Stikledninger vs. Luftledninger

Mit forsikringsselskab siger, at en stikledning ikke er en luftledning? Jeg har tegnet stikledning forsikring. Hvad gør jeg?

Jeg er muligvis ejer af en væltet privat el-mast i forbindelse med den seneste storm. Sådan een skal man selv dække, hvis man er tidligere kunde i København Energi.

El-masten har via luftledninger været forbundet til vejens belysning. Fra "min" el-mast er der så løbet en ledning under jorden hen til mit hus. Forsikringen siger så, at de ville dække, hvis ledningen var under jorden. Men de dækker ikke udgiften til reetablering af den væltet el-mast og luftledningerne! Fordi en luftledning ikke er en stikledning?

Jeg ser ikke hvordan en stikledning nødvendigvis behøves at være under jorden? Er det ikke bare en ledning, som er forbundet til en hovedledning? Dette behøves jo ikke nødvendigvis at være under jorden?!

Både min bror og søster har fået dækket deres udgifter af deres forsikringsselskab i forbindelse med en væltet el-mast og reetablering af denne. Denne praksis fører mit forsikringsselskab ikke?

Har I nogen mening om dette spørgsmål?

/Brian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om du kan bruge det til noget, men elselskaberne mener at begge dele er en stikledning:

"Stikledningen er den ledning, der går fra din elmåler ud til vejen og forbinder din bolig til DONG Energy's elnet. Det kan enten være et jordkabel eller en luftledning."

Kilde: http://www.dongenergy.dk/privat/kundeservice/kabellaegning/stikledning.htm

Det samme vil du kunne formentlig høre hos de øvrige elselskaber.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig. Det er vist et kendt problem at forsikringsselskaberne definerer deres egen 'virkelighed' ind i mellem sad

/Rob
Jeg tror måske lidt uden at vide det... :-) at stikledningen er defineret som det der går fra huset til masten - hvor den bliver til en luftledning- Ledningen kører op i masten, bliver forbundet til Nul og de 3 faser via mastesikringer, og derefter er det elforsyningens luftledninger...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Blot en opfølgning!

Nu vil mit forsikrigsselskab gerne erstatte min stikmast inkl. luftledning. Jeg tænkte, at jeg lige ville anmelde skaden igen. Denne gang var der ingen problemer?!

Hver mand følger hvert sit regelsæt inde hos forsikringen? Ellers, så er alle ikke lige meget inde i reglerne? Egentlig utroligt at jeg blankt bliver afvist pr. telefon!

Måske det er deres strategi?

/Brian
"Blot en opfølgning!

Nu vil mit forsikrigsselskab gerne erstatte min stikmast inkl. luftledning. Jeg tænkte, at jeg lige ville anmelde skaden igen. Denne gang var der ingen problemer?!

Hver mand følger hvert sit regelsæt inde hos forsikringen? Ellers, så er alle ikke lige meget inde i reglerne? Egentlig utroligt at jeg blankt bliver afvist pr. telefon!

Måske det er deres strategi?

/Brian"

Eller også læser de LDS ;-)

Det kunne jo være de havde set det groteske og ikke ønskede at blive hængt ud...

Men tillykke med at de dækker skaden.

MVH Njord
Tak. Tak. Tak.

Nu er der jo så opstået et andet problem! Det nødstrømsanlæg jeg har fået sat op koster 800 kr. om ugen sad . Gud ve' om forsikringen også dækker confused.

Jeg vil jo mene at de gør. Efter en vandskade, der dækker de med affugtere, så hvorfor skulle de ik' også dække, at jeg har fået opsat nødstrømsanlæg?

Noget andet er, at Dong/Københavns Energi overhovedet ikke har informeret om en skid! Min nabo måtte fortælle mig, at det var min egen mast. Det havde kommunen fortalt. Han ville jo have den fjernet, da den lå inde i hans have. Og, inden hos Dong, der kan de ikke finde ud af noget som helst, da jeg er tidligere Københavns Energi kunde. Og, her i går fik jeg så af vide, at det koster 800 om ugen for at have et nødstrømsanlæg stående! Jeg har haft det stående siden 01.11.2006. Jeg har måtte undersøge alt selv! Det er sgu' egentlig for dårligt! Det er jo ikke hver mands viden om man ejer masten selv eller ej. Jeg har ingen information modtaget fra Dong! Jeg har selv skaffet den! Utroligt, at der ingen service er...

Tak fordi jeg måtte få luft! Samme tid og sted næste uge doktor ?

/Brian
Annonce
Ja Brian... Jeg kan se at vi har brug for flere konsultationer for at få dig på rette køl! Jeg kan se i medlemskartoteket, at der er 6574 medlemmer klar til at rådgive dig på alle spørgsmål. Du lægger dig bare op på briksen...:-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeps. Det er altid rart at vide biggrin.

Nåhhh, men nu hvor jeg er i gang med at skrive i dette indlæg, så kan jeg informere, at forsikringen også vil dække udgifterne til nødstrømsanlæget. Det giver da lidt ro for en stund cool.

/Brian
Dejligt at høre du har fået en rimelig behandling.

Hvad med at få fjernet masten nu og omlagt strømmen til almindelige jordkabler nu du er igang med renoveringen ,-)

MVH Njord
Det har jeg ovevejet. Og, manden der skal rejse pælen siger, at der ikke er synderligt forskel i pris.

Han oplyste mig nogle priser hvad det kostede i meter pr. kabel, indskydning i forskellige belægninger: jord, asfalt, osv.

Her udregnede jeg prisen til omkring 17.000 kr. og det svarer meget godt til hvad det koster at rejse den pæl, som han har givet tilbud på.

Problemet med jordkabel er at kommunen skal give en grave tilladelse. Så ekspeditionstiden er lidt længere.

/Brian
Tag skridtet.....

Det tager vel ikke lang tid at lave en sådan formalia ekspedition hos kommunen....

Så er du ude af problemer fremover, også hvis du på et tidspunkt skal have lavet tag eller udhæng... Her er luftledninger ofte problematiske..

Skal du sælge er det ikke nogen ulempe at der er nedgravede stikledninger....

Og det er jo den samme omkostning for forsikringen...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis