rhus-hjortetaktræ

Har lige bestilt et hjortetaktræ af typen Rhus typhina Dissecta på planteskolen. Man sagde til mig, at dissectatypen ikke danner rodskud, og at jeg derfor ikke behøver at grave en rodspærre ned ved plantningen. Jeg er nu i tvivl, om hvorvidt det passer.confused Er der nogen, der har erfaringer?? .ville blive glad for hjælp. Hejn
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mange af de træer du køber er ikke det du ser i toppen, på min lokale planteskole sælger de hjortetaktræer af en type hvor rodnettet er fra et andet træ. Begrundelsen var som du selv er inde på, fordi de rodskyder.

Jeg fik et par udløbere af nogle venner. Jeg har gravet et (stort) pvc brøndrør ned (affald på mange byggepladser) så den ikke rodskyder. Det virker. Det er ca. 60-70 cm. dybt. Vokser fantastisk, men jeg har så ikke noget at give videre af.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det lyder som en god ide med det brøndrør. Selv havde jeg tænkt på folie-der findes systemer til bambus, har set dem op til en tykkelse af 2mm;men er det nok??Det er nyt for mig, at man poder hjortetaktræ på et artsfremmed rodnet-det lyder unægtelig interessant.Ved du/I, hvor man finder flere informationer om emnet??
Hejn.P.S. tak for svaret
Nej, jeg er som sådan ikke have interesseret, jeg var bare med konen på planteskolen, og så så (så så så, dansk underligt) jeg det der træ fra min barndom, sådan et måtte jeg eje. Men prisen.... Jeg havde hørt om flere der klagede over disse rodskud, så jeg forhørte mig og fik da forklaringen. Og jeg fik rodskudet fra nogle venner, samt et fra mine elev i firmaet, de er ikke ens kan jeg nu se.

Er det efterhånden ikke sådan at det hører til sjældenheder at man får et træ der IKKE er en klon imellem 2 træer....

Hvad er det specielle ved det du har valgt. Jeg har set en type der ligner, men som har røde blomster (nu er der nok nogen der griner og siger der er sku ikke sådan et, det er et .....) som sagt ved jeg ikke meget om have, men er god til at få alt til at gro og formere sig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har et hjortetakstræ der helt klart ikke er podet på noget der ikke rodspreder. Der dukker skud op 6 meter fra det oprindelige træ. Heldigvis står den ude på hjørnet med asfalt på 2 sider og en bøg på den 3.
Det er ualmindeligt smukt her i efteråret, men ud over det er det ikke noget at juble over. Grene knækker af og bliver ikke det smukke krogede træ man ser på billeder.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis