Billigere, godt emfang med ekstern motor?

Jeg har kigget på emfang til indbygning med en ekstern motor, hos trepol kostede den løsning ca. 10.000. Det må da kunne gøres billigere. Selve fanget som bygges ind skal have on/of på undersiden og noget lys, men ellers skal det jo ikke have et særligt design..
Har nogle af jer gode forslag eller idéer til mærker mv.?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob.
Hvad med at bygge det selv, det er slet ikke så vanskeligt. Jeg har bygget en for nogle år siden, hvor jeg blot lavede en kasse der gik helt til loftet, hvor forsiden kunne trækkes / vippes ud så det dækkede over komfuret. i siden øverst satte jeg et stykke tæpperør ca.100 mm. Ø. som jeg førte igennem de eksisterende skabe ud igennem yddermuren. Udenfor monterede jeg en kasse hvor jeg havde en kraftig ventilator monteret så den blæste nedaf. For at det ikke skulle trække ind af kassen og ind i køkkenet havde jeg monteret en lem på hænsler der kunne betjenes via en line igennem røret til emhætten så jeg kunne åbne og lukke lemmen herfra. Så var der bare et lystofrør monteret inde i kassen og to kontakter på forsiden af emhætten. Det virkede fint og så var der den fordel som jeg syntes er ret erieterende (en støjende emhætte) der var kun en svag brummen fra røret. Ventilatoren var en almindelig stor model af dem man kan købe som bord ventilator, som jeg lige ombyggede lidt, iøvrigt købt brugt. Samlet set stod det mig i 150,00 Kr. og et par herlige kvalitets timer.

V.h. Håndværkeren
Tjo..det lyder OK, men er nok lidt over mit niveau i gds. Jeg forestiller mig et færdigt men forholdsvis simpelt emfang med en ekstern motor i skunken, aftræk gennem taget. Er der forresten nogen der ved hvor man kan finde en brun K21 dobbeltfals tagsten med lodret tud? De fabrikeres vist ikke længere.
Hej Jacob

Prøv at søge på nettet. der findes en type "Gorenje" til ca. kr. 3.500

Mvh
Frede

Frede

Skrevet af Frede Kabel på 05 jan 2011 11:27
Hej Jacob

Prøv at søge på nettet. der findes en type "Gorenje" til ca. kr. 3.500

Mvh
Frede

Hej Fre-æ.
Mon ikke Jacob forlængst har løst det problem, sidst der er skrevet i tråden er d.17/11-2006
Hej Jacob,

DEN BLÅ AVIS!!

Da vi renoverede køkkenet og satte nyt emfang op havde vi lagt en væg ned og lavet 62 m2 køkken-alrum. Da jeg ikke kan fordrage madlugt når man HAR spist havde vi sat 25.000-30.000 af i budgette til en Thermex med ekstern motor på loftet. Af en eller anden underlig årsag koster det metal altså bare kassen - helt uforklarlig!
I stedet fandt vi en lækker 3-4 år gammel Thermex med den største motor på dba.dk og handlede den til 2150. Dertil lidt isolerede flexslanger, et aftræk og en elektrikertime hvis det skal gøres helt rigtigt. Jeg er vild med at vi for under 3000 kr kan stå 1 m fra kogepladen hvor der samtidigt steges både bacon, frikadeller og karry-ret uden at kunne lugte noget overhovedet (ja, vi testede den ekstreme situation - kunne ikke lade være...)

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

HAHA!! JA ellers er der sgu nok lidt fugtigt i Jacobs hus 8-) LOL.. og lidt madlugt måske!!

hehe, det havde jeg da ikke set...

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis