Dampspær eller ikke

Jeg er ved at fået lavet nyt tag med nye indvendige gipsskråvægge og det hele. Tømmeren har ikke opsat dampspærre da han siger at pga en del synlig spær kan han alligevel ikke lave det tæt og så er det bedre at fugten har et større område at trænge ud igennem. Undertaget er diffusionsåbent og der er opsat 200mm rockwool.

Har tømmeren ret eller prøver han at slippe nemt om ved det. Jeg troede ellers at dampspære var påkrævet.

Jesper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mener jeg ikke er korrekt.
Der skal altid være dampspærre, da isoleringen ellers vil blive fugtig, og miste sin isolans. Samtidig vil fugtigheden mørne træet.

Man plejer at lægge en dampspærre på isoleringens varme side, og dvs. at det er mellem isoleringen og gipspladerne.

Man kan få dampspærren tæt ved at tape den sammen - også på spærene.

Spørg ham om man altid undlader at lægge en dampspærre når der er synlige spær...der gør man ikke.

Forøvrigt er det vist lov at der SKAL være en dampspærre.

Det er kun i sommerhuse at man undlader dampspærre.

Med venlig hilsen
ThomasB
Hvorfor bruger man så dampspærre overhovedet?? ALLE nyere huse har gipsplader OG dampspærre. Så skal du ikke komme og bilde mig ind at gips har samme effekt.

Med venlig hilsen
ThomasB
Findes der en lov omkring dampspær ???
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja der gør..:

<---
Uddrag fra BR-S 98

4.5.4
Overgangen mellem opvarmede rum og tagkonstruktionen skal udføres på en sådan måde, at der ikke opstår skadelig kondens og sådan, at luftgennemgang forhindres.
--->

Og gipsplader har ikke denne egenskab.

Mvh
ThomasB
Annonce
Tja !
- hvem der har ret er nok i sidste ende en tro's sag, men man skal i hvert fald passe på med at læse Bygningsreglementet for småhuse (BR-S)- på samme måde som en vis herre læser biblen. Der står nemlig ingen steder i BR-S at der i det konkrete tilfælde skal opsættes i dampspærre. Som der også fremgår af vejledningen til pkt. 4.5.4 i BR-S, så kan man anvende en damspærre - til at forhindre luftgennemgang - hvilket er pointen - nemlig at forhindre luftgennemgangen. Man kan nemlig nemt få det andet problem som pkt. 4.5.4 nævner - nemlig skadelig kondens hvis man opsætter en damspærre i en "gammel konstruktion" - netop fordi gamle huse, i modsætning til nye huse, ikke er konstrueret på en måde så man kan "slippe af med" den kondens som en evt. damspærre opsamler. Så personlig er jeg meget tilhænger af, ikke at opsætte dampspærre ved renovering af ældre konstruktioner - men som indledningsvis nævnt - så er det nok blot en "tro's sag"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
....så man kan "slippe af med" den kondens som en evt. damspærre opsamler. (!?) Nu er det sådan at dampspærreren netop skal forhindre dette, og den omtalte kondens vil hvis det hele er lavet korrekt, kun dannes ind imod rummet. Det er derfor at det er så vigtigt at lære at udlufte sit hus hyppigere når man har isoleret.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af MUFI (den 27-02-2001).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af MUFI (den 27-02-2001).]

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

En ting er hvad bygningsreglementet siger og ikke siger, helt ordret. Noget andet er hvad den officielle byggeviden anbefaler - her tænker jeg bl.a. på SBI-anvisninger. F.eks. foreskriver SBI-anvisning nr. 189 "Småhuse", at en loftkonstruktion som den beskrevne skal være både luft- og diffusionstæt, hvilket IKKE er klaret med gipsplader alene. I både den nævnte - og andre - SBI-anvisninger, anføres altid dampspærre på den varme side af isoleringen. Det må således notorisk betegnes som den korrekte måde at udføre en isoleret tagkonstruktion på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis