Fjernvarmeforsynet gulvvarme

Hvordan får man bedst udnyttet fjernvarmen i et gulvvarmebaseret anlæg ?

I forbindelse med en renovering er jeg ved at få lavet gulvvarme i alle rum, hvert rum har en eller flere kredse som forsynes ved et shunt anlæg.

Brugsvandet kommer fra en ligeledes fjernvarmeopvarmet varmtvandbeholder.

Spørgsmålet er så om gulvvarme anlæget skal forsynes gennem et separat varmevekslerbaseret kredsløb, eller om gulvvarmeanlæget kan/bør forsynes direkte.

Et andet spørgsmål er: hvordan sikrer jeg at sende fjernvarmevandet mest mulig afkølet retur til fjernvarmeværket- der afregnes pr. m3 og ikke på forbrugte energienheder.

Skal der bruges en differenstrykreguleret ventil i den ene eller anden løsning, eller er det en anden form for returløbsventil der sikrer den bedste udnyttelse af energien uden at det går ud over komfort mm.

Jeg er meget i tvivl, hidtil har der i en mindre løsning (badeværelse og køkken) været brugt et lukket system med varmeveksler, hvor forsyningssidens returvej er forsynet med en returløbsbegrænser - min fornemmelse er at dette ikke er den optimale løsning da der hele tiden siver vand gennem systemet, og at dette ikke foregår "i stænger" som eksempelvis med diff. regulator i traditionelt direkte tilsluttet radiatorsystem.

Men er det overhovedet muligt at bruge diff. tryk. sammen med varmeveksler, vil det virke efter hensigten og sidst vil det udnytte energiforbruget bedre.

Mange spørgsmål, men måske der er en ekspert iblandt læserne.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har lidt travlt men vender tilbage til dit spørgsmål igen,hvis du vil have lidt viden..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
så har jeg mere tid..

1. en tryk dif. bruges til at skabe et tryk over en ventil for at beskytte ventilen, så den kan du ikke bruge til at sikre dig en god afkøling.
men en FJV ventil, den er god og her i København kræves det..
hvis du skal have en sådanne på, så skal du huske et omløb, så der heletiden vil komme bare lidt vand i gennem ellers vil det tage evigheder at få det varme vand ind til huset, hvis ventilen har været lukket.

2. direkte fjernvarme anlæg, det er skidt, og i sære når det er gulvvarme, når du har denne for for anlæg skal du vide at hvis du får en utæthed på dit anlæg så tømmer du hele fjernvarme forsyningens anlæg, og de fylder bare på når der mangler, så realt vil du få en monster vand skade, så derfor en veksler. Jeg mener at det er det eneste rigtige.

jeg har desværre smidt mine lærre bøger ud, så jeg kan ikke lige vise en skidse over hvordan man kan etc lave det bedste varme system, men det er også meget forskelligt fra område til område, hvad der stilles af krav.

Jeg undre mig over - hvis du har fjernvarme anlæg at du ikke har en fjv ventil..
du kan se den her
http://varme.danfoss.dk/xxTypex/17250_MNU17406527_SIT20.html

du skriver bare hvis der er mere.

/martin

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Sådan lidt OT. er du VVS´er?? har du evt. en email eller måske msn?? har lidt spørgsmål til en erfarn VVS´er.


Citat fra mnoergaard

så har jeg mere tid..

1. en tryk dif. bruges til at skabe et tryk over en ventil for at beskytte ventilen, så den kan du ikke bruge til at sikre dig en god afkøling.
men en FJV ventil, den er god og her i København kræves det..
hvis du skal have en sådanne på, så skal du huske et omløb, så der heletiden vil komme bare lidt vand i gennem ellers vil det tage evigheder at få det varme vand ind til huset, hvis ventilen har været lukket.

2. direkte fjernvarme anlæg, det er skidt, og i sære når det er gulvvarme, når du har denne for for anlæg skal du vide at hvis du får en utæthed på dit anlæg så tømmer du hele fjernvarme forsyningens anlæg, og de fylder bare på når der mangler, så realt vil du få en monster vand skade, så derfor en veksler. Jeg mener at det er det eneste rigtige.

jeg har desværre smidt mine lærre bøger ud, så jeg kan ikke lige vise en skidse over hvordan man kan etc lave det bedste varme system, men det er også meget forskelligt fra område til område, hvad der stilles af krav.

Jeg undre mig over - hvis du har fjernvarme anlæg at du ikke har en fjv ventil..
du kan se den her
http://varme.danfoss.dk/xxTypex/17250_MNU17406527_SIT20.html

du skriver bare hvis der er mere.

/martin
skriv endelig her inde, hvis spørgsmålene er omkring dette, da andre folk kan få noget ud af det..
er ikke meget for at skrive min msn adresse her, for så kommer der en million henvendelser.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Kan jeg få dig til at svare på flg.
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=49071

Citat fra mnoergaard

skriv endelig her inde, hvis spørgsmålene er omkring dette, da andre folk kan få noget ud af det..
er ikke meget for at skrive min msn adresse her, for så kommer der en million henvendelser.
Annonce
Jeg byder lige ind med et par kommentarer til sagen!

Efter min bedste overbevisning har du absolut INTET at bruge en FJV til, hvis dit anlæg, dvs. din gulvvarme er dimensioneret ordentligt og dermed har hedeflade nok. FJV'en skal udelukkende lukke for gennemstrømning af fjernvarmevand, der ikke er afkølet nok og det bliver da lidt svært at undgå med gulvvarme? Det eneste den vil gøre er at bremse din varmtvandsbeholder i perioder!

Direkte gulvvarme er til en hver tid at foretrække med et nyt veldimensioneret anlæg - ud fra et udnyttelsesmæssigt synspunkt! Du får nemlig et lille tab i en eventuel veksler fordi du ikke kan regne med 100% overførsel her! Når det så er sagt, vil jeg tilslutte mig hr. Noergaard og satse på det sikre med adskillelse af fjernvarme og centralvarme og sove sikkert om natten.

Sørg dog for at din VVB sidder direkte på så du ikke skal veksle energi to gange dvs. først i en veksler og dernæst i en beholderspiral.
Jeg retter lige mig selv inden nogen andre ser det vås jeg skrev her før!

SELVFØLGELIG skal du brue en ventil som en FJV eller en med f.eks. RAVI eller RAVK termostat - jeg tænkte på en FJVR, som er en returventil! Du har ubetinget brug for en ventil, der regulerer en fremløbsventil som f.eks. FJV.

Jeg beklager hvis jeg har ledt nogen på vildspor med indlægget, men jeg kan ikke finde ud af at fjerne det!
så har jeg vist intet at tilføje
undret mig lige over at du ikke ville bruge en fjv ventil..

held og lykke med projektet

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis