinen, og den tids landbrugs maskiner var mere tørstige end i dag !

V.h. Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Traktolin er et blandnings produkt som landmænd kunne bruge på deres motoriserede maskiner.
2/3 petrolium 1/3 lav oktan Benzin, og motoren skulle ikke som Lynæs skriver startes på benzin først. ( Du roder lidt rundt i det min ven)
Traktolin er fra den gang hvor Petrolium var et billigt produkt i forhold til Benzinen, og den tids landbrugs maskiner var mere tørstige end i dag !

V.h. Håndværkeren smile
.
hvis der er nogen, der roder rundt, så kan du se i dit spejl, hvem det er

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tror håndværkeren har været til julefrokost både i går og i forgårs. Lad ham ligge roligt et par dage, han har ondt.

Venlig hilsen
Knud
Traktolin var ikke oprindeligt et blandingsprodukt, men et destillat for sig selv, den af håndv. nævnte blanding var det man forsøgte sig med, efter at produktionen var slut. Tilskuddet som nævnes gjalt også benzin ud fra den devise, at brændstof til både ikke sled på vejene, det blev administreret af klubberne og gav som regel store diskutioner når det skulle fordeles på bådene, efter ejernes opgivelse af forventet forbrug. Mange skønne skænderier. Det endte med at man fik et kort, som skulle udfyldes og stemples af benzinforhandleren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg takker for oplysningerne.. blev en smule nysgerrig efter hvad det var for noget..
bare for en ordens skyld.
spørgsmålet lød sådan. " kunne de gamle traktorer startes kolde på traktolin".

cid:000001 04/12/06

Hej Erik,
Henrik har aldrig hørt ordet "Traktolin". Hvis der menes petroleum, skal disse startes på benzin, idet traktoren skal være varm først.

Med venlig hilsen
Louise Stenberg
Danmarks Ferguson Museum
--------------------------------------------

hvor mange muskler skal der mon til at vrøvle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tja - jeg kunne ikke lade være at søge på ordet traktolin, og fandt nedenstående link http://www.lillebaeltvaerftet.dk/energi.htm , hvor de beskriver en energimotor som kan køre på traktolin (dieselolie) når den er kørt varm.
Så hvis ikke det var fordi det var så koldt, så tror jeg håndværkeren med hund i sidevogn skal ud på en rundfart, indtil han stopper diverse udtalelser om, at man må have drukket af natpotten el. lign. hvis man tror, at en motor ikke kan startes direkte på traktolin - eller petrolium for den sags skyld (og hvornår kommer Njord på banen eller er det kun damp? (og de kan også først startes når de er varmet op *GG*))
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis