Rust på klinge

jeg er ved at renovere en gammel kniv-klinge som har der har været rust på, og der er nu kun nogle mørke områder tilbage i stålet.
Er jeg nød til at slibe det væk eller kan det poleres væk med den fornødende mænge knofedt

Jeg tror ikke jeg er villig til at slibe i den, da jeg helst vil bevare den bedst muligt.

Håber der er nogle der ude med de guldkorn jeg skal brugesmile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel kun et spørgsmål om slibemiddelets "grovhed" om du polerer eller bruger smergellærred eller kaborundum sten.
Jeg ville nok give kniven en gang klar lak, og kalde resten patina. Hvis den skal se ud som ny, ville jeg nok købe mig en ny. (Min mor hævdede altid, at de eneste knive man kan slibe op, er dem som ruster).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

De mørke områder er små lunker, hvor rusten har gravet sig ned. Min erfaring er, at det kan fjernes med meget fint smergellærred - eller lettere, med en roterende stålbørste sad

Det bedste resultat fåes uden tvivl ved at planslibe fladen, dvs. slibe jævnt ned, indtil al rust er væk - men kommer selvfølgelig an på hvor dybt og om det er holdbarhed eller finish, man går op i.

God fornøjelse...

Mvh.

Jan R.
Du kan rulle klingen ind i list køkkenrulle som du væder i slatsyre. Efter et par timer er klingen helt fri for rust eller mørke fyldninger. Porblemet er at overfladen bliver ru/mat, og hvis du vil pudse den blank bliver de dybe områder let mørke igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis