problemer med radio

jeg er ved at montere en bilradio i en suzuki swift fra 93
når jeg sætter radioen til og tænder lyset på bilen springer sikringen til baglygterne og uret og lyset i instrumentbrættet og radioen virker heller ikke
når jeg skifter sikringen virker det hele igen men sikringen springer igen når jeg tænder lyset.sad
i radioen er der et multistik jeg har forbundet tre ledninger til bilen ud over dem til højtalerne (en sort til stel, en rød til tændingen, en gul til batteri)

er der nogen der ved hvad der går galt eller hvad jeg skal gøre confused
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der i overensstemmelse med vejledningen? (Den gule til batteri???)
Det er godtnok ½ år siden jeg sidst har "rodet" med en radio men forestiller mig måske, at det er en ledning som sender 12v ud til en aut. antenne??
Jeg går ud fra, at alt virker, når du ikke har radioen tilsluttet.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tja- det lyder rigtigt nok , hvad sker hvis du forbinder den røde og gule til batt. og altså ikke via tændingsnøglen? I min verden lyder det som at "et eller andet" giver en stor afledning, medmindre sikringen bare skal gøres større. I min verden har radioen også sin egen sikring. Men jeg må nok skuffe dig, og lad os håbe, at der kommer en med bedre forstand på de dele.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hvor har du taget stelforbindelsen henne? hvis ikke den er taget direkte i bunden af bilen men bare i ledningsnettet, så kan du have målt forkert.
På nogle biler er der også ført lys op bag ved radioen og hvis du umiddelbart måler mellem + og lysledningen vil der være 12 volt, men det er fordi at den trækker stel igennem pæren. Så prøv at flytte din stel, evt. med en lang midlertidig ledning til stel på batteriet

"Man er klog, når man ved, hvad det er man ikke ved noget om" :-)
Hvor har du taget stelforbindelsen henne? hvis ikke den er taget direkte i bunden af bilen men bare i ledningsnettet, så kan du have målt forkert.
På nogle biler er der også ført lys op bag ved radioen og hvis du umiddelbart måler mellem + og lysledningen vil der være 12 volt, men det er fordi at den trækker stel igennem pæren. Så prøv at flytte din stel, evt. med en lang midlertidig ledning til stel på batteriet

"Man er klog, når man ved, hvad det er man ikke ved noget om" :-)
Annonce
tak for svarene
tror i at jeg bare kan trække en ledning fra batteriet, en fra - og en fra +,
og så forbinde den fra - til sort ledning(stel) og den fra + til den røde og gule ledning fra radioen.
(rød hedder +12V(til tændingslås))
(gul hedder +12V(til lager/memory))
skal jeg i så fald anbringe en sikring et sted.
eller er der bedre løsningerconfused
Uha- nu bliver du meget konkret, idet jeg jo er en af "i", og jeg egentlig kun har rodet med radio i forbindelse med min båd. MEN 1. hvis jeg ser i den taxa, som giver levebrødet, så tilsluttes en del udstyr direkte til batteri - med sikring - gælder ting som f.eks. taxameter - lift. Endvidere er der jo ikke mere i, at tilslutte direkte til batteri. Jeg ville så selv købe f.eks. en hængesikring mellem batteriets + og rød (+ evt. gul). Hvis du så er udeover problemerne med lyset, ja, så var det jo bare løsningen. Hvis du alligevel skal ud og købe hængesikringen et sted, så overvej måske, at sætte et relæ ind i kredsløbet, styrestrømmen til dette kunne jo trækkes fra din startkontakt, så radioen slukker sammen med resten af bilen.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej,
Hvis du trækker både den gule og den røde direkte til batteriplus ( med sikring naturligvis ) skal du huske at radioen ikke slukker når du stopper bilen.
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Tilslut aldrig en radio direkte på batteriet ! ! ! ! ! !

I alle japanske biler er der en plus fra parkeringslyset - den er som regel grøn med rød stribe og sølv markering - den har du brugt til stel på din radio og derfor springer sikringen når du tænder lyset - den sorte ledning skal monteres på chassi dvs. f.eks. under en eksisterende skrue ved metal .
Den røde ledning fra din radio ( mrk.acc) tilsluttes en ledning som er strømførende når tændingslåsen er i 1. hak efter off - den gule ledning tilsluttes en ledning som er konstant strømførende - gør du det virker alt og radioen slukker når du fjerner nøglen.

hilsen Auto eliktrikkeren

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polo-- Det er fint du bruger 6 udråbstegn, og er autoelektrikker - MEN hvorfor ikke - ud over det er noget klams. Radioen holder forhåbentlig til det (det er da det jeg har gjort på bin båd).
Det er også meget fint, at du beskriver hvilke ledninger man ikke må bruge, kunne du ikke også fortælle hvor man kan få farven på de ledninger man skal bruge? (Jeg har i dette problem undret mig såre over, at der ikke er en sikring til radio i en bil fra midt 90'erne- med tilhørende ledning n'turligvis)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis