Erfaringer med Udenlandsk håndværker

Hej med jer, er der nogen her på forumet som har haft glæde af polsk, litausk eller lign arbejdeskraft....

kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer, evt også med de formidlings firmaer i evt har brugt....


Hvad med at købe f.eks vinduer og døre i polen, er det så billigt som folk siger? står og skal have alt nyt alle vinduer og døre, og vil da derfor gerne vide om det kan svare sig at købe dem i polen!


andre gode råd og kommentar modtages gerne!
Hej med jer, er der nogen her på forumet som har... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Marle

Interessant tråd hvor der ikke specielt mærkeligt fremvises eksempler på både gode og dårlige erfaringer med udenlandske håndværkere. Du har dog ikke fået meget konkret at arbejde videre med, så jeg kan i stedet videregive en kontakt til nogle fornuftige polske håndværkere, som jeg selv har fået af Maria_kbh igennem dette forum.

Chefen hedder Waldemar (tlf. 27 30 94 08) og han arbejder ikke igennem et fordyrende formidlingsfirma, men er selv registreret med sit firma hos Told & Skat.

Kort om mit projekt. Jeg har haft Waldemar og 2 af hans folk til at total-renovere mit lidt ældre hus i Greve. Der var i starten lidt sprogproblemer fordi de kun forstod tysk, men efterhånden har jeg fået opfrisket mit skole-tysk og på den ene eller anden måder forstår man jo alligevel hinanden.
Udover lidt sprog-knas i starten er renoveringen gået godt og til en ganske væsentlig billigere pris end de tilbud jeg tidligere havde indhentet. Jeg var endvidere glad for, at det hele er foregået hvidt med officiel regning og moms. De tager 12,75 € + moms i timen og arbejder ganske mange timer om ugen - som de siger har de forladt familien for at tjene penge, men det passede mig fint da byggeriet så kom noget hurtigere ud over stepperne.

På fredag skulle de være færdige med de sidste detaljer og så skal vi holde et ordenteligt gilde, for uanset hvad bliver det sgu dejligt ikke længere at have håndværkere i huset.

Fortsat god sommer til jer alle, Kim
He he - man skal åbenbart ikke skrive en parantes efter tallet 8, så bliver det til en smiley cool
Tlf-nummeret skulle være tlf. 27 30 94 08
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kim.

Hvad med at lade os se nogle billeder af arbejdet??

MVH Njord
Udenlandske håndværkere er jo ligesom så meget andet her i livet. Det går op og ned. Jeg har en bekendt i byggebranchen, dvs. at han og 2 andre har et firma som udfører entrepriser, alt lige fra ny byg til renovering, hvori de tegner og rådgiver alt efter hvad kunderne ønsker. Så har de polakker til at gøre det "grove". Polakkerne arbejder som hold med een leder, som så også er den eneste der kan engelsk, samt lidt gebrokken tysk/dansk. Men min ven fortæller at der kun er positive tilkendegivelser overfor håndværkerne, og de får noget for hånden så at sige. De begynder tidligt og slutter sent. Og så har de lagt faste kaffe pauser og frokost ind i løbet af dagen.

Jeg ved godt at der self. er mange skræk historier osv. men et eller andet sted mener jeg at en polaks hænder og hjerne kan være ligeså god som en danskers. Sproget og de kulturelle forskelle kan bare være en hindring
Citat fra 27kungodt

Jeg ved godt at der self. er mange skræk historier osv. men et eller andet sted mener jeg at en polaks hænder og hjerne kan være ligeså god som en danskers. Sproget og de kulturelle forskelle kan bare være en hindring


Jeg har haft en Bulgarsk kæreste - Hendes bror kom for at hjælp mig med at omfure min gavl. Magen til dårligt makværk og ligegyldighed har jeg aldrig oplevet. Han var totalt ligeglad med kvaliteten - bare det gik hurtigt. Og så var han så klog at han kunne undvære hovedet...Han lyttede overhovedet ikke til hvad jeg fortalte ham (Min kammerats far er murer og har oplært mig, så jeg har fået foræret alle de gode tip -som jeg naturligvis ville dele ud af)

Det endet med at min kæreste og jeg gik fra hinanden...Jeg vil ALDRIG mere lade en østarbejder lave noget som helst for mig igen - nu ved jeg hvorfor at det går så dårligt i de gamle østlande - De magter simpelthen ikke at lave et ordenligt stykke håndværk...

Ja-Ja i bagklogskabens klare måneskin, har jeg da lært at familie ikke skal lave noget for mig.

Jeg har også haft danske håndværkere til at lave noget for mig - De kan godt lave det ordentligt hvis de bliver holdt i ørerne, for de er jo vant til at arbejde på akkord - hvor det bare gælder om at komme derud af
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Bri_Jac

Det endet med at min kæreste og jeg gik fra hinanden...Jeg vil ALDRIG mere lade en østarbejder lave noget som helst for mig igen


Det du siger er at hans hjerne virker bedre end din?

For at skrotte en kæreste pga brorens dårlige arbejde er sku da noget af det dummeste jeg nogensinde har hørt...rolleyes

Jeg har arbejdet sammen med rigtig mange østarbejdere. Det ene hus som er muret op blev muret skævt. Alle vægge skulle ned igen, og et nyt firma kom på. De glemte at bruge cement. Så da hele huset var færdig malet og næsten klar til indflytning måtte vægge rives ned igen. Firmaet lukkede selvfølgelig, da det er mange penge der skal laves for igen. Det er nu 3år siden jeg så huset startede op, og det er ikke færdig endnu. Nogle ejere som en rigtig kede af det, da de stadig ikke har noget hus, men alligevel 2 huslejer.

Et andet hus blev muret af svenske murere i blanke sten. De føtste 1½meter af facaden blev muret op i 1 mørtel, og resten i en anden type. Ikke kønt det hus ser ud da den skifter fugefarve den bliver mere grovkornet. De 3 første skifter er lagt ude af mønster med resten af huset. Bare ærgeligt. Inde i huset kom der polske malere. 5stykker, en masse spartel og en slibeklods. Efter 300timers arbejde ryger firmaet ud, og et nyt hold kommer ind. De maler det, men er ligeglade om spartlingen er lige. Efter en regning på 30.000.- ryger det firma også ud, og et hold svenskere kommer ind og fuldspartler HELE huset oven på filt og maling. Det er så heller ikke ok. Deres forklaring var at der ikke var lys. (Så tænd dog en arbejdslampe) De har så sagt de vil lave det om. Det er så ikke sket endnu, og kunden er flyttet ind. Fliserne der er sat op svinger med 4mm ud af væggen. Så kører man hånden på fladerne, skal man løfte hånden nogle gange. Og der er meget meget mere.

Et hus som blev bestilt gemmen (mener det hedder) Jelly huse. Super firma, som bare troppede op med østarbejdere. Støttede ikke under vinduer eller brugte beton, så samtlige ståltegl i et blankmuret hus måtte hugges ud igen og startes på ny. Højden i huset svinger med 7cm i stuen til køkkenet. Isoleringen måtte laves om i mellembjælkerne 3gange så det til sidst lignede løsuld så meget som der var skåret  i det. De startede op mens kunden var på ferie, og nåede hele fundamentet samt en del af opmuringen. Hurtige var de. Bare synd det skulle laves om meget af det. Og havde desuden placeret huset 1meter forkert, så garage og indkørsel ikke længere kunne være der. Kloarken var ikke tilsluttet ved vejen, men bare kørt ud TIL hovedledningen. Hvilke var rigtig hyggeligt da der kom en vvsmand fordi det dryppede fra den 10meter lange faldstamme som var sat op under loftet i kælderen. Gæt hvordan der så ud da røret røg fra hinanden da han spændte rørret fra hinanden og 3måneders polsk lort hvor væsken var sivet væk i haven, tømtes ud i hele kælderen og spulede den stakels vvs'er hen af gulvet. Retsag kører stadig og hele byggeriet blev næsten dobbelt så dyrt som planlagt. Da firmaet blev smidt ud, kom de lige forbi og hentede deres ting. Flåede nogle vinduer ud, og hældte en spand trægrunder ud og det fine murværk.

Jeg kan næsten fortsætte i en lang smørre om hvad jeg har set bare inden for de sidste 6år. Jeg har aldrig oplevet at de kan deres job. Ikke engang nedrivning, med mindre du er helt sikker på der ikke findes rør, kabler eller bygningsdele som skal anvendes igen. Skulle jeg have slået min græsplæne en gang om ugen ville jeg godt kunne overveje til østarbejder.


 

Skrevet af znapster den 18-07-2008 15:52
Citat fra Bri_Jac

Det endet med at min kæreste og jeg gik fra hinanden...Jeg vil ALDRIG mere lade en østarbejder lave noget som helst for mig igen


Det du siger er at hans hjerne virker bedre end din?

For at skrotte en kæreste pga brorens dårlige arbejde er sku da noget af det dummeste jeg nogensinde har hørt...rolleyes

Ved ikke hvad du mener med at hans hjerne virker bedre end min!?!

JA det har jeg også prøvet at forklare hende...Men han har fortalt hende alverdens usande ting om mig (For at han skal stå i et bedre lys end jeg) så der nu istedet for blev fokuseret på hvor dårligt jeg havde behandlet ham lige fra starten, samt at hele min familie er slaver for mig...Hvilket naturligvis ikke er korrekt. Men i hendes verden er det desværre korrekt, da hendes bror har fortalt at det er sådan tingene hænger sammen :-(
Jeg er selv elektriker og har arbejdet sammen med mange udlandske håndværkere og især polakker. De typer job de udføre er sjældent el og vvs men tømrer og murerarbejde. Jeg synes de arbejder fint, dog skal man som andre siger holde øje og tage fri da de ellers laver meget sjove løsninger, man skal heller ikke forvente de tænker på hvor kabler og vvs kommer ud, er tit jeg er blevet nødtil at få dem til at pille en masse ned fordi nu skulle de sætte gips vægge op og så ligger alle mine kabler bagi. Jeg synes det er fint de kommer herop hvis de danske håndværkere ikke har tid, de skal bare have det samme i løn. 12,75kr? Ja jeg skal jo ikke sige om det er en god pris eller ej. Jeg synes det er synd de forlader familien og arbejder hele dagen. De sover ofte på indpakkede rockwool puffer med dyne over sig i et ikke opvarmet hus, men det bestemmer de jo selv ikke? Som en polak sagde til mig på den ene plads vi var på, øv nu arbejder jeg gratis resten af dagen efter at have knækket et bor, for det skal de også selv betale, dog får de jo høreværn og maske udleveret af mester for de er jo godt oplyste hjemmefra. Nåå nej, men jo danskerne er jo et fattigt folkefærd og vi har sku ikke penge til at betale hvad det koster, og hvis vi stopper med at betale til rødekors og andre indsamlinger, kan det være der er flere der vil forlade deres familie og komme herop, og måske arbejde for 8kr? Så spare vi endnu mere....
Nå jeg stopper med moralen, synes bare ofte de bliver udnyttet groft og tit at dem med flest penge...

Ellers go for det, de arbejder jo meget, laver et pænt stykke arbejde hvis man kigger dem over skulderen, og typisk under ordnede forhold lander de på små 250-300kr i´timen hvor de for de ca 120-130kr, og her er besparelse jo så ca halv pris.

Jeg kan ikke forstå at folk gang på gang skal blive overrasket over at når man bla. har polakkere gående som håndværker, at så det går det så ååååhhh så langsom.

Der er da ikke noget at sige til,  man arbejder efter hvad man får i løn, fik jeg tilbudt en timeløn på 25 - 107 som arbejdede jeg da også efter det. Tror sku nok 99% af alle dem herinde ville gøre det samme.

Jeg har selv haft 6 polske kollegaer som tagdækkere, de kom med i vores akorder på taget, fik det samme som os, jeg har da aldrig set mage til arbejdsheste da de fandt ud af hvad de kunne tjene af mønter her i DK.

Så folk kan bare sørge for at de får hvad de skal ha.

Der er jo også noget med at man siger "man får hvad man betaler for"

Fortsat god sommer til GDS Folket.

Hilsen tagdækkerclaus

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jysk Tømrer & Tagentreprise

7100 Vejle

www.jtt-entreprise.dk


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også