Montering af siderude i Opel Corsa 1996

Hej Forum,

Ubudne gæster har været på besøg i bilen og smadret en siderude for at komme ind. Jeg har spurgt hos en glarmester som fortæller at det vil koste omkring 500 kroner for en ny rude plus ca. 500 for montering.
Jeg er nogenlunde habil gør det selv-mand, men har ikke tidligere monteret ruder i biler. Spørgsmålet er om det er muligt selv at montere ruden og dermed spare de 500 kroner, eller om operationen er så kompliceret at det er bedre at lade glasmanden om at klare opgaven.
Nogen der har et bud, eller eventuelt en opskrift på rudeskift?
På forhånd tak.

Rune Michaelsen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra rukumi

Hej Forum,

Ubudne gæster har været på besøg i bilen og smadret en siderude for at komme ind. Jeg har spurgt hos en glarmester som fortæller at det vil koste omkring 500 kroner for en ny rude plus ca. 500 for montering.
Jeg er nogenlunde habil gør det selv-mand, men har ikke tidligere monteret ruder i biler. Spørgsmålet er om det er muligt selv at montere ruden og dermed spare de 500 kroner, eller om operationen er så kompliceret at det er bedre at lade glasmanden om at klare opgaven.
Nogen der har et bud, eller eventuelt en opskrift på rudeskift?
På forhånd tak.


øv det var en sur en

men de gange jeg har monteret ruder i bil(flest forruder), har jeg brugt følgende
1: en rude wink
2: en ledning 1,5 mm2 blød
3: opvaskemiddel (eller glidemiddel)
4: en hjælper (alt efter hvilken rude det var)

og har gjort følgende
sat gummilisten på ruden
lagt ledningen i rillen på gummilisten som skal krænges over metallet, ledningen skal helst krydse sig selv i den rille efter den er nået en omgang og helst i bunden af listen

derefter har jeg smurt opvaskemiddel rundt i kanten på gummilisten, sat nederste kant over metalkanten i rudehullet.
her skal du så bruge din hjælper, vedkommende skal presse ruden ind udefra mens du trækker ledningen ind mod dig selv inde i kabinen.

det kan kræve et par forsøg, specielt det med at trække i ledningen så den løfter kanten på gummilisten kan være lidt drilsk men det er lykkedes for mig alle gangene, og oftest alene (man er vel stædig )

håber dette kunne bruges

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Vangsoe

Gert M:

Det var dog en aldeles perfekt monteringsvejledning til ruder der sidder i en gummiliste
Mvh
Vangsøe


mange tak for det smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Gud ved om ikke en sådan fin bil er forsynet med fordømte limede ruder?
Så er sagen noget anderledes bøvlet og kræver nok lidt forstudium, hvis man gerne vil have det til at se pænt ud.
Jeg har selv en 1996 Mondeo, og den har limede ruder, og den ville jeg da uden betænkeligheder bare klistre en ny i med noget siliconegummi og give det tid til at hærde et døgns tid.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

havde selv det samme problem tidligere på året
pisse iritterendemad.
men det er heldigvis ikke det store problem selv at
lave. find en rude ved en ophugger, den kan du finde på nettet ved autoophuggernes datalager, det er billigst.
går ud fra at det er en rude der kan køres op og ned.
jeg havde aldrig prøvet det før men det tog kun omkring 1,5 time
og var ikke særligt svært.
så gå du blot igang
Annonce
Det ville jo hjælpe enormt meget at vide om det var den bagerste eller den forreste siderude.

Men lad os antage det er den forreste. Du kan roligt gå igang, af med dørbeklædning ud med rudehejs, af med gummilisten i rudekanten, støvsug glasskår op, Drej den nye rude i fra "rudehullet"(kan drille lidt). Mont. det hele igen med en ny clips til bunden af ruden fra rudehejset, og du skulle gerne være kørende igen! wink
Hmmmmmmmm
KTM. du er godt klar over at ruderne i en mondeo er bærende ikkkkkkk?????
så den der med silicone, tror jeg ikke lige du skal bruge igen.
Mvh autoole
Tak for flere gode svar. Jeg burde selvfølgelig have skrevet at det var den bageste siderude. Er i øvrigt i tvivl, om hvorvidt den er limet i. Udefra ser man en gummiliste, men når jeg kigger indefra, bliver jeg i tvivl. Det ser i hvert fald ud til at der skal afmonteres en del beklædning for at man kan komme til, så jeg tror det ender med en professionel montering.

Venlig hilsen Rune

Rune Michaelsen

Hej rukumi
ja, bagerste sideruder er limede, og har du ikke prøvet at arbejde med limede ruder, så lad en fagmand gøre det, fordi, skades lakken i karmen når den renses for skår, skal der primes, (rust). Den nye rude renses og primes, speciel lim påføres, gummiliste monteres, og ruden trykkes på plads.
Mvh autoole
Hej Autoole,
Hvis der sidder en gummiliste er den vel ikke også limet ?
Har aldrig set en Opel med limede sideruder bag.
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis