Spg. omkring punktfundament

Skema

Pænt goddag,

Til foråret har jeg planlagt at opføre et lille brændeskur med dimensionerne vist på figur 2. Men da jeg absolut ingen erfaring har med sådan noget, ville jeg høre om nogen herinde kunne hjælpe mig lidt i gang.

Jeg har læst hid og did omkring fundamenter, og kommet frem til, at et simpelt punktfundament burde kunne understøtte skuret. Mindre kunne måske også gøre det, men det er lige så meget for at drage noget erfaring.

Jeg har tænkt mig at sætte 4 stolpefødder - et i hvert hjørne - men hvordan dælen sætter man dem korrekt? For at frostsikre fundamentet skal jeg havde gravet dem 90 cm ned i jorden (se figur 3), men hvordan sikre jeg mig at de er i samme højde? Skal jeg først grave de 4 huller og så putte sand eller grus derned (se figur 4) og gætte mig frem? Skal jeg erhverve mig en eller anden form for laser-vatter-måler?

Hjælp ønskes smile

Mvh
Jacob
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob

Nu stod der ikke noget om størrelsen på skuret. Jeg ville tage et brædt, sætte det på højkant og lade det støtte i hver ende på punktfundamentet og sætte et alm. vatterpas ovenpå. På den måde får du højden. Vinklen får du ved at måle krydsmålet som skal være ens på de 2 leder. I øvrigt er det tit en god idé at spænde en snor ud. Går udfra at skuret skal være kvadratisk.

mvh Anders
Et langt vaterpas - 2 meter - burde vel kunne klare det. Evt. en helt lige/ret bjælke på 2 meter (eller bedre endnu: 2,5 meter) og så et vaterpas ovenpå.

I med den første stolpe i det første hul. Når du så har puttet den anden stolpe ned, så kan du med vaterpas (eller vaterpas på den helt lige bjælke) se om højden er den samme på de to stopler.

Når du har fået de to stolper i vatter, så er det videre med den tredje stople. Tag den anden stople der er tættest på stolpe 1.

Når du så har tre stolper i vater (og dermed i samme niveau) kan du gå videre med den 4. og sidste stople. Aller bedst ved at bruge stolpe 1 som udgangspunkt, men det vil jo kræve en vaterpase (eller en bjælke) der svarer til tværmålet på 2,5 meter.

Slut af med at checke at alt er i vater på kryds og tværs.


Selv ville jeg nok starte med at lave hullerne lidt bredere end stolpefødderne, og putte lidt (for meget) stabilgrus ned i hullerne før jeg kom stolpefødderne derned. Så kan man sikkert banke stolpefødderne ned i det rigtige nivea (op til et par cm) når man forsøger at få alt vatter, og så fylde næsten op med stabil før man fylder jord på, INDEN man belaster stolpefødderne yderligere.

Men den sidste del er bare en idé. Der er garanteret andre der konkret erfaring med dette smile

/Rob
@Anders
Jeg har et skema her. Det er kun fundamentet jeg kigger på i øjeblikket.

@Rob
Dig og Anders er vist meget enige mht til lang bjælke+vaterpas smile

Stabilgrus: jeg vidste ikke man skulle fylde hullet op med det -- godt at vide.

Spg: Skal man skrue bjælken fast på stolpefoden inden man sætter det ned i hullet?
Bjælke + vaterpas er alt rigeligt - evt. fejl i monteringen retter du ved højden på den stolpe, der skal monteres.

Jeg ville dog afmærke hjørnerne med mursnor - for at sikre mig, at vinklerne bliver 90 grader :-) - samtidig er det langt lettere at sætte stolpefoden korrekt, når du har begge retninger samt højden...

Et lille hint - sæt forskalling, eller hvad du nu har lyst til, op indvendigt. Så kan du fylde skuret helt op uden ydersiderne "buler ud" pga. presset fra brændet. Og husk masser af ventilation - både i top og bund.

Tænk også over indretningen - det kan være smart at kunne opdele brændet i "fra i år" og "fra sidste år".

God fornøjelse med projektet - gid det var mig, der skulle igang med det!

Mvh.

Jan R.
Yep - "mursnor" blot fordi den er velegnet til den slags - sorry ;-)

- jeg fornemmer, det skal være "et pænt og ordentligt skur", derfor får du lige et par erfaringer mere:

Mht. stolperne - nej, de placeres efterfølgende. Skal det være helt godt, sættes de på et stykke murpap, således evt. kondensfugt ikke trækker op i stolpen. Murpappet skal i givet fald være min. en cm indenfor stolpens kanter.

Når du monterer stolperne i fødderne, så hold den første fast ved at skrue et par lægter på den, som forbindes til at par stumper pind banket ned i jorden. Så har du styr på, den holder lod. De efterfølgende forbindes med lægter til den første samt indbyrdes - at par quick-grip eller lignende er gode at have ved hånden.
Hvis du også fastgør diagonalen til den første til jorden, har du fuldt styr på konstruktionen, indtil den er afstivet.

Har du styr på konstruktionen? Ellers kan jeg anbefale "Sneckar-boken" - en lille svensk sag, hvor der er rigtig gode illustrationer - findes på biblioteket.
Har flere gange lånt dem som inspiration.

Mvh.

Jan R.
Hvorfor sætter du ikke bare stolperne direkte i jorden? du for et meget mere stabilt skur.

Mvh

Klaus
[Indlæg slettet]

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra jacoblh

@Anders
Stabilgrus: jeg vidste ikke man skulle fylde hullet op med det -- godt at vide.


OBS: Som jeg skrev, så er jeg heller ikke 100% sikker på metoden her, men sådan ville jeg gøre det. Når du først har gravet hullet ville jeg ikke putte jord ned i bunden igen, for at få det mindre dybt: Her tror jeg bare at stabil er bedre. Jord har det med at 'sætte sig'.

/Rob
@Spotvvs
Jeg har ikke lyst til at lege med cement, så jeg holder mig til stolpefødder.

@Rob
Jeg spørger mig lige ad når jeg engang køber det.

@Jan
Nej jeg har ikke lavet konstruktionen endnu -- jeg prøver at låne/købe den bog du omtaler.

Jeg tror efterhånden at jeg begynder at fatte hvordan man sætte et sådant punktfundament op, men et nyt spørgsmål har så meldt sig (naturligvis).

Nyt skema: Skema2

Figur 1 og 2 er taget fra hhv. Gør Det Selv og en artikel fra Mother Earth News. I figur 1 er træpælene gravet/støbt ned i jorden og i figur 2 er
træpælene sat oven på stolpefødderne med en metalpind op i bunden. I begge eksempler bliver "bunden" af træstolen fri til at sætte vinkeljern og bundrammen på.

Hvis jeg bruger en stolpefod som vist i figur 3 (U-Jern) så får jeg vel et problem med at sætte vinkeljern og bundrammen på? Ehh... forklarer jeg det godt nok? Se figur 5: som vist komme vinkelbeslaget til bundrammen til at sidde meget højt oppe da beslaget fra stolpefoden er i vejen. Skal jeg i stedet bruge et L-Jern eller et Flad-Jern (se figur 4)? Eller skal jeg prøve at finde en stolpefod uden beslag men med en pind som i figur 2?

Håber ikke jeg er for besværlig smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis