Hvem skal betale støttemur?

Hej

Er der nogen som har et bud på dette:

Vi købte en grund på 500 kvm + et husprojekt. På dette tidspunkt skrånede grunden svagt ned mod grunden bagved.

Efterhånden som entreprenøren byggede de to huse (vores og bagboens) blev det tydeligt at bagboens hus kommer til at ligge en del lavere end vores, de svagt skrånende grunde er altså blevet til en højt liggende grund og en lavt liggende grund med ca. 1 meters niveauforskel i 25 meters længde langs med skel. I starten lå stedet hvor jorden begyndte at skråne ned ca. 1 meter inde på bagboens side, men nu efter de har gravet frem og tilbage ligger skråningen på vores grund, som altså er den højestliggende.
Nu kan jeg se at der er behov for en mur for at holde på jorden, man kunne også lave en vold med beplantning, men det vil tage temmelig meget plads.

Hvem skal betale for støttemuren?
Naboer jeg har talt med og byggefirmaet påstår det er os, fordi vi er den højestliggende grund sad
Kommunen påstår det er noget vi selv må afgøre med naboen. Jeg vil mene at en støttemur skal placeres i skel og vi skal dele udgiften.
Er der nogen der har en kommentar til dette?

På forhånd tusind tak for hjælpen!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra landmåleren må der foreligge en opgørelse over højdekoterne (mener jeg de hedder) fra udstykningen. Det ved jeg der gjorde ved min svigerindes nybygning - hvorfor en meget sur nabo var nødt til at trække jord af fra hans side.....

Teknisk forvirring må da kunne angive, hvad der normalt sker i sådanne tilfælde - det er garanteret ikke første gang, dette sker!

Mvh.

Jan R.
Hejsa,

Vi købte grund i april sidste år og der nu netop færdige med huset. Vi er de sidste som bygger på vejen og fik vores byggetilladelse i oktober sidste år. Vores nabo til højre (se fra vejen af) byggede 1½ år før os. Terrænnet er meget kuperet og vores nabo til højre har gravet helt ud, dvs. de ligger i niveau med vejen. Naboen til venstre har udnyttet grunden og bygget oppe i højden og med kælder under. Vi valgte også at udnytte det kuperede terræn, så vi byggede oppe i højden med garagekælder under. Dvs. ind til vores nabo til venstre har vi ingen nævneværdige niveauforskelle. Men det har vi derimod mod naboen til højre. Da fik skulle have byggetilladelsen "skulle" vi underskrive at vi ville bekoste en støttemur, hvilket jeg allerede på daværende tidspunkt fandt mærkeligt. Men da vi endelig havde fundet en grund skrev vi under på det hos kommunen. Men nu kommer mit sprg. - vi vil så iht. kommunen skulle lave en en 15m. lang støttemur i 1½m. højde, det kan jo blive en dyr affære. Men mener at have hørt at det er dem som terrænregulerer der skal bekoste, hvordan kan det så være os? Hun arbejder på kommunen og postulerer at hun har snakket med teknisk forvaltning omkring problemet. Men vil bare vide om det 100% er mig eller jeg kan hive fat i en advokat eller måske hegnsynet?
Hey, vi er også nybyggere og skal til at lave en støttemur på 14 m i længden og 2 i højden!
Jeg har fået en forklaring hos kommunen der lyder, at når det er mig der har gravet ind i terrænet så er det også mig der skal betale for den. Så som S@ndmanden skriver er det den der terrænregulere der betaler. Man kan så håbe på at nabo/bagbo er søde at betale lidt til men det behøver de ikke!!
For så at jogge rigtigt i det, skal støttemuren også være afsluttet min. 25 cm fra skel på egen grund med mindre man aftaler andet med nabo/bagbo..

Mange hilsner

Dannemand
Den der regulerer terrænnet må normalt bekoste de fornødne tiltag, og lægge pladsen til. Altså inde på egen grund.

Men du skriver omvendt at du hos kommunen har underskrevet et dokument omkring at du er villig til at betale en støttemur.

Hvis du havde disse ting med til din advokat da du købte grunden havde du sikkert fået en forklaring på dette lidt specielle tiltag... Og at det ville kunne koste dig et større eller mindre beløb. Du har underskerevet og acceopteret at betale.. uanset det eller rimelige i det. Altså er det dig der betaler.

Tilbage er så spørgsmålet omkring placering, i skel på din eller naboens grund ( ikke helt uvæsentligt med en lille grund )

Noget andet er så at naboen måske har lavet en terræn regulering der er kraftigere en tilladt.

Hvor jeg bor måtte vi regulere maks 1 meter og kun på egen grund. I udstykningen bagved er det maks ½ meter der må reguleres.

Men hvis kommunen ikke har nogen basis kote opmåling for området kan det være meget svært at finde det oprindelige niveau.

Så start med at nærlæse lokalplanen for at se hvor meget der må terrænreguleres. Og om det er overskredet.

Husk også på at ved byggeriet af denne store støttemur er der ret store arbejder der skal laves.. Og de kan betyde at du kommer til at snakke en del om naboen ned hvordan de nødvendige maskiner kommer gennem hans have, og din egen også. det kan give en del roderi... Og skal han selv bekoste renoveringen af haven eller er det også dig?

På med vanten.. og lad os gerne følge sagen her på siden.

MVH Njord
Hej

Jeg startede oprindeligt denne tråd fordi vi havde et problem med hvem, som skulle betale en støttemur i et nyanlagt villakvarter.
Enden på det hele blev, at vi hang på hele regningen fordi niveauforskellen lå på vores grund og der åbenbart er en § i Byggeloven om at den der har terrænforskellen på sin grund skal betale for at holde jorden inde på sin side (selv om det var Byggefirmaet, der terrænregulerede på denne måde, dengang de byggede vores bagbos hus - og placerede jordvolden på vores grund).
Nå men det er jeg ærlig talt sur over.. Jeg synes, der må være et hul i lovgivningen, når hegnsloven siger, at ved hegn i skel skal udgiften deles ligeligt af naboerne. Når det så er nødvendigt med en støttemur i skel, samt en hæk ovenpå så er det pludselig os der hænger på en regning på 30.000 kr.

Jeg havde ellers foreslået mine naboer, at de gav et tilskud til mur og hæk på 4-5000 kr. (lille del af 30.000 kr.) men nææh nej, det var jo os, der skulle betale for terrænreguleringen fordi jorden er placeret på vores grund.
Nå men prisen for et godt naboskab er 4000 kr for vi har ikke talt til dem siden..
Oveni må vi i følge Lokalplanen ikke regulere mere en +/- ½ meter, hvilket vi har valgt at gøre alligevel (hvilket resten af villakvarteret herude også har valgt ved deres støttemure) idet Byggefirmaet allerede havde terrænreguleret en meter ved mange af grundene. Hvis vi skal terrænregulere end hel meter og følge Lokalplanen, skulle muren opføres 1 meter inde på vores grund eller i terrasser, hvilket betyder at vi forærer naboen 25 kvm af vores grund - de må jo være fuldstændig bims!!
Nå jeg undskylder det sure opstød og håber andre kan bruge mine dyrt sammensparede erfaringer til noget..
Annonce
vi har et problem der er lidt lignende. Bortset fra, at der aldrig har været tale om at vores grund lå højt, om støttemur eller andet. Vores hus er netop færdigt og de har placeret det ½ meter højere end naboernes uden vi egentlig aner hvorfor sad Vi vil ikke have en bakke på vores grund og har købt en plan grund af samme årsag. Hvad søren gør man nu?
Øh ? Har man lagt en halv meter jord på hele grunden, eller kun lige der hvor huset er blevet bygget ? Ikke helt forstået. Kan du beskrive situationen lidt nærmere ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også