Vinkælder - Køling

Hej LDSere,

Jeg har en mindre vinkælder på 2m x 1.5m. Dette er faktisk i min kælder, men denne bliver om sommeren (i år) helt op til 25-28 grader varm. Det er ikke godt for vinen og kan derfor ikke bruges til langtidslagring.

Jeg påtænker at isolere rummer med 100 mm styrolit, sætte en isoleret dør i døråbningen og så sætte en eller anden form for køleenhed i for at holde temperaturen på stabil på omkring 15-17 grader.

Har i forslag til kølemekanismer der kan anvendes. Målet er at det er billigt og godt !

Jeg gider ikke høre at man kan sætte et vinkøleskab ind i hullet. Det er gode ideer jeg ønsker biggrin

Hilsen rødvinsdrikkeren.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2x1.5 m er jo ikke meget... Men jeg vil lige prøve at høre gutterne på arbejdet imorgen om de har nogen forlsag. Jeg er kølemontør By the way...:-) Og det kunne jo være at de andre havde en snedig plan til dette formål!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har selv samme problem som Rodehouse, med et rum b 1,7 x l 3,2 x h 2,1 alt sammen højisoleret. (Undskyld jeg "hægter mig på"!)
Jeg har en AC, splitanlæg stående ved siden af, men man kan vel ikke bare lige sætte et T-stykke på og trække en lille køleflade ind i vinrummet?
Venter i stor spænding på gode ideer!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm--> Tjoo... det kan man da godt!! Men ikke uden lidt problemer...!!rolleyes

Et split-anlæg er et ret simpelt styyke maskineri. Indedelen cirkulerer luften, og når det bliver for varmt sender den et signal til kompressordelen, som får kompressoren til at køre. Så vidt, så godt!! smile Det svære består i at få 2 fordampere til at køre på en kompressor medmindre de sidder i samme rum, og skal levere samme temperatur. Ellers skal man til at montere magnetventiler osv. for at få det til at virke. Og så render prisen altså hurtigt kontra et anlæg mere...sad

Men som sagt vil jeg lige tænke lidt over det... Og selvfølgelig høre drengene fra firmaet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Talte med chefen idag. Han mente selvfølgelig at et vinskab måtte være løsningen...rolleyes

Da jeg satte ham ind i situationen, kikkede han lidt i vores mapper, og det kunne godt gå hen og blive en ret dyr fornøjelse for så lille et rum...!! Ikke under 5K (Der skal en fordamper og et lille kompressoraggregat til + rør og afløb)

Jeg nævnte også det med splitanlægget, og det mente han heller ikke ville kunne køre ordentligt. En A/C fordamper er ikke beregnet til at arbejde ved de lave temperaturer som i skal/vil have!!

Men intet er jo umuligt for en LDS´er!!
Jeg lader den simre i baggrunden, og vil give lyd hvis der er noget der dukker op!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej

Mine tanker går mere i retningen af at temperaturen omkring kælderen (i jorden) er ca 8-12 grader, så opvarmningen må jo komme fra tilført varme via luft eller tilstødende rum.

Isoler væg/dør og loft mod tilstødende rum som er varmere.

Ventiler i rummet og prøv at sørge for at den tilførte luft er afkølet (evt. ved at hente den i skygge/ køligt sted).
Annonce
Hej,

Er det ikke muligt at pille ved et gammelt køleskab, så det kan justeres op til at holde en temperatur omkring 12-15 grader ? Køleskabet slår til og fra for at holde en indstillet temperatur. Det er vel bare et termostat der skal tilrette til at acceptere en højere temperatur end normalt.

Normalt kan det kun justeres imellem 3 grader og 10 grader eller lignende.

Det er til lagring af vin.

Hilsen Claus
Simpelt... Du monterer bare en termostat på tilgangsledningen til køleskabet!!

Ellers kunne du også se om det var muligt at bygge en ind i selve køleskabet. Der sidder en termostat der tænder og slukker kompressoren. Den tager bare og slutter fasen når temperaturen bliver for høj. Ved ikke lige hvordan sådan en skal se ud. Men det er da en mulighed.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tja, jeg har været med til at lave køleskabe om til vinskabe (man kan jo normalt købe et brugt køleskab for et par hundrede i den blå avis, hvilket er meget billigere end et vinskab). Men hvis man nu faktisk isolerer rummet ret pænt (ved ikke lige om styrolit vil være smart, med mindre du også brandsikrer. Styroliten udvikler nogle ret klamme dampe under brand), så kan du vel pille kompressor og køle gitter af et gammelt køleskab (eller to), og montere dem med en ny termostat. Ok, du får så lidt overskudsvarme i huset, men det går vel nok ?
Ellers hvad med en varmepumpe ? Den kan holde konstant temparatur, uanset om det er varmt eller koldt udenfor/indenfor. De billigste modeller koster dog nok omkring kr. 15-1600 fra nye, plus omkring det samme for monteringshjælp, det er svært at finde nogen brugt, men man kan måske forsøge. Jeg tror dog ikke at det kan svare sig, da man skal have ny gas, og måske er pumpen ikke så effektiv som en ny og bliver dermed dyr i drift. Her får du nok også et restvarme problem, men det kommer du nok ikke udenom, med mindre du har opvarmet pool eller lign.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis