Støjdæmpning

Har en Citroen Xsara Std.car som har en del hjul-, motor- og vindstøj.

Er der nogen der har prøvet at gøre noget ved en støjende bil med et mærkbart resultat?

Jeg har tjekket paneler, bagklap mm, der er bar metal inde bag ved og flere steder større hulrum - sådanne steder opsamler og forstærker støjen.

Hvad skal man bruge, blyplader?, skumgummi med klæbende bagside, alm. glasuld (fx i bagklap). Jeg kunne ikke finde på at bruge montageskum, selvom det nok er noget sådant der bruges i de store biler.

Erik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik.
Nu har jeg ikke så meget forstand på biler så det gør noget !
Men jeg ved at du kan købe nogle gummi plader med blyspåner i, som virkelig dæmper for lyd. Rockwoll vil jeg fraråde dig af den grund at det vil samle fugt med rust skader til følge, det samme med skumgummi. Her har jeg erfaring fra twinsæder på motorcykler hvor en billig skumgummi for det meste er brugt som polstring, når jeg ombetrækker et sådant sæde er der virkelig rust på bagsiden nogen gange så de er gennemtærede.
Den skum som nogle biler er forsynet med i hulrummene er ikke den samme som du kan købe i byggemarkeder.

V.h. Håndværkeren
Det var lige dem jeg tænkte på, tak sjant.dk
Som jeg har indikeret, så kender jeg godt de plader, men giver det noget? Man skal jo blot sænke støjen med 3 db, for at øret oplever det som en halvering. Men hvis jeg kun får nul komme ingenting, så vil jeg ikke bruge penge på.
Citat fra ErikP

Som jeg har indikeret, så kender jeg godt de plader, men giver det noget? Man skal jo blot sænke støjen med 3 db, for at øret oplever det som en halvering. Men hvis jeg kun får nul komme ingenting, så vil jeg ikke bruge penge på.



Hej ErikP.
En del af støjen er jo nok resonans fra de åbne hulrum, og der vil omtalte plader dæmpe meget. Der hvor jeg har brugt den slags plader er i motor rum / kasser på både, og her er det noget der duer ihvertfald i træbåde. Det er værre med glasfiber for her virker hele skroget som en violinkasse.

V.h. Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis