afbryder kontakt mellem riskoger og stik

Jeg skal sætte en kontakt i ledningen mellem min riskoger og stikket.

Der er en brun, gul og blå ledning. Den gule er vist "jord" så vidt jeg ved.

I kontakten er der to steder man kan fastgøre ledninger på.

Hvad gør jeg med den gule jord ledning?
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra BHF

Jeg skal sætte en kontakt i ledningen mellem min riskoger og stikket.
Der er en brun, gul og blå ledning. Den gule er vist "jord" så vidt jeg ved.
I kontakten er der to steder man kan fastgøre ledninger på.
Hvad gør jeg med den gule jord ledning?



Er der tre ben på dit stik der går i stikkontakten ?
Ellers skal du bare klippe den af, for i dag har de fleste ejendomme HFI relæ så jordstikket har ikke den helt store betydning på små apparater.

V.h. Håndværkeren smile
En ledningsafbryder til en maskine som kører mellem 1000 og 2200 watt slider hårdt på afbryderen. Vær sikker på at den kan klare 10 ampere, det skal stå på bagsiden.

 

Ahømm... Håndværker...!! Jeg tror du mener at de fleste huse idag har HpFI (Højfrekvent pulserende Fejlstrøms Indikator) Og at klippe den jordledningen er ikke den rigtige metode under alle omstændigheder!! De fleste små apparater er godt nok lavet af plastik, hvilket minimerer risikoen for at en fejlstrøm (At en ledning knækker og derved sætter spænding på chassiset) Men jordledningen er jo monteret af en grund. Og at man "bare" klipper den er en dum vane at få (og et dumt råd at give)!! Du mener det i en god sag, men pas på omstændighederne...

Handyman--> Jeg havde en sjov oplevelse med sådan en fætter: Vi havde en motor til et motoriseret løbehjul. Den kunne godt starte, men det kneb med at få stoppet igen... :-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja det er ikke et af mine bedre råd, det er jeg klar over, men da jeg netop lægger op til at spørgeren skal tjekke om der er tre ben på stikket, mener jeg ikke det kan gå helt galt. Rent pratisk er det jo også få stikkontakter i hjemmet der har tre indgange, så i praksis er det jo lidt ude i skoven at fabrikanten bruger ledninger med tre ledere indeni, men det er vel et eller andet skørt EU regulativ der har grund til dette spild af matriale.
Jeg har selv lige her i sommers monteret stikkontakter på førstesalen i samarbejde med elektrikkeren, jeg monterede det hele hvorefter elektrikkeren kontrolerede om det var gjort rigtigt. Og her har jeg jord på samtlige stikkontakter, men jeg bruger også maskiner der oppe med tre ben i stikkene.
(Skrædderi) Elektrikkeren fik så lov til at lave det farlige arbejde med at montere kablerne til gruppetavlerne, der tør jeg ikke stikke fingrene ind.

Jeg har engang prøvet at få 400 v jævnstrøm igennem mig, zjaj zyyyyntezzzz it ded var zjovt, heldigvis sprang sikringen ellers havde jeg nok ikke kunnet sidde og skrive her i dag.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Tjaa... spørgsmålet er så om det er et dumt EU-regulativ eller om det er dumme danske regler? Det er stort set kun i Danmark det er muligt at få en stikprop uden en eller anden form for jord-ben. Grunden til at producenten "spilder" alt det gode kobber er fordi han gerne vil have muligheden for et marked der er blot en anelse større end de godt fem millioner vi kan mønstre.

Mvh. Steinaa
De fleste apparater leveres med Shuko stik (eller er det Chuko?), som passer til stikkontakter med jord i en stor del af Europa, men ikke i Danmark, så for at få jordforbindelse må man skifte stikket (eller montere en adaptor).

Der er vist mange, der mener at det bedste ville være om Danmark også gik over til Shuko-stik, men det ville jo medføre at alle eksisterende installationer skulle laves om, så det er næppe realistisk.

Da apparatet ikke vil få jordforbindelse alligevel, er Håndværkerens råd vel ikke så slet, men det er selvfølgelig ikke den helt rigtige løsning. Det ville være at lade jordledningen løbe ubrudt igennem afbryderen (det kan lade sig gøre på nogle gennemgangsafbrydere, men er unægteligt lidt kringlet at få lavet)

Resultatet af de danske sær-standarder er i øvrigt at LK har et de facto monopol på fremstilling af stikkontakter, stik o.m.a. til Danmark med eksorbitante priser til følge, samt at de fleste køkkenapparater bruges uden jordforbindelse på trods af at der i alle nye installationer skal være jordforbindelse til kontakter i et køkken og at der faktisk er jordledning i apparaterne.


Torben
Vi har jord overalt i vores hus, men mange af vores apparater er kun med 2-benet stik og dog har jord i selve ledningen, her klipper vi konsekvens stikkene af og skifter dem ud med 3 benet stik. Apparater uden jord beholder deres 2 benet stik.

Jeg er helt enige i at LK er for enerådende i DK, jeg synes da at deres kontakter er skide flotte, men det behøves ikke at bruges i kælder og andre rum.
Shukostik er tudegrimme, jeg kan vove at påstå at Danmark har verdens smukkeste stik.

Trods HpFI-relæ er det rart med jordforbindelse i alle ledninger og stik. Jordforbindelsen er som en lille plus medvirkende til at fjerne noget brum fra TV og Radio.

 

Glemmer vi ikke hovedessensen i hele gør det selv problematikken... Hvis nu den famøse riskoger sætter ild til hele hytten og der bliver lavet en brandteknisk undersøgelse der viser at der har været klippet i ledning - hvad siger forsikringen så...? Og hvad med alle Handymans løsninger...

Det kan jo godt være det er smart men kan det ikke også gå hen og blive dyrt... Også selvom man laver det helt perfekt...
Man må gerne skifte stik ud

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis