Opstart / formatering af gl PC'er???

Hej med jer

Jeg har en 5-6 år gammel sttionær PC'er. Den har stået i et år eller to...
Og nu har jeg lige forsøgt starte den op igen. Den strtede med at starte o ppå den almindelige login side.... Så langt så godt.. Men min egen profil havde jeg jo et password på... Og det var 110% glemt... Så jeg kunn eikke komme ind som mig selv, ØV ØV. Men der var desuden også en trojansk hest ombord på maskinen.... Og nu er spørgsmålet så hvad gør jeg?

Jeg vil jo helst have startet maskinen op igen og have hentet de gamle data jeg har liggende. Brænde disse på en skive. Og så have formateret harddisken.
Kan jeg ikke hente mine gamle data vil det nok også være ok og så bare formatere disken.

Men nu kan jeg ikke længere komme
ind på den blå skræm.... maskinen starter op med en grå baggrund og cursoren i øverse venstre hjørne. Men uden mulighed for at skrive på skærmen....

HVAD GØR JEG... ;-)

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se er der nogen modsigelser i det du skriver.
Du skriver, at du kan starte den op til log-in men har glemt password.
Du skriver at der er kommet en trojansk hest.
Du skriver at du blot har en blå skærm.
Hvordan har du konstateret den trojanske hest, hvis du blot har en blå skærm?
Hvilket styresystem er der/skulle der være på maskinen?
Password kan normalt slettes ved at udtage batteriet til BIOS.
Har du prøvet at starte den op via en DOS-diskette eller en CD med en boot-partition?
Citat fra efry

For mig at se er der nogen modsigelser i det du skriver.
Du skriver, at du kan starte den op til log-in men har glemt password.
Du skriver at der er kommet en trojansk hest.
Du skriver at du blot har en blå skærm.
Hvordan har du konstateret den trojanske hest, hvis du blot har en blå skærm?
Hvilket styresystem er der/skulle der være på maskinen?
Password kan normalt slettes ved at udtage batteriet til BIOS.
Har du prøvet at starte den op via en DOS-diskette eller en CD med en boot-partition?


Ja jo der er nok lidt selv modsigelse...

Til at starte med fik jeg en log in mulighed ( blå baggrund ) Kunne ikke huske password ;-)
Der poppede en lille grå box op med beskeden at der var en "hest" på maskinen. Og maskinen låste efter nogle forsøg på at gætte password.

Senere fik jeg kun den fgrå skærm med curseren i øverste venstre hjørne.
Jeg ved ikke hvorfor dette og ikke den vanlige login mulighed.

Styresystemet er vist en tidlig XP Home udgave.

Jeg har ikke lige nogen DOS disketter med noget opstart....
Om jeg har en CD med en BOOTmulighed ved jeg ikke helt.

At fjerne batteriet et stykke tid og starte op igen.....
hvad sker der så?? Vil det kunne give mulighed for at logge ind uden password?? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt....

Håber det giver et bedre billede af fejlene / hvad jeg har oplevet på min maskine...

MVH Njord
Du kan hente bootdisketter på nettet (det er vist ikke helt lovligt, da der er ophavsretsbeskyttet materiale på sådan en fætter, men ganske let at finde). Du kan også lave en via en anden maskine.

Du burde så kunne få maskinen bootet til DOS og herfra hente dit materiale ud (hvis ikke der er tale om store mængder).

Herefter formater og geninstaller.
Hvorfor ikke bare sætte den disk op som slave på en anden maskine - kopiere det du skal bruge og derefter reformatere og lægge et nyt system på?
Gerhard
(det er vel ikke selve maskinen som er passwordbeskyttet, men brugeren i XP?)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej

Har haft batteriet afmonteret. Maskine starter nu op med XP med en almindelige Login skærm.

Men jeg er fortsat uden adgang da jeg ikke har hittet på hvad passwordet var / er!

Jeg advares i en lille pop op boks om at jeg har en trojansk hest.

Så reelt har det ikke hjulpet at afmontere batteriet. Eller lidt for nu kommer jeg trods alt frem til min login skærm..

Jeg har ikke nogen anden PC'er eller rettere den anden jeg har er en bærbar.
Så at montere den som 2. disk er ikke helt nem.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Kan jeg på nogen ( rimelig ) måde få fat i mine data på disken?

Eller er der ikke andet end at skulle formatere disken? ( hvordan gøres det så nemmest og bedst ? )

Der er nævnt et eller andet om at hente en boot på nettet... Men hvor osv...

Håber på velvillig hjælp.

MVH Njord
Annonce
Mon ikke du kan geninstallere XP igen, og få adgang til dine data. Ellers et andet system (Win2000 eks)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det vil jeg da gerne forsøge.

Kan nogen hjælpe med en anvisning.. Punkt for punkt...
Jeg indrømmer gerne at på dette punkt mangler jeg en hel del viden ;-( Men med alle de hjælpsomme folk her på siden håber jeg at der kommer hjælp.

På forhånd tak ;-)

MVH Njord
Alternativt kan du jo købe et usb-kabinet (eller firewire) der passer til din harddisk (5,25´´wink og så bruge disken som en eksterne harddisk på din bærbare - en sådan én kan fås for et par hundrede kr.
Hej, du kan under opstart trykke på F8 tasten, hvilket vil give forskellige muligheder for opstart, bl.a. at starte med prompt.
Du kan lave en diskette til at omgå password, hvis du har et diskdrev til din bærbare, ellers har en af dine venner nok et. :p
Du skal bruge guiden glemt adgangskode, hvordan kan du se i windows hjælp hvor du skriver diskette i søgefeltet. Man kan også lave en dos/opstartsdiskette i windows, det plejer at foregå i kontrolpanelet.
At fjerne batteriet fra bios, resetter bios, og har ingen indflydelse på softwarerelaterede koder eller andet.
God fornøjelse biggrin
petere
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis