nedgangsluge til LM 22

nedgangslugen til min LM 22 er blæst i stykker, og jeg har vinteren til at finde på en løsning:
Gerne finde en brugt luge.. er det een i dette forum, der måske kender til en
brugt et eller andet sted / bygge en ny luge i teak som skydekappe.

Er der der ved, hvor man kan finde tegning til en sådan kappe, og hvor er det bedst at købe teaktræ, så jeg selv kan bruge vinteren i værkstedet
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ernst.
Var den gamle luge ikke af glasfiber ?

Så kunne du jo støbe en ny istedet.

V.h. Håndværkeren
Glasfiber lyder som en god idé. Jeg har ikke arbejdet med glasfiber før, men går ud fra, at man skal lave en skabelon - som man så støber uden på?.. Er det billigere end at købe en luge.. den koster omkring 4.000,- ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra ernst

Glasfiber lyder som en god idé. Jeg har ikke arbejdet med glasfiber før, men går ud fra, at man skal lave en skabelon - som man så støber uden på?.. Er det billigere end at købe en luge.. den koster omkring 4.000,- ?


Hej Ernst.
Jeg vil tro du kan støbe en ny luge for under det halve af ny prisen.
Det er dog ikke en skabelon du støber udenpå men indeni, og det gør du for at få den flotte finich på overfladen. Du kan dog også støbe en uden på, men så er der en del spartel arbejde bagefter.
På støberiet laver man først det der hedder en plug, det er som i dette tilfælde sådan som lugen skal se ud når den er færdig. hele pluggen males med en sort maling så den ikke kan suge noget til sig (Polyester) herefter gives der voks og tilsidst noget der hedder slip middel det er en form for tynd hud af plastic, der gør det nemmere at få det støbte af igen, På pluggen støbes så en form som extra afstives så den ikke kan give sig på nogen ledder. Når den er hærdet af tages den af pluggen og så har du den originale støbeform.
Den skal så gås efter for eventuelle fejl i støbningen eventuelt spartles lidt og så får den sort maling. så er det samme omgang med voks og slip middel. Og der kan støbes mange luger i sådan en form.
Men du kan altså godt klare dig med at lave en skabelon og støbe oven på den, og for at få glasfiberen til at slippe skabelonen kan du bruge ganske almindelig husholdnings film i to lag så der ikke kommer polyeter i forbindelse med skabelonen.

V.h. Håndværkeren smile
Hej Ernst.
Jeg kan berette om en billigere metode, som dog kræver lidt håndværksmæssig kunnen, metoden bruges en del i min branche - ler og keramik- . Jeg går ud fra at den gamle luge ikke kan sættes sammen på nogen måde.
Der laves en ramme med de exakte ydermål, som fyldes op med gibs, nu kommer det svære nemlig tildannelsen af en plug, der er som lugen var udenpå. Gibs er ret let bearbejdeligt, og kan spartles efter med alm. vægspartel. Det er noget med rasp, derefter finere og finere sandpapir. Når den er, som den skal være oversprøjtes den med shellak, som forhindrer den hænger fast i den gibsform, som nu skal støbes udenpå. Denne form gås efter og enten bringer du den til en autolakerer eller lign. som bruger 2 komp. maling eller du sprøjter selv, akkurat som i forgående indlæg. Heri kan du støbe lugen. Gibs sandpapir og shellak koster ikke mange ører. Har selv brugt metoden til et motorkasselåg . Lettere ville det være hvis du havde en luge at lave første afstøbning efter. Var den ikke af plexiglas ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Rart at se du igen er på banen Lynæs !

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kan ikke bruge lugen som skabelon. Under sidste storm, hvor min båd skulle på land dagen efter, var jeg ombord... og med et brag blæste lugen af båden. Der er kun rester tilbage.. det meste ligger i havnen, men jeg kan godt lave en rekonstrueret skabelon, selvom det vil tage lidt tid. Kan een af jer eventuelt beskrive processen.. jeg tænker på selve glasfiberarbejdet, og på, hvad man skal være opmærksom på. Er det noget giftigt noget at arbejde med?.. eller kan man godt lave et "garageprojekt" Hvor er det bedst at købe glasfiber? Jeg kan se, at det fås i skibsudstyrsforretninger, der annoncerer med div. materialer, maling osv.
Jeg kan godt tænke mig at lave en beskrivelse at støbningen til jer, hvis det lykkes for mig at få det til
mvh Ernstconfused
hej igen.
glasfiberarbejde er egenligt ganske let. Man står med 2 komponenter: glasfibermåtte og polyester eller epoxy, som er langt det stærkeste. Opgaven består i at få det flydende arbejdet ind i måtten uden lufthuller, og også godt rullet ud i alle kroge. Man bruger pensler og div. ruller til lave laminater. Fuld opskrift på HF marines hjemmeside. Hvad angår giftighed er der ikke noget problem i vore dage, men du kan jo holde et vindue åbent, det lugter heller ikke godt, der skal god varme til hærdning, bedst min. 18 gr. Det er jo ikke de store mængder du skal bruge, forretning eller HF marine som har alt i epoxy, der er lettere at bruge.
Du kunne jo sende os en billedreportage af dit projekt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis din båd, som min er af ældre dato, ville jeg glemme alt om plugs og fremstille een i teak eller mahogni. Der findes en masse litteratur om bådes indretning, bl a. Thomas Larsson: Träbåtsrenovering fra Nautiska Förlaget (svensk), købt hos Båd og Motor, Faaborg. Så vidt jeg husker, er der også ideer at få i "Politikens håndbog for Bådejere". Jeg har planer om at lave en til min båd, så du må godt vende tilbage, hvis du er interesseret i yderligere oplysninger.
Baadsen

Hej Baadsen.

Jeg kan se at du er forholdsvis ny her på LDS. Indlæget som du har besvaret var aktivt sidst d. 21/11-2006 så mon ikke Ernst for længst har fundet en løsning.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også