Udgravning af kælder

Hej,

Jeg skal til at grave min kælder ud for at få fugtisoleret, lagt gulvvarme og få mere frihøjde.

Kælderen kan ikke godkendes til beboelse, men renoveres udelukkende pga. større brugsværdi.

Jeg skal grave 1 meter ud iht. eksisterende gulv. Soklen er 30 cm under nuværende gulv og jeg regner med at underfundere ved at grave ca. 1 meter vandret ud under soklen af gangen. Det vil sige, at det nye gulv kommer til at ligge ca. 20cm under linien mellem ny og gammel sokkel.

Jeg regner med at underfundere på følgende måde:

1 lag beton ca. 4 cm i bunden med 10mm tentorstål for at skabe en god base til lecastenene.
1 skifte lecasten
1 lag murpap
2 skifter lecasten
Jordtør beton, der stampes på plads for at udfylde mellemrummet mellem den øverste lecasten og bunden af den eksisterende sokkel.

Huset står på kridtbund.

Mit spørgsmål er:
Skal jeg gøre noget specielt ved lecastenene, når jeg lægger dem? De er jo kapillærbrydende, men hvad med de vandrette fuger mm.
Skal der bruges nogen form for bestemt type murpap?
Skal jeg tage træffe bestemte foranstaltninger, når jeg er ved at have gravet og underfunderet hele vejen rundt, eller kan soklen klare sig selv. Jvf. at linien mellem ny og gammel sokkel er over niveauet for det nye gulv.?

Andre forhold, jeg bør tænke over.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er i tvivl om hvor du vil placere leca stenene.
Hvis du kun har leca blokke i fundamentet bliver det p.... utæt.
Nogle leca blokke er kapilar brydene. Det er 20 cm perlesten også, men de er ikke heller ikke vandtætte.
Prøv at se på maxit.dk

Mvh Thomas

Ja, jeg havde egentlig tænkt kun at bruge lecasten til opbygning af den nye sokkel, da det var det, jeg blev anbefalet. Men det må i hvert fald ikke være
utæt!

Hvad gør jeg så?

Desuden har jeg fundet ud af, at bunden af den gamle sokkel er meget ujævn og det vil sige, at den gamle sokkel får svært ved umiddelbart at stå godt oven på den nye sokkel. Derfor er min ide at stampe jordtøt beton ind i det mellemrum, der nu en gang vil opstå mellem den nye og gamle sokkel.

Er det den rigtige måde at gøre det på?
Jeg ville støbe op med almindelig beton til 5 - 10 cm under gammel sokkel, i anden omgang fyldes revnen så med expanderende beton

Ikke noget med værken pap eller blokke

Med venlig hilsen

Fladder
At bruge lecasten, er i mit hoved forkert. Jeg har selv udført samme nummer med understøbning af fundament i min kælder (og mangler stadig noget endnu), men jeg har anvendt fundablokke. De er nemme at stable, og dernæst fylde op med beton. Derved slipper du for at lave en ensidig forskalling etc. Afstanden mellem den sidste blok og eksisterende fundament har jeg tætnet med en stærk jordfugtig beton, som er stampet godt.

Mvh

Horn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis