Elm over det hele

Hej

Er der nogle som ved hvordan man fjerner vildt voksende elmetræer i ens have på en nem måde? De skyder op alle vegne. sad

Henrik
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elmen deler den egenskab med bævreaspen, at de danner rodskud. Disse træer har et rodnet spredt ud omkring stammen, svarende nogenlunde til træets højde. Dette rodnet kan potentielt ”eksplodere” i kloner af modertræet. Der sendes et kemisk stof ud fra modertræet til rodnettet om ikke at sætte disse kloner i vækst, så længe modertræet er sundt. Hvis modertræet beskadiges eller fældes vil dette stof ikke længere udsendes gennem rødderne, og der vil skyde et utal af små træer op inden for radius af modertræets højde.

(I Sverige har aspen ligefrem været søgt udryddet på grund af den voldsomme spredning. Den står typisk på grænsen til eng, hvor skuddene på den ene side kan holdes nede af får og på den anden side af manglende næring og konkurrenceevne i nåleskoven. Imod udrydning taler at træet er biologisk vigtigt, da det er en enestående biotop for en række svampe og mosser samt insekter og fugle. Og så er det såmænd også værdifuldt i menneskemammon, da det bruges til produktion af tændstikker).

Man kan altså vælge at holde får eller på anden måde holde skuddene nede (fx med plæneklipper eller buskrydder). Det er vist ”den nemme måde”, hvis man altså ikke kan skille sig af med modertræet. Det er såmænd også nemt at skille sig af med modertræet uden at få tusinde små kloner i vækst, men det er et flerårigt projekt. Man ringbarker træet, som så langsomt dør hen. Efter et par år er træet helt dødt og kan fjernes uden denne ”eksplosion” af kloner.

Jeg har selv bekæmpet rodskud i tusindvis i min eng med græsser og blomster. Hvert forår, når frosten af gået af jorden, tager jeg handskerne på og fatter min hakke med blad. (Jeg har købt to solide hakker med blad fra et militært overskudslager for en slik). Jeg tager fat i de unge træer, trækker let og hugger en gang, der hvor roden sidder. Vupti. Jeg smider dem i små bundter som jeg senere samler, kører igennem flismaskinen og nogle år senere er de en del af min muld.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Man kan vel også bare stamme dem op. Så får de elmesyge og dør, og så er den potte ude. biggrin

Problemet er så bare, at det tager nogle år
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis