Lægge nyt tag oven på gammelt.

Jeg har et sommerhus med et efterhånden nedslidt eternit tag ( B6 ).

Er der nogle som har erfaring med at lægge et nyt tag oven på det gamle. Jeg havde tænkt eventuelt at lægge stål plader eller onduline oven på eternit taget. Eller burde jeg fjerne eternit pladerne og lægge pladerne på de gamle spær ??

Med venlig hilsen

Mikkel

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kan godt være en god ide at lægge stålpladetegl oven på et gammelt eternittag da eternitten vil virke som et undertag.

Du er dog nødt til at undersøge om taget er lige inden du går i gang, for ellers er du nødt til at fjerne dit eksisterende tag og rette konstruktionen op.

Et af de bedste og stærkeste muligheder er et Evergreen tag med 30 års produktgaranti.

Se: www.tagsystem.dk

------------------
www.orla-nautrup.dk
Du skal nok lige få en tømrer til at tjekke, hvorvidt tagkonstruktionen kan holde til den belastning, som et "ekstra" tag uvægerligt vil betyde for spær mv. Endvidere skal du lige tænke på om det vil komme til at se pænt ud!
God arbejdslyst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for informationerne. Hvis ellers taget er lige, vil jeg nok vælge at lægge stålplader på det gamle tag.

Mikkel
Hvis dit hus har loft til kip, skal du være ekstra opmærksom på, om det kan tåle den ekstra belastning.

Jeg overvejede samme løsning, og kontaktede derfor det firma, som i tiderens morgen tegnede mit sommerhus.

Der fik jeg at vide, at selve taget kunne tåle belastningen, men ikke i kippen - der ville det simpelhen gå galt. De rådede mig til at fjerne det gamle tag, eller også blot få det renoveret og malet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det vil bestemt være en god ide at checke om tag kontruktionen kan holde til det !!

Mikkel
Annonce
Hej smile

Nu er det jo ikke ligefrem fordi stålpladetag vejer særligt meget.
Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at lægge det ovenpå.

Der skal nok noget forskalning under, men dette man evt. boltes fast igennem de gamle plader og ned i konstruktionen.

Når det er lagt, har du et tag som aldrig forgår, da du har eternit (asbest er det bedste) som underlag.

Mvh
ThomasB
Hej MVH.
Vi er i samme overvejelser og har undersøgt en del alternativer til udskiftning af den eksisterende eternit. Vi har også været omkring løsningen med stålplader og sågar nogle svenske plastic-plader (samme system som stålpladerne).

Vores erfaring er, at de fleste løsninger er mulige, men at det godt kan betale sig at se lidt på husets stil også. I nogle tilfælde er det faktisk synd at "ødelægge" stilen (man kan så diskutere "stilen" i eternit, men det er jo meget benyttet i sommerhusområder).

Vi er efter mange måneders overvejelse nået frem til, at det nok er det kønneste og mest reelle at tage eternitpladerne af og lægge nye på. Det skulle ikke være så vanskleligt, hvis man husker at notere undervejs (rækkefølgen er alfa og omega), ligesom det måske kan være en idé at få en tømrer eller tag-kyndig til at hjælpe med evt. skorstensindfatning og afslutningerne omkring stern/kip.

Kan man selv tage de gmale plader af og lægge nye på, så er det faktisk også nok tæt på den økonomisk billigste løsning at genetablere med eternit - selve pladerne er jo ikke så dyre.

Ved at strippe taget, får du jo også vished for, at lægter, isolering, evt. gummimembran/undertag osv. er intakt.

Godt råd: Dobbelttjek, at skruehullerne på de gamle og nye plader passer!! ;-)
Og sørg for at få skr. garanti fra DE på de nye plader (der er en del debat for tiden omkring holdbarheden på ikke-asbestholdige plader og DEs garantier).

Held og lykke!

Venligst
Mette
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også