Er denne lås monteret forkert ?

Jeg har lige haft en tømrer til at udskifte to døre, og i den forbindelse bad jeg ham også skifte låsecylinderen i hoveddøren til samme type som den i de to nye døre.

Jeg tror at den nye cylinder muligvis ikke er monteret korrekt, idet den på ydersiden rager flere centimeter ud fra beslaget. Prøv at checke vedhæftede foto.

Før udskifningen var der også en vrider på den indvendige side, men den er nu fjernet, så døren kun kan låses med nøgle - meget upraktisk. Tømreren sagde han havde fjernet vrideren af sikkerhedshensyn, så man ikke kunne smadre ruden og åbne døren. Kan man ikke få beslag, hvor vrideren er sat ud af kraft, når låsen er låst med nøgle udefra ?

mvh
Knud

Med venlig hilsen
Knud
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sikkert din dør er til det, men med den konstruktion kunne du godt undvære låsen.

En stor gusten tang kan nemt få fat i hele låsen, og så er der bare at vride. Skruerne skal nok give op i en fart.
Så ja den sidder ikke godt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Den er ikke helt go´ den han har lavet der din tømrer rolleyes

Der mangler en cylinderring - en konisk ring, der skrues fast omkring cylinderen og hele vejen igennem låsekassen - denne ring forstærker cylinderen og på grund af den koniske form er den svær at "fange" med en rørtang - bruges til tynde døre og dermed udragende cylindre

Før du kan montere cylinderringen skal du have fat i et nyt dørskilt - med skruehuller til cylinderringen - i låsekassen er der allerede huller

Med hensyn til vrider mener jeg din tømrer har ret, jeg har ikke set en lås som den du omtaler - men husk at lade nøglen sidde indvendigt i døren når i er hjemme, af hensyn til brand

Med venlig hilsen

Fladder
Det, at cylinderen rager noget ud fra langskiltet, er måske uheldigt. Men tømreren har ikke haft andre muligheder. For mig at se - ud fra dit foto - sidder låskassen kun ca. 8 mm fra kanten, fordi døren er udadgående. Så derfor stikker cylinderen ud fra dørrammen. Man kan beskytte cylinderen med en cylinderring, der rager længere ud. Andet kan ikke gøres.

Nu kunne der jo være et forlængerstykke mellem cylinder og låskasse. Men jeg bedømmer ud fra fotoet, at det er der ikke. Så kun en dybere cylinderring kan beskytte.

Så har tømreren sat cylindere i på ind- og udvendig side. Det bliver du glad for den dag, nogen har prøvet at få adgang til din bolig.

Svend Erik

Bygningssnedker

Citat fra Bilet

Kan man ikke få beslag, hvor vrideren er sat ud af kraft, når låsen er låst med nøgle udefra ?


De fleste kasselåse har den funktion, du efterlyser. Men de passer ikke til din dør - desværre.

mvh
Torben
Tak til alle for den meget hurtige hjælp - dejligt med et seriøst og velfungerende forum !

Jeg har nu kontaktet min tømrer, og han vil sørge for at få monteret en cylinderring.

(og jo, den er go' nok - der er tale om en tømrer og ikke et forsøg på at dække over en personlig "Brøler"...)smile

Knud

Med venlig hilsen
Knud
Annonce
en cylinder må ikke stikke mere end max 2mm ud over kragen ellers kan cylinder vrides med en rørtang
Det er en lidt gammel tråd, men oplysningen er stadig ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis