Klip af bøgehæk - hvornår sidste gang ?

Hejsa,

Jeg har en ca 4 år gammel bøgehæk. Den er så nogenlunde ved at have sat sig. Jeg har efter råd herindefra klippet den 3 gange i år - og med fint resultat - den bare skyder og skyder.

Men hvornår klipper i sidste gang her i år ?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Vangsoe

Hejsa,
Jeg har en ca 4 år gammel bøgehæk. Den er så nogenlunde ved at have sat sig. Jeg har efter råd herindefra klippet den 3 gange i år - og med fint resultat - den bare skyder og skyder.
Men hvornår klipper i sidste gang her i år ?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Vangsøe



Hej Vangsoe.
Tjah hvornår klipper man sidste gang, jeg klipper så længe der ikke er udsigt til nattefrost, det vil beskadige grenene hvis de står åbne i afklippet, så frosten kan angribe og splitte det yderste af grenene /Kvistene. Men med det meget milde efterår vi har haft kan det godt være svært at sige hvornår det er sidste gang. Jeg klipper dog kun to gange om året, til Santehans og i slutningen at Sebtember.
Men det kan da godt tænkes at der er nogen der har andre erfaringer !

V.h. Håndværkeren smile
En god regel ved alt beskæring er ikke at klippe forår og efterår, da det er dér det skader planten mest.
Hvorfor klipper du den forholdsvise nye hæk flere gange om året? Skyder den mere, jo oftere den bliver klippet? Bliver den tættere?

Jeg går ud fra at det ikke er fordi den er for høj og bred at du klipper den, da den nok knap er kommet op.

mvh Hans (ny med bøgehæk og modtagelig for alle former for tips)
Vores bøgehæk er 12 år gammel. Den er tæt, høj og sund. Vi klippede efter råd fra bl.a. selveste Søren Ryge (på nettet) først toppen, da hækken havde nået ønsket højde, siderne fik hvert år en gang (august). Denne ene gang om året har vi bibeholdt, og som sagt resultatet er fint. Efter sigende er det bedst ikke at klippe toppen i begyndelsen, når hækken består af planter, som er træer(man hæmmer højdevæksten, hvis topskuddet beskadiges)-hvorimod buskplanter, som f.eks. liguster, har rigtig godt af at blive studset med det samme.biggrin mvh.Hejn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis