Gear?????

Min motor har ind til nu haft en stor "gear-stang" til at skifte mellem frem og tilbage (bak)....

Jeg kunne tænke mig at få mig et gear/gas håndtag således at når jeg skubber håndtaget frem så sejler båden frem og når jeg hiver håndtaget tilbage så sejler min båd baglens..... genialt hva!!! ;-)

Nå, men jeg har i en hvis avis med en blå farve set et sådan håntag med 4 m kabel det er teleflex system af mærket "morse" nogen der har erfaringer med dette og kan det over hovedet la' sig gøre med en gammel marstal som min?

Jeg går ud fra at der skal sidde et beslag af en art på mit gear der hvor stangen før sad, men er der over hovedet kraft nok i sådan et kabel til at skubbe (dreje) mit gear?

Hvis nogen sku være så heldigt begavet, at de ved en masse om dette emne, så kunne jeg godt bruge en enkel forklaring i hvordan det hele fungere?confused

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Anders.
Jeg er ikke sikker på, hvor kraftigt det grej du beskriver er, men jeg kan fortælle hvordan, jeg har set det gjort. Der var et stykke gearstang tilbage. Der blev brugt en håndtagsbejent anordning med et rimelig tykt kabel, dimsen var fra en mejetærsker og blev brugt til at fjernbetjene ( så vidt jeg husker ) en kobling. Det er nok lidt mere klodset en det moderne. Men der skal stor stivhed til at skubbe i bak, de "normale" til gas/ gear kan du roligt glemme, med mindre du etablerer træk fra begge sider. Du skal regne med at skulle lægge mange kræfter i hvis du afkorter vægtstangen fra drejepunkt til hånden, også på fjernbetjeningen, eller lave en udveksling, så du får en længere bevægelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja jeg tænkte det sku' nok! Håbede bare på at der måske var lavet en eller anden smart anordning til det... Men ak sad .

tror du det er muligt af få et stort nok træk (og Hiv) med noget hydraulik måske. el. har du måske en anden god idé?

Tja ellers må jeg vel bare leve med den gamle stang, og så bare ha et gas håndtag!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jamen anders, du kan sikker finde mange smarte løsninger - hydraulisk cylinder - en tilsvarende "el-ting" - (Kan findes på en Tårup grønthøster - en el kørestol el. lign) og få det til at virke - lige til en dag hvor dit materiel ikke lige var holdbart til søens barske miljø, og du under en "smart" havnemanøvre tager bolværket for fuld skrue, fordi den "smarte" løsning lige valgte det tidspunkt til at sætte sig fast. Hvis du imidlertid finder en løsning så hører jeg gerne, fordi jeg har tilsvarende problem (dog ikke frem-bak , men indkobling af drejeskruen).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

jeg tror dit gear virker således at du skal trække og holde for at bakke, eller er der selvhold, når den er der ? hvis du skal holde selv, kan du mærke den går i bak ved et vist tryk, det sker ved at et planetgear bremses og vender omdrejningsretningen, det er altså dine kræfter der trækker, men hvis du laver noget hydraulisk, mister du måske følelsen med trykket og risikerer at trykke noget i stykker.

hvad mener Gerhard med drejeskrue?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej her er et billede hvor man kan se gearet.

Skal måske lige sige at det var den tidligere motor der havde en lang stang, men det er den jeg overvejede at sætte over på min ny motor hvis det andet ikke kunne lade sig gøre. Som du kan se, ser det ud som om der har været en el. anden anordning før men hvilken en kan jeg sku' ik' lige greje...

Nå men gearet er selvholdt som du siger, men det er ikke sådan at jeg skal mærke efter (Kan selvfølgelig mærke når den er i gear) som du siger der er bare ligesom et hak når den er i bak og ligesådan forlæns. dvs. at når den er i bak kan "stangen" ikke flyttes en cm. længere bagud....

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Lynæs . en skrue som stadig kan dreje - nej spøg til side - en vendbar skrue selvfølgelig. Der er jo mange ting man ikke lige har i tankerne når man bare "blæser" derudaf på tasterne - må eks. også altid slå mit mobilnr. op.
(Og hvis du nu skriver noget om demens får jeg lavet et forum til "D" - holdet *GG*)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra andersbr

Hej her er et billede hvor man kan se gearet.

Skal måske lige sige at det var den tidligere motor der havde en lang stang, men det er den jeg overvejede at sætte over på min ny motor hvis det andet ikke kunne lade sig gøre. Som du kan se, ser det ud som om der har været en el. anden anordning før men hvilken en kan jeg sku' ik' lige greje...

Nå men gearet er selvholdt som du siger, men det er ikke sådan at jeg skal mærke efter (Kan selvfølgelig mærke når den er i gear) som du siger der er bare ligesom et hak når den er i bak og ligesådan forlæns. dvs. at når den er i bak kan "stangen" ikke flyttes en cm. længere bagud....
.

det gear du viser bør kunne fjernbetjenes, det var ikke lige det gear jeg mente du havde. Ring dog til Marstal motorfabrik og forespørg.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det var selvfølgelig en mulighed biggrin

Tak for hjælpen!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat fra Gerhard

Lynæs . en skrue som stadig kan dreje - nej spøg til side - en vendbar skrue selvfølgelig. Der er jo mange ting man ikke lige har i tankerne når man bare "blæser" derudaf på tasterne - må eks. også altid slå mit mobilnr. op.
(Og hvis du nu skriver noget om demens får jeg lavet et forum til "D" - holdet *GG*)
Gerhard
.

Jeg har før set en tysk båd med fjernbetjening til samme type, det var klodset, men nøvendigt for at kunne betjene motoren, som lå en meter under.

Jeg kunne aldrig finde på at skrive om evt. demens, jeg ka' sgutte huske hvad det er.
hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok og hø hø...

Nå jeg ser sku lige hva de siger på marstal.... tak for svarende. biggrin

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis