Forbedring af græsplænen - hvornår starter jeg?

Nybagt husejer.

Har dog haft hus for mange år siden, hvor jeg fik sået en fin fin græsplæne, der voksede helt som den skulle.

Nu har vi købt hus igen, og der er for mange år siden anlagt græsplæne, der vokser som den skal - over det meste af haven.

Men i pletter er det som om jorden er for .... leret, tror jeg bedst jeg kan forklare det med: Græsset har ligesom ikke fået 'fat'. Det er ikke store pletter, men dog nok til at det kommer til at se ud som om der har været ALT for megen trafik på. Forestil jer området foran målet på en skoles fodboldbane, dog ikke HELT så store pletter.

Jeg ved godt at det ikke er NU jeg skal gen-så græs på de bare pletter (vel?) men er der noget jeg kan gøre nu, eller hvornår skal jeg i gang og hvad skal der ske?

Jeg har ca. lige så meget instinkt mht. til haven som jeg har kvindelig intiution, men noget siger mig at jeg måske skal have noget sand blandet i jorden, for at gøre den bedre egnet til græs.

Er jeg helt galt på den? Hvad skal jeg gøre for at forbedre jorden til græsset, som jeg vil prøve at så i foråret (selvom efteråret er bedre), og er der noget jeg kan gøre nu?

Jeg vil helst undgå at skulle fræse jorden op og starte forfra med græsset til foråret smile

Skal jeg bare glemme alt om det græs (ellere rettere; jorden der hvor jeg gerne vil have græs) indtil der igen er hormoner i luften?

/Rob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vent du hellere til der igen er hormoner nok i luften, græs gror bedst når temperaturen er oppe på 7 grader om dagen.

V.h. Håndværkeren
Tak for jeres svar.

Det virker som om det kun er i mindre områder, selvom hele græsplænen føles våd (vådere end jeg ville forvente), men en grubning virker lidt voldsomt i forhold til de områder der er tale om.

Jeg tror det bliver jordboret, hvis det ikke bliver bedre.

Tak igen :o)

/Rob
En vertikal skæring og topdress vil nok løse problemet biggrin Du kan enten leje den eller få din lokale anlægsgarter til at gøre det for dig biggrin
Nej, ingen løse totter.

/Rob
okay ,,, godt for havde der været det kunne det værer larver der spiste dine græsrødder,, bare riv godt med en rive der hvor der er pletter, så du kan se rivespor i jorden, jorden skal bliver helt løs 2 cm. ned, og drys så nogle nye frø på ,, dette kan du gører så snart du kan se at temp. ikke kommer ned under 3 grader,,,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis