Erfaringer med Udenlandsk håndværker

Hej med jer, er der nogen her på forumet som har haft glæde af polsk, litausk eller lign arbejdeskraft....

kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer, evt også med de formidlings firmaer i evt har brugt....


Hvad med at købe f.eks vinduer og døre i polen, er det så billigt som folk siger? står og skal have alt nyt alle vinduer og døre, og vil da derfor gerne vide om det kan svare sig at købe dem i polen!


andre gode råd og kommentar modtages gerne!
Hej med jer, er der nogen her på forumet som har... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt, så har jeg ingen referencerammer når det kommer til polske eller litauiske håndværker. Derimod har jeg kun positive erfaringer med slovener. De har samme mentalitet som østriger og tysker. Der er ingen sjove løsninger eller dovenskab – professionelt attitude, og opgaverne blev ofte færdigarbejdet i rigtigt GOD tid.

Altså dem jeg har haft rigtigt meget glæde af var både præcise, ambitiøse og ærlige – og fik altid en god snak eller enkel, to øl efter arbejdet. Så nej, jeg har bestem ikke dårlige oplevelser når det kommer til udenlandske håndværker!

Men på den anden side har jeg hørt mange sjove historier ang. de danske virksomheder som anskaffer udenlandske håndværker. Men en af de hyppigste historier er, at de danske firmer som henviser til polske firmer, er også dem selv som rekrutter polakker i Polen, dog med den forskel, at de samarbejder med enkelte polakker pga. sproget. Og mange af deres ”håndværker” er altså arbejdsløse kokke, buschauffører, anlægsgartnere osv. Så, hvis ens mur ender som det skæve tårn i Pisa, tja, så nytter det ikke at plakaterer, at alle polakker er dårlige. Det bare folk uden erfaring og pt. arbejde som ønsker bare at tjene brød til familien.

Jeg bestiller mine håndværker direkte, og de har alle papirerne i orden - intet sjusk eller fusk. Nu er jeg en af de pisse uheldige når det kommer til skat og inspektion, og alle de anonyme opkald fra idiotiske naboer – hvor SKAT og arbejdstilsynet kom på besøg næste alle de gange mens der blev bygget, men der var intet at komme efter.

Men de ikke billige ligesom polakker. Og åbenbart dem jeg har glæde af er så efterspurgte pga. de producere selv karbonfiber/stål carporte, så det ikke altid de har tid at køre en tur til DK. Men som sagt, jeg har henvist dem til mange af mine kolleger og venner, og ærligt talt har jeg ikke i nu hørt noget negativt omtale. Har faktisk heller ikke hørt noget negativt omkring polske håndværker, men når jeg nu læser alle de kommentarer, så tror jeg at rigtig mange bliver narret at de danske ”virksomheder” som anskaffer polsk arbejdskraft.

Kommunikationsmæssigt var der heller ikke de vildeste problemer, mange taler både engelsk og tysk, og de har endda en kontaktperson som kan dansk, ja faktisk er vedkommendes dansk så perfekt, at jeg har svært ved at tro, at han ikke er dansker– det var også via ham i første omgang jeg fik fat i dem, da en af mine tidligere bosniske medarbejder henviste mig til den Slovenske konsulat i Aarhus, som så de kendte til en i Nordjylland.

Men skulle nogen have interesse kan de prøve at kontakte manden på enogfyrre seksogtres fireoghalvtreds seksogtres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har kun positivt om polske håndværkere.

Jeg fik for et par år siden hjælp fra et hold polske håndværkere til at lave et fundament på 83m2, samt bygning af "rå-hus" på vores nye tilbygning, således at vi selv kunne lave indvendigt arbejde og udvendig træbeklædning, udhæng, m.v.

Inden tanken overhovedet faldt på at entrerer med et polsk firma, havde vi taget kontakt til tre lokale entreprenører. Den første kom med et tilbud på kr. 200.000 + moms bare for at lave vores fundament (11x7,5m!!!) og de to andre vendte aldrig tilbage med et tilbud, på trods af jeg med ugers mellemrum rykkede telefonisk og skriftligt.

Jeg forstår ikke at man bruger tid på at køre ud og kigge på en ny opgave, lover at sende et tilbud og så ikke gør det! Krisen blandt vores lokale håndværkere må åbenbart have været overstået igen allerede i år 2010!

Efter nogle måneder i tænkeboks om hvorvidt jeg turde lave det hele selv, kom jeg i kontakt med en tidligere kollega, der havde et udenlandsk byggefirma. De startede på opgaven en måned efter. Og efter præcist to måneder fra første spadestik var tilbygningen indflytningsklar, med deres hjælp og vores egen.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også