Dampspærre og køkkenbord?

Hej alle

Jeg står og skal til at sætte gipslofter op i stueplan. Jeg vil så komme 100 mm. isolering mellem bjælkerne. Pt. bruger vi ikke 1.salen, men om kort tid skal den sættes i stand til beboelse. Lige nu er en anelse koldt, men ikke meget. Spørgsmålet er hvordan jeg gør med dampspærren, da der vil være to varme sider på isoleringen.

Desuden skal jeg have lavet et køkkenbord beklædt med fliser. Hvad er det bedste underlag: MDF-plader, krydsfiner, en gammel bordplade i træ eller ? Multiplader på 50 mm. er prøvet men knækkede, og det var ikke i samlingerne.

Håber der en nogen der kan svare.

Mange hilsner fra Anne

- Claus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har tidligere været snak om at gipsplader virker som dampspærre.

Men ellers er det vist ikke nødvendigt at bruge dampspærre i indvendige vægge.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej.

Du skal montere dampspærre, når førstesalen ikke er udnyttet.

Hvis du en dag udnytter førstesalen, gør dampspærren ikke skade.

Det er rigtigt at man ikke behøver dampspærre i indendørs skillevægge.

Gips fungerer IKKE som dampspærre, men er god at "opbevare" fugten i, indtil der bliver luftet godt ud.

Jeg ville helt sikkert vælge en vandfast MDF-plade.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 24-02-2003).]
Det er altid godt at bruge dampspære. Brug plastik, og sæt det altid så tæt på gipspladerne som muligt ( altsår ind mod det rum, hvor der skal sættes gips op. Du må ikke sætte plastik op på begge sider, kun den ene ). Hvis det er samlinger på plastikken, skal du have mindst 10 cm overlæg, og husk at sætte tape over samlingerne, og hvis det er på et loft, så lad plastikken gå ned over væggen, og skær den af efter at du har sat gipsplederne op. Jeg håber at du kan bruge svaret. Held og lykke.


Kristian S. Jørgensen
Jeg lavede sidste år et køkkenbord med franske kakler i mit sommerhus. De er limet på en 30mm vandfast spånplade som blev forprimet med noget lyserød primer som blev anbefalet at forretningen.
Dette holder fint. Som forkant er brugt en rund liste(en halv rundstok.
Der er tilsat et middel til fugemassen som gør den elastisk ud mod trækanten. Dette holder også fint.
Det er desuden vigtigt at mætte fugen med flere hold sæbespånevand for at forhindre at den tager imod fedt og farvede væsker.

MVH
GUG

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis