Erfaringer med Udenlandsk håndværker

Hej med jer, er der nogen her på forumet som har haft glæde af polsk, litausk eller lign arbejdeskraft....

kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer, evt også med de formidlings firmaer i evt har brugt....


Hvad med at købe f.eks vinduer og døre i polen, er det så billigt som folk siger? står og skal have alt nyt alle vinduer og døre, og vil da derfor gerne vide om det kan svare sig at købe dem i polen!


andre gode råd og kommentar modtages gerne!
63 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjoo...

Jeg synes egentligt at det er OK at der kommer udenlandsk arbejdskraft til landet, så længe vi ikke selv kan følge med... MEN jeg har været ude på flere byggepladser (sommerhuse ) hvor et polsk tømrersjak har været. Jeg trak mine rør til varmepumpen, og ville give dem instruks i at lave huller og afløb korrekt. Dette viste sig at være komplet umuligt, da ingen af dem talte hverken dansk, tysk, engelsk eller fransk. De kunne ikke engang gøre sig forståelige!! (Kender igrunden nogle danskere med samme problem....rolleyes )

Dette synes jeg er uacceptabelt!!

Ellers har jeg ingen erfaringer med området.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Mit råd er lad være, det er ikke besværet værd.

Jeg havde et lille projekt med en havemur på 15.000 sten, da en dansk murermester skulle have ca. 250.000 for at mure, fik jeg den geniale ide at få polske murere, dette skulle jeg aldrig have gjort!!!

Til dato har jeg haft 7 hold polske murer på besøg, ud af de i alt ca. 21 murere var der 2 der kunne mure, men til gengæld så lagde de kun ca. 200-300 sten på en arbejdsdag på 12 timer

Hvis du vil have polske håndværkere, skal du regne med at tage fri fra arbejde for at kunne styre dem hele tiden. Desuden er der som næstformanden også skriver store sprog problemer, og det kan være umuligt at forklare dem noget også selvom du både kan tysk og engelsk. Det er meget få polakkere der kan snakke lidt engelsk eller tysk.

Derudover skal du som regel huse dem, eller betale for et værelse, eller en campingvogn.

Mvh

Klaus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har samme erfaringer - har brugt polske håndværkere - som jeg endda havde fået af vide var rigtigt gode...... de var vel også ok men de arbejder SINDSYGT langsomt... jeg mener det er helt vildt så lidt de får lavet på en dag... disse polakker var heller ikke spcielt billige og hvis man ser på deres tempo ville det være klart billigere med danske håndværkere.....

Jeg havde samme sprog problemer som andre beskriver !!! altså det er fint de ikke kan dansk, svensk, tysk eller engelsk men de kunne altså heller ikke fatte tegnsprog - det fattede jeg aldrig.......

Alt i alt ikke noget jeg ville gøre igen tror jeg......
En af mine bekendte fik renoveret hele sit hus af polakker.
Han var over dem hele tiden og det gik da nogenlunde, men med mange underlige løsninger, som jeg ikke ville bryde mig om.
I vid udstrækning leverede de materialer, men det var af en anden beskaffenhed end vi ville have valgt, og jeg tror ikke det vil falde i ret manges smag, den dag det hus skal sælges.
Til det helt almindelige, lige ud af landevejen, arbejde synes jeg det var ok.
De er absolut ikke interesserede i at man vil have det lavet på sin egen måde. De vil, stort set kun, som de er vant til. Men det vil vi andre vel også.
De lavede noget pænt flisearbejde i hele kældere og alt med nedrivning osv gik fint, men ild i r.... havde de ikke!
Jeg vil foretrække at lave det selv :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Så har Næstformanden hyret en af de få håndværkere der får adgang til mit byggeri!

En gammel bekendt er startet som murermester og har tilbudt mig arbejdskraft i form af polakker. Jeg hjælper selv til, og synes altså de går til den!!

Da den ene startede betonhammeren kom jeg med briller og høreværn. Han kunne godt se på mig at det ikke var et spørgsmål...

Jeg har spurgt om de drikker kaffe eller the, men det er der ikke tid til.
Dog har jeg tvunget et rundstykke og en basse i dem. De skal have det godt når de arbejder for mig;-)

Jeg var forresten ude på en byggeplads for nyligt. Der blev jeg noget chokeret. Se vedhæftede billeder.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Næstformanden

Så har Næstformanden hyret en af de få håndværkere der får adgang til mit byggeri!

En gammel bekendt er startet som murermester og har tilbudt mig arbejdskraft i form af polakker. Jeg hjælper selv til, og synes altså de går til den!!

Da den ene startede betonhammeren kom jeg med briller og høreværn. Han kunne godt se på mig at det ikke var et spørgsmål...

Jeg har spurgt om de drikker kaffe eller the, men det er der ikke tid til.
Dog har jeg tvunget et rundstykke og en basse i dem. De skal have det godt når de arbejder for mig;-)

Jeg var forresten ude på en byggeplads for nyligt. Der blev jeg noget chokeret. Se vedhæftede billeder.

Næstformanden


Jeg har også gode erfaringer med polsk arbejdskraft... Det skal bare gøres rigtigt... Der er "mange" danske muremestre der i den travle tid har taget polakker til sig og lært dem deres måde at udføre arbejdet på...

Og dem jeg har set knokler sku både hårdere og længere end mange af de danske jeg har mødt... Har ført tilsyn med et projekt i Hobro hvor der har været polsk arbejdskraft og selvom jeg har besøgt dem uanmeldt på forskellige tidspunkter på forskellige dage har jeg ALDRIG set dem sidde ned og slappe af eller stå og snakke...

Jeg kunne sagtens finde på at hyre polsk arbejdskraft men det skulle være igennem en dansk muremester så de får nogle ordentlige arbejdsvilkår...
En af mine bekendte, hvis familie har været inde i byggebranchen på rådgiversiden, har netop fået lagt et tag i naturskiffer, på et meget stort hus med et vældigt kompliceret tag.
Det var en polsk mester, og han forlangte som en del af entreprisen, at han selv skulle levere skifferen. Det var på fast pris og det tog af gode grunde lang tid at lave, men der var ingen slendrian. Jeg har også set danske håndværkere lave et sådant tag, og det er åbenbart noget vældigt kompliceret og tidskrævende arbejde, med en masse sorterearbejde osv.
Opretningen er vist også ret kritisk.

Mange løsninger blev ikke lavet som en dansk håndværker ville have gjort det, men på en måske bedre måde, iflg. de tilsynsførende, min bekendt havde hentet frem i sin familiekreds. Der blev ikke sprunget over med lette eller sløje løsninger.

Jeg vil med dette bare påpege, at man slet ikke i alle tilfælde skal nedvurdere polske bygningshåndværkere, omvendt siger jeg heller ikke at der ikke er sløje typer imellem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg vil med dette bare påpege, at man slet ikke i alle tilfælde skal nedvurdere polske bygningshåndværkere, omvendt siger jeg heller ikke at der ikke er sløje typer imellem.


Er der ikke sløje typer alle steder? Jeg har personligt haft rigtig dårlige erfaringer med danske håndværkere, som bare skulle lave et stykke bestillingsarbejde (skifte et vindue) - og så skidt med den finish, der blev omkring vindueskarmen.... Blev simpelthen nødt til at få det lavet om....

Desuden mener jeg at en del danske håndværkere (ingen generaliseringer) ingen respekt har for deres kunders tid. Der bliver ikke ringet ved forsinkelser/aflysninger og man er meeeget længe om at svare tilbage (eller man svarer slet ikke), når tilbud ønskes udspecificeret.

Og endnu en gang - det er slet ikke sådan med alle, men jeg mener at det samme gør sig gældende for polske, lettiske etc. arbejdere (som jeg også har prøvet med positivt resultat)

/Inger

Citat fra IngerW

Er der ikke sløje typer alle steder? Jeg har personligt haft rigtig dårlige erfaringer med danske håndværkere,


Som i en anden igangværende tråd, er vi også her inde på noget, der nærmer sig religiøsitet.smile
Nogle mennesker har den faste og sikre overbevisning, at kun danske håndværkere kan lave tingene rigtigt, og alle østtyper kan kun lave det værste skrammelarbejde.
Det er et ømtåleligt emne, som kan få en religonskrig på benene! cool

Jo, der er sløje typer alle vide vegne. Min kone har været bogholder i flere håndværksvirksomheder og hun kan underholde om de mest gruopvækkende tildragelser med svende, hvor mester har været ved at rive hårene ud af hovedet på sig selv i galskab over den dårskab sådanne tumber kan udvise.
Flere af mine gode venner er håndværksmestre og de beretninger de kan diske op med, er gruopvækkende.
Det er jo mester, der skal stå på mål for kundernes raserier bagefter.

Hvis så mester og svende er lige gode om at være bedøvende ligeglade, kan det ikke gå andet end galt.

Så kan man sige, at mester så bare skal skille sig af med sådanne sløje typer, men det er jo lettere sagt end gjort og man håber jo altid, at man kan appelere til folks bedre jeg. Ikke alene giver det sure kunder, men det er også med til at ødelægge moralen hos de gode svende, der heldigvis er i overtal.

Selv har jeg normalt været meget heldig med håndværkere, men det skyldes også at jeg har kendt den pågældende mester i andre sammenhænge, og så kun har fået de gode svende ud og har undgået de sløje, de sløve de slappe, som Kaptajn Jespersen udtrykte sig.

Jeg holder dog mest af at lave tingene selv, også de mere prekære, men efter anvisning.

Med venlig hilsen
ktm

 

I forbindelse med at jeg renoverede vores kælder, havde jeg en polsk murer
til at pudse gulvet i kælderskakten med fald hen mod en kloak.
Desuden lavede han nogle nye sålbænke under kældervinduerne.
Han har absolut været en af de dygtigste håndværkere, jeg har haft til at lave noget for mig.
Da han kom havde han ingenting med bortset fra en spand med nogle murerskeer, men det var åbenbart også nok han ordnede gulvet med hans murerske og lånte mit vatterpas, aldrig set nogen pudse gulv på den måde før,men faldet er perfekt tørt gulv foran døren og vandet løber lige over i kloaken.
Han virkede lidt som en stakkel, så lidt lapset ud.
Han havde heller ingen mad med, så det gav vi ham selvfølgelig.
+et par bajere og noget at ryge på biggrin
Alt i alt flink fyr, selv om han var fra Polen.
Typisk dansk denne lidt nedsættende holdning til folk fra andre lande,
tror nærmest man æder børn bare man bor syd for Kruså !!

Hilsen ame
Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også