Erfaringer med uerfaren mur-selv

Da jeg er uddannet konstruktør er jeg velbekendt med murmål og konstruktioners korrekte opbygning - mine kontakter til håndværkere er også i vinkel men derfra og så til selv at begive sig ud i det er der lang vej...

Så derfor ville jeg høre om der er nogen af jer som har kastet jer ud i et mureprojekt for første gang i jeres liv og hvad jeres erfaringer af det blev...?

Var det nemmere eller sværere end beregnet og hvilke værktøje og metoder har i fundet særdeles behjælpelige...confused

Håber på en GOD PROFESSIONEL OG SERIØS DEBAT... wink
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er skide svært!!!

Jeg har genopbygget en del af et lille stykke på en væg, fordi jeg rev en skorsten ned. Stenene op til væggen hvor skorstenen var, var helt sodet til og fugerne var bløde som strand sand på grund af sod. Ud kom alle de beskadiget sten.

Selve opbygningen er korrekt nok. Ingen studsfuger (der er de vertikale fuger - ik' sandt?) under hinanden. Men det at holde fugerne lige høje er svært. Det at lægge stenene i vatter er svært. Det at væggen ikke skal begynde at svaje ind eller ud er svært. Det hele er bare skide svært! Og, er det en enkelt væg, så skal du også lige om på den anden side og gøre fugerne pæne (o; 0,75 x 3,0 meter væg tog mig 5 dage og 3,5 pose Universiel mørtel at mure færdig. Men, ok. Det er inklusive rensning af omkring 100 sten vil jeg tro fra en anden væg jeg har revet ned (og, som jeg nok selv kommer til at afslutte fordi en af mine venner ikke har tid *s*).

Jeg er simpelthen så glad for, at man ikke kan se stenene når der engang blive pudset op (o; Det ligner en bæverrede!

Ps. Murearbejde har tendens til at være mindre pålideligt i weekenden. Arbejdet går også langsomt. Derfor drik først øl senere på dagen (o;

/Brian
Det allerværste er næsten at kradse fuger ud, eller efterfylde fuger.