Varmt vand i båden

Jeg overvejer at installér varmt vand i min Danboat 29

Er der nogle der har erfaring med installation af varmtvandsbeholder.

Jeg regner med at det skal være drevet af et lille oliefyr og el ( 220 V )

Flying Leth
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har du et fyr til at varme vand, er det da i orden, men har du ikke, så syntes jeg du skal overveje at lade motoren varme vandet, når den går, og så, som du skriver, lade en lille elpatron varme, når du har landstrøm. Det kræver selvfølgelig at motoren er ferskv.kølet.
Jeg har selv installeret en hjemmelavet, ca. 38 ltr. beholder, og motoren skal ikke køre længe, før der er varmt vand,og med landstrømmen koblet til, kan du næsten frådse i varmt vand. Og har du først haft varmt vand i båden, er det næsten ikke til at undvære igen. Jeg har ført en slange med håndbruser, ud til hækken som styres af en termostatblander, så der er rigeligt med vand til fruen og mig, når vi vil have et bad.
Jeg ved ikke om dette var noget af det du søgte, ellers må du uddybe dit spørgsmål lidt mere, og du skal se, der kommer nok flere forskellige svar på dit spørgsmål.
mvh autoole
Citat fra Flying Leth

Jeg overvejer at installér varmt vand i min Danboat 29

Er der nogle der har erfaring med installation af varmtvandsbeholder.

Jeg regner med at det skal være drevet af et lille oliefyr og el ( 220 V )

Flying Leth


Så vidt jeg husker en en Danboat 29 en sejlbåd, i så tilfældet bruges motoren kun i vindstille, hvis det altså er rigtige sejlere der sejler den. Amatørene sejler ud og ind af havnen med motoren.

Der findes faktisk udmærkede anlæg til at producerer varme og varmt vand, jeg vil ikke anbefale det ene frem for det andet for det må være op til den enkelte.
Nu er jeg dog af den gammeldags type der ikke skal have alt det skrammel ombord i en båd, for så kan jeg lige så godt blive hjemme.

V.h. Håndværkeren smile
Hej autoole

Du har fat i det jeg efterlyser, men da jeg er lidt ligesom håndværkeren med hensyn til sejlladsen og ikke bruger motor særligt meget, tænkte jeg på oliefyret.

Den hjemmelavede beholder:
har du lavet det med en spiral til kølevandet og placeret en elpatron på hvor mange watt ?

hilsen
flying leth
Hej igen
Vi er selv inkarnerede sejlere, men i Aalborg skal man gennem 2 broer for at komme østud, og det er jo gerne for motor, så der er gerne ca. en halv times motorsejlads, og så er der varmt vand.
Og ja! der er en hel længde 10 m/m rør viklet op som en spiral, og så monteret en elpatron, såvit jeg husker på et par hundrede W.
Og til håndværkeren. Du har da ganske ret, det er da en sejlbåd, og det er vores da også, men jeg syntes at der er lidt mere ro på, når man kommer stille ind for motor, og vi må jo også tilstå, at vi amatører, indimellem når der kommer en af de profesionelle ind for sejl, og er ved at vælte hele havnen, nok trækker lidt på de tre muskler, medens vi står der bagude på badeplatformen og tager et dejligt varmt bad. :wink:
Mvh autoole
HE HE !
Jeg har også set de der proffer der kommer væltende ind for fuld sejlføring, så krummer jeg tær. Men forskellen ligger nok i at da jeg lærte at sejle var det i en 21´ Kragejolle uden motor, var det vindstille brugte vi en stor åre som vi vrikkede os frem med. Vi lagde altid fra på fokken alene og ankom til havn på fokken, altid med en pøs på agterdækket der var gjort fast til en klampe på dækket, klar til at droppe. Det er en meget efektiv bremse.
Men jeg kan huske en meget sjov oplevelse fra da jeg boede i Rudkøbing, på det tidspunkt havde jeg en nedmålt model af Joshua Slocom Gaffelrigger, på 22´. Jeg havde på det tidspunkt plads i den gamle Fiskeri havn der i syd og østlige vinde lå fuldstændig i læ af siloen på havnen. Der havde et yngre par der havde sådan et yughurt bæger set mig komme ind for fulde gardiner hvor jeg var sejlet direkte ind på min plads og havde lagt fortøjninger før jeg lod sejlene falde til dækket. Det forsøgte de unge menesker så også en dag, der var bare den forskel at de kom bragende ind i havnen og op på deres plads i en god vestlig vind. Både konen og prædike stolen blev en del krøllet af den tur !
De kunne altså ikke få ind i deres knold hvorfor jeg så kunne komme alene ind og bare lægge til uden at få en eneste skramme, jeg forsøgte at forklare dem at jeg kun gjorde dette når vinden var mellem syd og øst for så var der vindstille fra havnemolen og ind i havnen så jeg løb på opskudet.

Jo det var tider den gang.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Så vidt jeg husker en en Danboat 29 en sejlbåd, i så tilfældet bruges motoren kun i vindstille, hvis det altså er rigtige sejlere der sejler den. Amatørene sejler ud og ind af havnen med motoren.

Der findes faktisk udmærkede anlæg til at producerer varme og varmt vand, jeg vil ikke anbefale det ene frem for det andet for det må være op til den enkelte.
Nu er jeg dog af den gammeldags type der ikke skal have alt det skrammel ombord i en båd, for så kan jeg lige så godt blive hjemme.

V.h. Håndværkeren smile


With due respect:

Der findes ikke "rigtige sejlere" i modsætning til "amatører". "Rigtige sejlere" har der ikke været siden the-clipperne blev erstattet af dampskibene. Idag er vi alle amatører, der får det bedst mulige ud af en fritidsinteresse. De eneste sejlere, der kan peges fingre af, er dem, der ikke udviser godt sømandsskab - og det er IKKE dårligt sømandsskab at lave havnemanøvrer for motor (og nogle gange er det endda det eneste tilladte).

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
he he! håndværker.
Den var da go, den sidste ikkkk. ???
Så må vi jo alle være prof. amatører, og det kan tivertefald siges om min spæde start, udi sejlsporten. Det var en onsdag aften. Dengang vidste jeg intet om sejlads. Jeg vidste ikke at der var noget der hed onsdagssejladser, med ca 30 startende både. Jeg vidste heller ikke, at en sejlbåd for motor skulle gå af vejen for sejldrevne både, så hvad skulle stakkels lille mig, i en lille granada 24 med påhængsmotor, der var gået i stå, fordi luftskruen i tanken ikke var løsnet, gøre, da det meste af feltet kom imod mig, en del med spiler oppe, og som samtidig begyndte at tiltale mig i et sprog, som absolut ikke er egnet til gengivelse her.
Jeg kan nu en del år og en yachtskippereksamen senere godt forstå hvilken røre jeg må have skabt i det felt, og der gik da også en rum tid inden jeg prøvede igen.
Og så kan man jo godt tilføje at her havde et tvungen kørekort (duelighedsbevis) været på sin plads.
Det var lidt om en novices trængsler
Mennnnnæææææ, tråden handlede vist om en varmvandsbeholder, så F.L. er der flere ting du gerne vi vide, så skriv venligst tilbage
Mvh Ole
Hej Alle

Tak for de gode råd.
Hej AO.
Du har nemmerlig ret - det er altså en tråd om varmt vand i båden

Min konklusion er at jeg lave en 40 l varmtvandsbeholder med el-patron og varmespiral til kølevand. Kølevandet bliver ikke tilsluttet, da vi vil se om der er behov for varmt vand under sejllads udover det varme vand der er akkumuleret fra havneopholdet.
Jeg takker for dine oplysninger

Generelt til alle på denne tråde er der jo kun at sige at der er mange holdninger til dette at sejle - specielt sejl /motor - men det er dog uomtvisteligt at hvis familien skal nyde en ferietur i båden er bådkomfort et must på lige fod med den personlige komfort.

VH
Flying Leth
a garanterer F.L.
Hvis ikke skipper ka' få et godt varmt bad, er jeg sikker på at vi ender op som Bounty på et eller andet tidspunkt, og indrømmet, selv om jeg var imod det i starten, det er skiseme da skønt bare at lukke op for hanen, så er der varmt vand. Så må man jo lade, at en lille tråd i dette forum, indimellem bliver til et tov, der breder sig som ringe i vandet. Så pyt, når bare det hele lugter af fisk, så går det jo nok. ikkkk. ????
mvh autoole
Oles nye autobil, kør i timen 8 mil, boot boot o.s.v.

Undskyld Ole, du har sikkert hørt den mange gange, jeg kom bare til at tænke på at den lærte jeg i første klasse for 49 år siden.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis