Mørtel og løs væg

Hejsa,

dejligt med sådan et forum!

En hel masse spørgsmål til:

1. Jeg har et hus der er fra 1934 og som er bygget af mursten og kalkmørtel (det smuldre bare man kigger på det!). Jeg skal til at reparere væggene og har købt universiel mørtel, som jeg vil tro, at der er cement i (der er i hvertfald 3 tal på pakken). Kan jeg godt sætte nye mursten op på den gamle væg med universiel mørtel, selvom resten af væggen er af kalkmørtel? Jeg mener at have læst et sted, at det kan man ikke. Men, jeg kan ikke finde hvor jeg har læst det.

2. Da det er en bærende væg, kan jeg så komme lidt støbemix i/ren cement, for at give mørtelen lidt mere styrke?

3. Jeg har åbnet et hul i væggen. Når jeg rykker på nogle af yderstenene, så kan jeg høre, at det giver sige langt op i væggen. Andre steder på væggen hvor jeg rykker på yderstene, der kan jeg ikke høre samme lyd forplante sig op i væggen. Er det et fare tegn på at stene er løse og at de skal sættes fast igen?

4. Skal jeg sætte overliggere fast med støbemix eller bare almindeligt universiel mørtel? Og, i hvor lang tid skal overliggerene være understøttet? Jeg regner med at ligge nogle kiler ind under overliggerene, så de hviler på dem, og så skubbe støbemix/mørtel ind under. Er det den korrekte måde at gøre det på?

/Brian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kommenterer inde i din tekst!
mvh
ktm


Citat fra Brian A

Hejsa,

dejligt med sådan et forum!

En hel masse spørgsmål til:

1. Jeg har et hus der er fra 1934 og som er bygget af mursten og kalkmørtel (det smuldre bare man kigger på det!). Jeg skal til at reparere væggene og har købt universiel mørtel, som jeg vil tro, at der er cement i (der er i hvertfald 3 tal på pakken). Kan jeg godt sætte nye mursten op på den gamle væg med universiel mørtel, selvom resten af væggen er af kalkmørtel? Jeg mener at have læst et sted, at det kan man ikke. Men, jeg kan ikke finde hvor jeg har læst det.

Det vil nok give dig megen farveforskel. Nu har det stået i70 år, så kan det nok også fortsætte, hvis du blot bruger kalkmørtel

2. Da det er en bærende væg, kan jeg så komme lidt støbemix i/ren cement, for at give mørtelen lidt mere styrke?

Er det en indvendig væg?

3. Jeg har åbnet et hul i væggen. Når jeg rykker på nogle af yderstenene, så kan jeg høre, at det giver sige langt op i væggen. Andre steder på væggen hvor jeg rykker på yderstene, der kan jeg ikke høre samme lyd forplante sig op i væggen. Er det et fare tegn på at stene er løse og at de skal sættes fast igen?

Som nævnt ovenfor har det jo nu stået i i 70 år! smile
I mit hus, fra 1904, er de indvendige vægge af soltørrede lersten. Her kan vi virkelig tale om noget l...!
Den langsgående, bærende skillevæg, rev jeg ned for 80%s vedkommende og byggede en ny i lecabeton. Nu ærgrer jeg mig over at jeg ikke tog resten med. Tanken om at bygge en sådan væg op er værre end selve handlingen.

4. Skal jeg sætte overliggere fast med støbemix eller bare almindeligt universiel mørtel? Og, i hvor lang tid skal overliggerene være understøttet? Jeg regner med at ligge nogle kiler ind under overliggerene, så de hviler på dem, og så skubbe støbemix/mørtel ind under. Er det den korrekte måde at gøre det på?

Støbemix er jo beton, og er vel ikke det helt rigtige, men 5-10% cement i mørtelen, styrker denne betydeligt. Det er meget vigtigt at gennemvæde mursten og dette ståltegl, inden det lægges i mørtelen, for at få god vedhæftning.
Det er lidt bikset at proppe mørtel ind under, men med stor omhyggelighed går det, Vær sikker på at få udfyldt 100%

/Brian

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm,

tak for dit svar.

Ad 1. Jeg skal have væggen pudset op, så farveforskel i mørtel gør ikke noget. Jeg vil helst gerne undgå kalkmørtel, da jeg nu allerede har købt 5 poser universiel mørtel (o;

Ad 2. Det er både en indvendig og udvendig væg, da det drejer sig om en dobbelt ydermur. Begge sider er pudset op. Jeg gør dog både inder og yder væggen bærende, da disse kommer til at bære spærerne på hver deres limtræsbjælke. Før i tiden var det kun indervæggen der var bærende. Jeg går med livrem og seler *s*.

Ad 3. Kan man godt lave bærende vægge i Leca beton/Multiplader?

Ad 4. Ok. Jeg kunne jo også ligge kiler for at give plads til fuge på væggen og en ordentlig omgang mørtel og så ligge overliggerene ned på det. Det var måske en meget bedre ide? Så er jeg fri for at komprimere ind mellem væg og overligger.
Hej Brian,

Ja man kan godt lave bærende vægge i lega, eller multiplader, men min. tykkelse 10 cm.

Mvh

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej Brian,

Ja man kan godt lave bærende vægge i lega, eller multiplader, men min. tykkelse 10 cm.

Mvh

Klaus


Jeg ville dog være varsom for det har stor betydning hvordan husets laster bevæger sig ned igennem byggeriet - leca og multiblokke kan blive utroligt hårde men du skal ihvertfald helgarder dig om produkterne lever op til de krav som du stiller - belaster man produkterne mere end de er beregnet til kan det godt give bøvl med forsikringen hvis lortet falder sammen...


bare lige lidt vise ord...
Lecablokke klarer belastningen som skillevæg i et hus på 8,2 m bredde og granitbadeværelse på 1. sal meget bedre end soltørrede lersten! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra ktm

Lecablokke klarer belastningen som skillevæg i et hus på 8,2 m bredde og granitbadeværelse på 1. sal meget bedre end soltørrede lersten! :-)
mvh
ktm


På det område er vi ikke uenige...

Men nu har jeg jo ikke set konstruktionen så derfor ville jeg være påpasselig med at sige til en anden person at vedkommende "bare" kan bruge lecasten...wink

Men det er jo bare min mening...
Tak for alle Jeres input.

/Brian
Citat fra znapster

På det område er vi ikke uenige...

Men nu har jeg jo ikke set konstruktionen så derfor ville jeg være påpasselig med at sige til en anden person at vedkommende "bare" kan bruge lecasten...wink

Men det er jo bare min mening...


Inden jeg overhovedet bevægede mig ind på at beslutte mig til at bruge lecablokke, anstillede jeg et belastningsforsøg i min hydrailiske presse. Først ved >3 tons på en meget mindre anlægsflade end et spær, begyndte blokken at afgive skaller i siderne. Et spær af træ er i øvrigt også langt mere "venlig" over for blokken.
Jeg regnede ud at mine spær vejede i omegnen af 500 kg. stk.inkl, tag. + vægten af gulv og indbo, men dog fordelt på de 3 punkter. Selvfølgelig er belastningen med badeværelset oven på større, men slet ikke så man bare antydningsvist nærmer sig 3 tons i hvert punkt.
En bjælke, 6x6", har jeg dog over en gennemgang under 3 spær inde i vinklen på mit hus, hvor der er meget stor vægt, måske op mod 1½ - 2 tons, hvilket jeg dog tvivler lidt på. Her har min bærende bjælke snoet sig en smule. Dette har givet lidt pudsafskalling, men stenen er slet ikke beskadiget.

Hvis man skal have en abnorm belastning på sin 1. sal i sin villa med f.eks. opbevaring af stålplader i stor mængde, siger det nok de fleste, at så skal man nok lige overveje situationenbiggrin , men det tror jeg nok de fleste vil lure af.
Jo, jeg tør godt foreslå disse blokke, som følge af erfaringsgrundlag, og nej, jeg har ingen relationer til producenten af bemeldte materialer!biggrin

mvh
Ktm.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis