Hvordan laver man et stort hul i etagedækket?

Vi skal ha flyttet en trappe i huset til et andet rum. Derfor skal vi ha lavet et nyt, stort hul i vores beton-etagedæk.

Vi regner med at bruge en stor vinkelsliber og tage hullet bid for bid først nedefra, derefter oppefra. Men hvordan undgår vi, at de store - og ikke mindst tunge(!) - stykker etagedæk falder ned og smadrer gulvet nedenunder? Kan man eventuelt save igennem og så på en eller anden måde få stykkerne op gennem hullet i stedet for ned?

Jeg håber, at nogen har erfaring med eller gode ideer til arbejdet! Helst så omkostningsfrit som muligt wink
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Går ud fra I har styr på, at dækket kan holde til, I laver hullet (har ikke selv forstand på det, derfor spørger jeg ;-) )

Har prøvet det en gang, hvor vi lagde krydsfinérplader op mod loftet, understøttede dem med træ-traller holdt af "soldater". Krydsfinérens eneste funktion var at beskytte mod støv og nedfald.

Derefter skar/bankede vi et hul på ca. 50x50 cm, og tog herefter små stykker på ca. 50x30 ad gangen. Gik stille og roligt - var næsten ikke at se nedenunder. Husk at checke til understøtningen ofte - især når man bruger mekanisk mejsel.

Mvh.

Jan R.
Har I nogen information om etagedækket...?

Det er meget vigtigt at I ved hvor armeringen sidder for hvis det er betonelementer er de jo nøje beregnet mht. styrke til bæreevne mv. og begynder I at skære i det er der en øget risiko for at skidtet braser sammen....

Lige på det område der ville jeg nok få en professionel till at gøre det og så selv flytte trappen bagefter.... Så står han med ansvaret hvis lortet braser sammen...
Det lyder lade-sig-gørligt med de små stykker ad gangen. Etagedækket er ikke mere end 12 cm. tykt, så mon ikke vi kan løfte de mindre stykker op af hullet frem for at lade dem falde, når vi først har fået det første stykke væk?!

@Jan: Hvor lang tid tog det for jer at lave hullet?

Huset er fra omkr. '54 og dækket består så vidt vi kan se ikke af elementer, men er helstøbt med nogle gennemgående jernarmeringer. Hvor tæt de ligger, ved jeg ikke, men det får vi at se smile

Mht. bæreevne er jeg ikke særlig nervøs, da vi fjerner ca. halvdelen af gulvet i et rum på ca. 8 m2 med bærende vægge på alle 4 sider. Vi overvejer at sætte en støttende stamme under dækket lige dér, hvor trappen fæstner, da det ligger ca. midt i rummet. Men resten skulle kunne bære, da vi bl.a. ikke kommer til at save alle jernarmeringerne igennem.

Når vi vælger at lave det selv, er det dels for at spare omkostninger, dels fordi vi gerne vil have lavet det nu. Vi skal også have udskiftet et helt etagedæk, og det gør vi ikke selv! Men ventetiden på dette arbejde er uendeligt...
Ved I helt præcist hvilken vej hovedarmeringen ligger, eller om det er dobbeltspændt dæk, hvilket vil sige, at der er hovedarmering i begge retninger. Hvis ikke, ville jeg nok for en sikkerhedsskyld også lægge en bjælke under den nye frie side, og alt efter hvor bredt der er, også den søjle du selv omtaler.

Carsten.
Kunne forestille mig det er vildt overdimensioneret med armering - men hvis den ligger den forkerte vej, er den ikke meget bevendt. Så sæt en soldat under som sikkerhed. Går det helt galt, må I jo bare pille resten ned og støbe nyt - det er faktisk ret enkelt ;-)

Jeg mener det tog os (to mand) en aften at sætte understøtninger op (så kraftige, at de - worst case - kunne bære hele "pladen") og skære "en hulens masse riller" (mest for at få det værste støv overstået på en aften).
Husk at have rigeligt med klinger - god kvalitet betaler sig!!!

Den anden aften fjernede vi så det hele (ca. 1,5 x 3 m) - med hjælp fra store mukkerter/mejsler, en borehammer og en brækstang.

Når først der er hul, går det "stille og roligt".

Rigtig god fornøjelse.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Ved godt det ikke helt er i sidens ånd men........

Prøv at få nogle priser på arbejdet, fra nogen diamant-skærer forretninger

Et godt støbt og svært armeret dæk kommer til at tage livet af temmelig mange klinger - de koster jo også

Alternativt kunne du leje en Ringsav helst med vand på, da den køler og skærer langt hurtigere og bedre end en sliber

Vær lige opmærksom på at de fleste 230 mm vinkelslibere kun har en skæredybde på omkring 6 cm

Du kan lægge et par bjælker over hullet og borer dem fast i klodsen - så den bliver hængende

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for de mange gode svar! Jeg glæder mig til at vende tilbage efter weekenden og fortælle om vores forhåbentlig gode oplevelser - gys! biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis