Besparrelse med Grundfoss alpha pro cirkulationspumpe

Hej

Jeg går i overvejelser om at skifte min cirkulationspumpe ud med en grundfoss alpha pro pumpe. Jeg har forstået det sådan at den skruer op/ned for flowet i rørerne alt afhængig af flowmodstand= antallet af åbne termostater.
Mit system består af et 2 kredssystem med radiatorer og gulvvarme. Fyret er i et fyrrum i en anden bygning end hovedbygningen.
På en almindelig dag som idag er fremløb og retur i fyrrummet stort set lige varme at røre ved. Jeg tolker det sådan, at der ikke er ret meget varmeforbrug i huset. Det vil altså sige at min gammeldags cirkulationspumpe mange dage om året pumper varmt vand fra fyrrummet, gemmem varmledningen i jorden (præisolerede pxerør) ind i huset for bare at vende tilbage til fyret lidt afkølet uden egenligt at have bidraget til husets opvarmning (?) Er det rigtigt forstået? Er det ligeledes rigtigt forstået at en ny trykstyret lavenergipumpe ud over at spare mig for strøm også vil spare varme (træpiller)? - fordi den kun pumper varme rundt i rørerne (i mit tilfælde et ret langt stykke i jorden) når der er behov for det? Er der noget jeg har misforstået?

mvh Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er fuldstændig rigtigt - og jo længere rør (større tab) jo større besparelse

Har selv byttet en gammeldags Grundfoss til en alfa pro

Med venlig hilsen

Fladder
Tak fladder, der er vist ingen vej uden om den pumpewink

mvh Anders
Det er når der er stor modstand i fremløbet du sparer penge på alphaen, så sætter den sig selv ned på et mindre "pumpetrin".

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis