Gulvvarme og intelligent hussystem

Hej,

Jeg skal snart til at renoverer et ældre hus og i den forbindelse skal der laves ny el og vvs. Jeg vil have gulvvarme i hele huset og ingen radiatorer. Gulvvarmen skal forsynes med fjernvarme med et arbejdstryk på 10.5 bar og maksimalt tryk på 16 bar. Derfor skal jeg bruge en shunte og en varmefordeler.

Jeg formoder, at man normalt vil købe en tilsvarende elektrisk styringsenhed eller manuel termostat. Men det er så mit ønske, at installere Carlo Gavazzi’s intelligent hussystem Dupline, som blandt andet også kan styre gulvvarmen, hvis man tilkobler en termostat i hvert rum og et decentralrelæ for hver 220V motorventil på varmefordeleren. Man kan så styre gulvtemperaturen fuldstædig efter sæson, tid på dagen mv. Man burde i givet fald være totalt uafhængig af hurtigvarmende radiatorer. Er der nogen som har prøvet det her før med Dupline eller et tilsvarende system, som kan komme med nogle guldkorn, faldgrupper og erfaringer?

Mvh. Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har LKs IHC, som jeg installerede, da vi renoverede hele hytten.
Du skal være meget skråsikker på, hvilke installationer, du vil have inden du påbegynder og afslutter installationen, idet det ikke er specielt nemt at tilføje noget bagefter på en pæn måde.
Mulighederne er nærmest uanede og det er ens egen fantasis begrænsninger, der sætter de fleste grænser.
Du skal virkelig sætte dig voldsomt grundigt ind i disse muligheder, uanset om du her og nu vil benytte dig af alle faciliteter. Efter ledningsføring, kan dit hus ikke blæse omkuld!! :-) , men det kan købes billigt i HN.
Det er meget logisk at installere, når man først har fanget ideen.
Din elektriker kender garanteret ikke noget til dette, og i almindelighed får man en fjollet og uendelig dum sludder for en sladder, når man spørger, og LK vil i almindelighed ikke snakke med private.
Køber du delene hos en alm. installatør bliver du røvrendt så det basker helt vildt. Jeg bestilte blot 4 alm tryk med 4 punkter hos min lokale, og fik en regning på kr. 1400. Dem købte jeg normalt hos en god installatørven til ca. 10% af den pris. ØV, øv, øv. Det er nok det største problem med IHC.
Jeg er trods alt meget begejstret for min installation.

Med venlig hilsen
ktm

 

Bemærk at hvis du har gulvvarme i 10 cm beton, så kan du ikke regulere varmen som ved en radiator - du får adskillige timers forsinkelse, da betonklodsen er lang tid om at varme op og køle ned igen. Der går nok 6-8 timer fra jeg slukker for gulvvarmen til at jeg kan mærke en forskel når jeg går på gulvet. Så hvis du ønsker at regulere hurtigere, så skal du ikke vælge gulvvarme i beton. Hvis du vil lave natsænkning, så skal du starte på tidligt på dagen. Til gengæld, hvis det har været lunt om dagen f.eks. 15-17 grader og solskin, så slukker jeg helt for varmen og får dermed natsænkning.
Hej

Jeg har lavet gulvvarme i hele huset, styret af et IHC anlæg.
Det kan, ikke umiddelbart, anbefales. Jeg har 8 eksterne termostater til at give IHCèn signal. Det er herefter IHCèn der, via et eksternt udgangsmodul og overdrage relæer, åbner for telestaterne.
Der kan ske det, ved strømsvigt, at termostaterne reagere før controlleren er i funktion, når strømmen kommer tilbage. Da IHCén kun reagere på ændringer på indgangene registrer den ikke at termostaterne ”kalder” på varme, telestaterne forbliver derfor lukkede. Det er dog lavet sådan da jeg skal bruge signalet om varmebehov til at styre varmen i ventilationen, så jeg lever med det. Ellers skal der laves en form for overvågning i programmet der sikre at udgangene har samme status som indgangene, hvis det er det man ønsker. På den måde har jeg jo også en meget stor mulighed for at styre varmen uafhængigt af termostaterne, men det kræver en del erfaring i at programmere anlægget. Og lysten til at rode med det.
Du kan evt. bruge termostater med en indgang for natsænkning, og lade en udgang fra dit styresystem trække den efter et ur eller andet, og lade termostaterne trække telestaterne direkte.
Som det før er nævnt her gulvvarme i beton en lang reaktionstid, så her tror jeg ikke jeg ville bruge krudt på at natsænke den.
Som ktm nævner skal der trækkes en uhyggelig masse kabel til IHC, men min erfaring er at det er meget stabilt. Jeg kender ikke noget til deres trådløse system, men bare en enkelt fejl en gang imellem er grænseløst irriterende.
Jeg kender intet til Dubline men har en del erfaring med IHCèn og har lavet alle funktioner selv, uden anvendelse af de funktionsblokke der ligger i den. Den er lidt træls at funktions programmere og jeg mener også at LK fraråder at man bruger den til styring af noget ”vigtigt”
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis