Halogen Spot

Hej

Jeg har idag sat tre spot op i mit køkken!
men er blevet lidt i tvivl, om varmeafgivelsen fra lamperne er noget problem.

Spottene er på 220 v, dvs uden transformator og der intet krav om at de skal installeres af aut. installatør.

De er monteret således: 56mm hul igennem træ loft og viderer op igennem pudsloftet.
isolereringen er skåret væk i området hvor spottet er monteret og der er sat en urtepotte over selve spottet med ledning op igennem hullet!

men er i tvivl om lamperne bliver så varme at de måske kan antænde træloftet?

Nogen der har nogle erfaringer?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Erfaringer? I nedbrændte lofter? :-) Dog ikke...

Der fulgte vel en installationsvejledning med til lamperne? Der skulle meget gerne være angivet præcis hvordan og hvorledes lamperne skal opsættes.

Installationsforholdene er forskellige fra lampe til lampe, så uden at vide hvilke spots du har købt er det svært at vejlede dig.

Men umiddelbart kan jeg ikke forestille mig andet end at der bliver varmt på loftet...

Mvh. Steinaa
Vi har lige renoveret vores hus fra bunden og vi har både spot i køkkenet og badeværelset. min kammerat der er elektriker har hjulpet med at mont. og vi har sat spotkasser op overalt med låg. der er så stor en varme i de spot. jeg mener faktisk at det er ulovligt ikke at bruge dem....

med venlig hilsen

NTVEDE

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hvis du køber et færdigt sæt med spots, så skal du "bare" følge vejledningen og så er det ikke strengt nødvendigt at bruge spotkasser / safeboxes.

Hvis du får strikket din egen spot-installation sammen, så mener jeg at sikkerhedsstyrrelsen vil have særdeles tungtvejende argumenter for IKKE at anvende kasserne.
Det er helt sikkert ikke lovligt.

Der skal bygges kasser af gips, bag ved spottene. Kan ikke huske størelserne og finde link...

MED..... der laves nogle hustyper til spots som må installeres i isoleringen.

Hvor har du købt spottene og hvad siger vejledningen ?
Vejledning siger ikke det store, vejledning er faktisk så lille at den står på kassen med spottene.

vigtigste installations informationer:
- maxs afstand mellem spottene må max være 2 m.
- kanmonteres ude og inde.
- hvis de inbygges skal de monteres efter IP 44.
- Der skal være min 30 cm frint luft omkring pæren på den side lyset lyser.

det var vidst det.

De er købt i bauhaus.

Der lader ikke til der er nogen problemer med varme, har haft dem til at lyse hele dagen, og det bliver ikke varmt.

Ydermere har jeg snakket med en aut. el installatør idag, de bruger også trikket med urtepotter.
Annonce
Citat fra Epster

Vejledning siger ikke det store, vejledning er faktisk så lille at den står på kassen med spottene.

vigtigste installations informationer:
- maxs afstand mellem spottene må max være 2 m.
- kanmonteres ude og inde.
- hvis de inbygges skal de monteres efter IP 44.
- Der skal være min 30 cm frint luft omkring pæren på den side lyset lyser.

det var vidst det.

De er købt i bauhaus.

Der lader ikke til der er nogen problemer med varme, har haft dem til at lyse hele dagen, og det bliver ikke varmt.

Ydermere har jeg snakket med en aut. el installatør idag, de bruger også trikket med urtepotter.


Hmm .. den model der hedder Recess? 3 Spots pr pakke. For så har jeg misforstået vejledningen, troede der skulle være 30cm. frit omkring kabelsiden og 50cm under lampen

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Den hedder Galisto.

Min fejl indbygningsbredden skal være 30, hvilket den også er for mit vedkommen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis