hvilken mørtel

hej.

Jeg skal have repereret noget sokkel nogle af rep.. er vel et par cm. i dybden.
Hvilken mørtel blanding skal jeg bruge til dette?

Hilsen Kristian

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bakkemørtel. 9 dele mørtel 1 del cement
Ellekildesand er kornstørrelse 0-3 mm, og kan sagtens bruges til dette. Det skal blandes med cement ca. 1:3 eller 1:4. Hvis det er dybe revner skal du nok op i en lidt grovere sand 0-4 mm. Almindeligvis kaldes det murergrus.

At skrive bakkemørtel angiver ikke noget om hvad der skal bruges. Man kan bruge bakkemørtel hvis det har et lavt kalkindhold (ikke over 6%). Kornstørrelsen bør her være 0-4 mm.

Jeg ville bruge grusen...
Hej Kristian,

Du skal ikke bruge mørtel

Du skal bruge murergrus 0-4 mm og cement, i blandingsforhold 3 dele grus og 1 dele cement.

Når du har fyldt hullerne ud, skal du bruge et filsebrædt.

God arbejdslyst.

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk

El & vvs til spotpriser
Når jeg hører ordet bakkemørtel, tænker jeg på sådan noget, hvor på posen der står "Bakkemørtel", og der ringer alarmklokken ift. tidligere indlæg, er det ikke grus hvori der også er ler i (ler = sige vand, suge vand = øv), som er beregnet til at mure sten med ?.

PS, han spøger endnu

http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article244447.ece

MV

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
næh - bakkemørtel er kalk blandet med sand/grus fra bakken (dvs. ikke fra vandet). Bakkegrus/sand er mere skarpt og binder bedre cementen sammen, end f.x. strandsand. Giver en mere ru overflade.

Mørtel er normalt betegnelsen for en kalk-sand/grus blanding, bastardmørtel er betegnelsen for Mørtel tilsat cement (KCM).

Jeg ville umiddelbart bruge en færdigblandet pudsemørtel - f.x. 50-50-750, men prøv evt. checke www.portland.dk - der er retningslinier for alle almindelige cementblandinger...

Mvh.

Jan R.
Jeg ved godt at det er et eksempel, men 50/50/700 er den absolut svageste mørtel man kan benytte til sokkelrep.
Jeg ville vælge en 20/80/550.

Det kan ikke anbefales at bruge et filtsebrædt til sokkelrep. Ved en filtsning vasker man i princippet det yderste lag af bindemiddel væk, og blotlægger mere af stenene end det er nødvendigt. Du skal bruge et almindeligt pudsebrædt.
hey alle sammen.

Tak for de gode svar nu vil jeg gå i krig med det i weelenden.

 

Du må ikke bruge mørtel til at pudse soklen med. mørtel er fugtsugende og er ikke stærkt nok til at mådstå slagvand på større flader.

det hedder pudssand eller vasket sand hvis det er fra grusgraven , eller bakkesand hvis du køber det i byggemarked.

det skal være sand og cement. bland det ca sand 3 cement 1, og så kommer du lige en dråbe opvaskemiddel i, så bliver det meget nemmere at arbejde med, alt afhængig hvor stor din blanding er, hvis du blander i en 10 l spand kommer du 1-2 dråber opvaskemiddel i for hver anden blanding, hvis du gør det ved hverblanding kommer der til at sidde for meget opvaskeiddel på i siden på spanden og så får det den modsatte effekt, så bliver det umuligt at arbejde med.

håber det hjælper dig lidt smile
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis