Spg. omkring punktfundament

Skema

Pænt goddag,

Til foråret har jeg planlagt at opføre et lille brændeskur med dimensionerne vist på figur 2. Men da jeg absolut ingen erfaring har med sådan noget, ville jeg høre om nogen herinde kunne hjælpe mig lidt i gang.

Jeg har læst hid og did omkring fundamenter, og kommet frem til, at et simpelt punktfundament burde kunne understøtte skuret. Mindre kunne måske også gøre det, men det er lige så meget for at drage noget erfaring.

Jeg har tænkt mig at sætte 4 stolpefødder - et i hvert hjørne - men hvordan dælen sætter man dem korrekt? For at frostsikre fundamentet skal jeg havde gravet dem 90 cm ned i jorden (se figur 3), men hvordan sikre jeg mig at de er i samme højde? Skal jeg først grave de 4 huller og så putte sand eller grus derned (se figur 4) og gætte mig frem? Skal jeg erhverve mig en eller anden form for laser-vatter-måler?

Hjælp ønskes smile

Mvh
Jacob
Skema Pænt goddag, Til foråret har jeg... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du får lige lidt bemærkninger i teksten:

Citat fra jacoblh
Hvis jeg bruger en stolpefod som vist i figur 3 (U-Jern) så får jeg vel et problem med at sætte vinkeljern og bundrammen på? Ehh... forklarer jeg det godt nok? Yep. Kommer an på, hvad du skal bruge bundrammen til. Er det blot til beklædning, kan den snildt sidde over beslaget. Du kan montere vinkeljernene over bundrammen i stedet for under. Se figur 5: som vist komme vinkelbeslaget til bundrammen til at sidde meget højt oppe da beslaget fra stolpefoden er i vejen. Skal jeg i stedet bruge et L-Jern eller et Flad-Jern (se figur 4)? Mener U-jernene er bedst til stolpemontage (eller "pinden op i enden" jernet ;-) Eller skal jeg prøve at finde en stolpefod uden beslag men med en pind som i figur 2? Bemærk, som spotvvs skriver - du kan sætte stolperne direkte i jorden. Der er mindst 10 års holdbarhed i den konstruktion. Fordelen er, at du - alt andet lige - får en stivere konstruktion.

Håber ikke jeg er for besværlig smile[/quote

Nope wink

Mvh.

Jan R.
Mange mange takker! Nu har jeg en hvis ide om hvordan sådan en fætter skal klares - det bliver spændende smile

Jeg vender frygteligt tilbage med flere spørgsmål når de første stolper vælter rundt og naboen klager over løstflyvende søm og skruer.

Mv.
Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis