Søger hjælp til Puch maxi.. :(

Hej, jeg har lige været ude og investere i en puch maxi kl, trods mine forældres pessimisme... Men måske havde ret...

Problemet skete allerede ved første køretur; at den gider ikke at gasse helt op, uden at dø ud.... Har fået det fikset et par gange, men det kommer hele tiden tilbage efter en køretur... Har haft den i en måned nu, og har kørt på den ikke mindre end 3 gange...fedt

Har jo fået lidt viden, mens jeg undersøgte sagen, og har haft karburatoren skilt ad et par gange, og fik den som sagt til at virke igen... dog kun et kort stykke tid... Første gang jeg fik den til at virke, var det eneste jeg gjorde at sætte nålen i 2. hak i stedet for tredje.... Og næste gang jeg skillede den ad, var den i tredje igen?

Kender ingen der kan hjælpe mig, så ville prøve lykken herinde....

På forhånd tak..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at sætte en større dyse i...
det lyder som om der ikke kommer nok benzin i kab.
er det den runde eller den firekante
der er osse flere andre ting. dyssen sider der sand korn i
luftfilter stoppet eller utæt
udstødningen stoppet
prøv evt at se gnist på tændrør når den kører dårligt skal være mørkeblå
ligsom når den er kold
nyt benzin i tanken
skriv evt mere om der er skifte noget på den før du købte den
Ta tændrøret ud og se på det

hvis det er olite sort og der er olie på er dyssen for stor

hvis det er lyssegråt eller hvidt er dysse for lille

men hvis det er nøde brunt er det ikk der problemet er
Hej amb.

Det er jo ikke "bare", at rådgive med den slags problemer. Der kan være flere ting, som spiller ind og driller dig og din Maxi.
Jeg vil opfordre dig til at starte fra en ende af - og arbejde dig fremad.

Du fra start bruge et "Sod-sæt".. Et pakningssæt for cylinger/topstykke/udstødning. Dette anskaffes billigst ved THansen.dk

Vurder hvorvidt din cylinder og stempel er slidt / defekt. Afmonter din karburator, topstykke, udstødning og cylinder. Efter rensning skal du kigge på væggene i cylinderen efter rivning / ridser i stemplets bevægelses-retning.
Afmonter evt. stemplet hvis der er tydelige tegn på dybe ridser på siden. Kontroller at stempel-ringene ikke er knækkede, slidt ned og at ringede ikke sidder fast i stemplet. Ringene skal kunne arbejde frit, prøv om du forsigtigt kan dreje dem rundt med 2 fingre,.. Læg mærke til, at der sidder 2 stifter i stemplet, som forhindrer dette når steplet er monteret i cylinderen. Vær forsigtig !
Hvis du afmonterer en stempel-ring - sæt den da ind i cylinderen (som om den sad på stemplet) og vurder om ringen når ordenligt samme hvor den er delt.
Hvis du er i tvivl - skift stempelringene ! De koster meget lidt. (THansen.dk)
Når du har efterset din cylinder - samler du det hele igen. Sørg for høj hygiejne og grundighed med afrensning af flader hvor pakningerne skal sidde. Sørg for, at smøre cylinderen indvendig med lidt motorolie på en finger inden du monterer stemplet. Og husk, at der er en pil på stemplet MOD UDSTØDNINGSKANALEN ! Husk at sætte stempelringene i de små stifter i ringgangen. Det er KUN til gavn for dig selv. Når du laver den slags på dine motorer skal du være lidt hysterisk med rengøring. Tålmodighed. Lad være med at knokle tingene på plads.
Spænd dine støttebolte stilfærdigt på kryds. Dvs. fx. 'venstre øverst' derefter 'højre nederst' osv. ..og ikke for hårdt ! Det er 6 mm. bolte - de tåler ikke fuld skrald med en ½" topnøgle .

Tænding.
Du skal sikre dig, at dit tændkabel og tændrørshætte er iorden.
Dit tændrør skal være iorden. Rent eller nyt. Gnist-gabet (afstanden mellen midter-elektroden og bøjlen) kan du sætte til 0.60 til at starte med.
Du skal sikre dig, at dine kontakter / platiner er iorden. Det vil sige, at de skal være rene og uden brændte spor på fladerne, som skal skabe kontakt. Hvis du er i tvivl; skift ud og husk at skifte kondensatoren samtidigt. Igen, de koster intet i forhold til ærgelserne.
Grund-indstilling af tændingen. Kontakt afstanden (platiner) sæt den til 0.40 mm. Drej motoren rundt vha kickstarteren (uden tændrøret monteret) og se om du får en ordenlig gnist på tændrøret, som du har liggende ovenpå cylinderen / topstykket. Drej evt. ankerpladen (den store plade, som har spolerne, kondensatoren og kontakterne monteret) og se om din gnist bliver kraftigere. Gnisten skal være lys-blålig og gerne afgive et lille 'smæld' når den springer.
Nu kommer det sjove. Nu skal du ved hjælp af fx. en skydelære justere dit tændings-tidspunkt til 1,5 mm før stemplet er i top. Du skal justere på kontakternes (platinernes) afstand indtil de netop åbner ved 1,5 mm før stemplet er i top. Vær om hyggelig ! Denne øvelse kræver tålmodighed - men er helt afgørende for start og ydelsen af din motor !

Karburator.
Ja,.. Hvad er der at sige ud over, at den skal være ren og tæt mod indsugningsstudsen. Svømmerens stilling skal være korrekt, nåleventilen tæt.(Vend karburatoren på hovedet - Når svømmeren flugter med karburatorens bund hvor svømmerhuset monteres, skal du ikke kunne puste luft - med munden ! - igennem den via bensinslangen). Spjældets nål kan du justere efter behov - jo højere nålen sidder i gasspjældet - des federe blanding. Med standard dysen SKAL den kunne starte og køre nogenlunde. Det kan du selv eksperimentere med.
Du skal også lige tjekke om filteret i tank-hanen ikke er tilstoppet ! Det hænder, at filteret oppe i tanken for enden af hanen er beskidt !!

Jeg håber du kan bruge lidt af alt det her ... Det blev da også en ordenlig smøre.. LOL,.
Forresten ! Hvis du kører med standard karburator osv.. Sørg for, at du bruger det orig. luftfilter MED slange+forsnævring opp i stellet ! Så kører den altså bedst ! Hvis der er fjernet plombe og hakket stempel osv osv. - er det lidt mere drilsk og omfattende at få det hele afstemt rigtigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis