Mursten eller gipsvæg

Hejsa,

jeg har lavet et hul, i en dobbeltvæg bærende væg, til en terassedør. Spærene bliver holdt af en limtræsbjælke, som er fæstnet på spærene og som hvilker på væggene i mellem hullet.

Mit spørgsmål er nu, om jeg indvendigt kan lave en gipsvæg, sat fast med stålramme, op over øverste dørkarm? Der er et hul på B:180xH:45 cm. Hvordan bliver resultatet når jeg spartler ud og alt det der? Vil det slå revner i mellem murstensvæg og gipsplade?

Og, hvad med ydervæggen? Her kan jeg vel ikke anvende gips?

Er eneste rigtige løsning at indmure en overliggere og bygge væggen op derfra? Eller kan jeg nøjes med at gøre det for ydervæggen?

Andre løsningsforslag er også velkomne.

Jeg håber nogle kan svare mig hurtigt, da vi har det lidt koldt efterhånden (o;

/Brian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge et par ståltegl, og så mure det op igen. Der er nok ingen garanti for at du ikke får revner på denne måde, men bruger du gips vil du med sikkerhed få revner, hvis du da ikke skjuler det med væv eller filt.
Du skal nok også løbe an på at din limtræsbjælke alene kan klare belastningen af taget, ståltegl på den længde kan ikke bære alverden.
Ellers er der kun den tunge vej med en jernbjælke og problemerne med at dække den pænt af.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa,

og tak for dit svar.

Jeg er ikke bange for om Limtræsbjælken holder. Jeg fik den beregnet og overdimensioneret. Den skulle være 20 cm høj. Jeg bestilte to på 23,3cm i højden. En tømrer jeg kender brugte en Limtræsbjælke af samme højde (23,3cm) til at bære et helt tag på et hus. Mit hul er kun 180cm i længden. Ovenikøbet har jeg to af slagsen. En hviler på ydermuren og den anden hviler på indermuren.

Tror du ikke, at en enkelt skifers overligger kan bære 5-8 skifer mursten? Det eneste den bærer er vægten af murstene, som er forbandt ind i den eksisterende væg. Og, derved bliver noget af vægten af murstene fordelt til væggene i siden.

/Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er ikke ingeniør eller andet tilsvarende, må jeg straks oplyse om. Jeg har dog lavet rigtig meget LDS, herunder brugt disse ståltegl.

Jo helt bestemt ville jeg ikke have de mindste betænkeligheder ved at bruge et par ståltegl, på den måde du beskriver. Alene det de produceres i den længde, må sige at de er beregnet til at blive brugt.
Jeg ville dog ikke turde lægge spær af på dem, men det er jo heller ikke aktuelt, når du således har brugt både seler og livrem, med dine 2 bjælker.

Husk nu at vende dem rigtigt, jerntrådene nedad! :-)
God arbejdslyst!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også